Til helgen starter SimRacing Grand Prix opp med vårsesongen 2020. Turneringen som har blitt et stempel på norsk simracing gjentar suksessen fra fjorårssesongen med ny nettside og støtte fra Norsk Bilsportforbund.
Denne sesongen er det Porsche 911 GT3 Cup som er bilen, mens det fortsatt er iRacing som er spillet, og løpene skal gå på banene Spa-Francorchamps, Suzuka, Road Atlanta og Interlagos. Nytt for året er at det også skal være en høstsesong, noe som blir første gang.
En av grunnleggerne i SimRacing Grand Prix, Tommy Østgaard, som også er den mest kjente norske utøveren, og har deltatt i verdensmesterskap tidligere, og skal også delta i VM senere i år.
Han startet serien sammen med Joakim Rognlien og Henrik Furuseth i 2017. Østgaard sier at miljøet har endret seg litt i det siste, og har gått over til å bruke andre kommunikasjonskanaler.
– SimRacing Grand Prix sin Discord-kanal har blitt stedet man snakker sammen, og vi ser at miljøet er i vekst. Det blir stadig flere folk, mer aktivitet og flere nordmenn i offisielle løp. Vi er rundt 300 aktive medlemmer på Discord og har cirka 70 påmeldte til vårens sesong, sier han før han legger til.
– Vi har et inkluderende miljø med mange ildsjeler med mye kunnskap om forskjellige temaer, og disse hjelper og deler tips med de andre i miljøet. Så om du har problemer med PCen, trenger tips til utstyr eller lurer på hvilken serie du bør på se på Netflix, så får du hjelp.
Alle løpene ser du på SimRacing Norge sine Facebook-sider. Første løp starter søndag klokken 16:00 »
Slik foregår en sesong
Simracing er kanskje ikke kjent for de fleste, men er kanskje den e-sporten som har mest likheter med sin motpart, nemlig motorsport. Østgaard forteller litt hvordan en sesong foregår.
– En sesong i SimRacing Grand Prix har enda ikke vært helt lik fra en sesong til en annen, men i hovedsak består det av flere løp hvor man kjører en pre-kvalifisering, en kvalifisering og et løp. Pre-kvalfiseringen er åpen for alle og deler førerne inn i forskjellige finaler. De 30 raskeste havner i A-finalen, det man ville kalt 1. divisjon i for eksempel Telialigaen. 31. - 60. plass havner i B-finalen og så videre. Deretter kjører man kvalifisering og løp i sin finale. Til det neste løpet må man igjen kjøre pre-kvalifisering, slik at man hele tiden har mulighet til å kjøre i A-finalen om man er god nok, uten å måtte vente en hel sesong.
Muligheter for alle altså. Det som er litt vanskeligere å gjøre enkelt for alle er utstyret man bruker. Her er det et stort sprang mellom det billigste og dyreste, og foreningen har laget en egen guide på sine hjemmesider. Østgaard forteller litt mer om dette.
– Som minimum trenger man en PC med skjerm eller VR-briller, og ratt og pedaler. Men her er det en stor verden av forskjellig utstyr, og vi har det siste året sett en enorm økning i antall folk som kjøper kvalitetsutstyr som koster opp mot 100 000 kroner. Men det er absolutt ikke noe krav for å delta, og det gir ingen store fordeler å ha dyrt utstyr, selv om det øker innlevelsen og kan gjøre det mer moro og noe lettere. Man må også eie iRacing, som er spillet som brukes, forteller Østgaard.
LES OGSÅ: Tommy Østgaard er Norges simracing-håp
Vokser på verdensbasis
Også utenfor landegrensene er det interesse for simracing. Østgaard sier at mange av de norske deltakerne deltar i andre turneringer gjennom året.
– I Norge og Skandinavia har vi flere serier man kan kjøre ved siden av vår. På høsten i fjor ble det arrangert en serie av Erik Hanøy hvor man brukte Formel 3-bilen på iRacing. Det arrangeres også en serie som heter Club Scandinavia League, som er åpen for alle i Skandinavia. Så det finnes mange tilbud å være med på.
Det som gjør denne sesongen ekstra spennende, i følge Østgaard, er at det er helt åpent om hvem som kan stikke av med førsteplassen.
– I år er mesterskapet mer åpent enn noen gang, ettersom fjorårets mester Sindre Setsaas ikke har mulighet til å delta. Men om Jarl Teien får forberedt seg godt vil han være en naturlig favoritt. Han kjører til vanlig i eNASCAR Coca-Cola iRacing Series, noe som kan sammenlignes med VM i ovalbane-racing. En turnering med over 2,8 millioner kroner i premiepotten, sier han før han legger til.
– Ved siden av Jarl er det mange andre som kan vinne, som veteranen Carl Fredrik Hersoug, Anders Myhre som har forbedret seg kraftig, Glenn Key som er meget rask og Marius Engebretsen som har sett veldig lovende ut på trening. Det blir også veldig spennende å følge guttene i team EVEN, som er 12 og 13 år gamle. De er blant de beste i landet i deres aldersklasser i tradisjonell motorsport, og begynte med simracing i desember som en del av Next Generation prosjektet til EVEN. De kan også hevde seg.
LES OGSÅ: I helgen går startskuddet for norgesmesterskapet i «sim racing»
– Eneste e-sporten med reell overføringsverdi til virkeligheten
Østgaard har vært med på å se veksten i Norge, og han mener at det kommer til å fortsette på grunn av én spesiell ting som skiller simracing fra annen e-sport.
– Simracing er den eneste e-sporten med reell overføringsverdi til virkeligheten. Blir man bedre på simulator, så blir man bedre i virkeligheten og motsatt. Interessen for bil og motor er stor i Norge, men det er en enorm terskel for å begynne med motorsport i virkeligheten. Fremfor alt koster det enormt mye. simracing er en billig inngang til motorsportens verden, og i tillegg er alt likt. Du kan konkurrere mot alle på helt like vilkår. Du kan dermed være sikker på at han som vinner er den beste føreren, forklarer Østgaard.
Han legger også vekt på at profesjonelle utøvere i motorsport også bruker tid på simracing, nettopp på grunn av realismen og treningen. Max Verstappen, som til daglig kjører for Red Bull i Formel 1, er blant de utøverne som er mest interessert.
– Det kommer til å bli viktig for alle som ønsker å hevde seg i virkelig motorsport i tiden fremover, og simracing vil derfor øke i takt med dette. Vi ser nå at flere og flere virkelige førere kjører simracing aktivt både fra Formel 1 og rally-VM, og deltar i mange offisielle konkurranser på lik linje med andre. Man kan derfor faktisk konkurrere mot førerne man heier på i den virkelig verden - virtuelt.
Mange store motorsport-aktører er også inne og støtter simracing-klubber og spillere.
– Simracing er i den gode situasjonen at det er interessant for både e-sport-industrien og motorsport-industrien, noe man ser nå med store internasjonale selskap som har begynt å involvere seg sterkt, som Formel 1, NASCAR, Coca-Cola, Red Bull, Porsche, BMW og mange flere. Det er også flere og flere virkelige motorsport-lag som også har simracing team, som Williams, avslutter Østgaard.