Mangelfull dokumentasjon
Stort utvalg er flott, men felles for alt er at det er veldig dårlig dokumentert både i spillet og manualen. Med mindre du har god militær innsikt, kan det derfor være vanskelig å velge det mest hensiktsmessige våpenet eller kjøretøyet. Det er for eksempel ikke enkelt å vite hvor mange det er plass til i en bil uten å teste ved å fylle bilen til randen. Det aller meste er imidlertid beskrevet i detalj på spillets offisielle nettsted, og denne kan absolutt være verdt en kikk for interesserte. I tillegg til alle ønskelige faktaopplysninger, finner du også en tekst som forklarer litt om våpenets eller kjøretøyets historie, hvor det brukes, hva det brukes til og så videre.
Selv med et enormt utvalg av kjøretøy, er spillet i hovedsak fokusert rundt infanterister. Det er to hovedgrunner til dette. For det første kan en riktig utstyrt infanterist tilintetgjøre nær sagt et hvilket som helst kjøretøy relativt enkelt. For det andre bygger spillet på et kjøpesystem lignende det du finner i Counter-Strike. Du får penger for å gjøre ting som gagner laget, slik som å drepe fiender eller ta over kontrollpunkt. Pengene bruker du så for å kjøpe utstyr. Du er likevel alltid sikret å starte med en gitt minimumssum etter at du har dødd, slik at du aldri risikerer å mangle våpen. Hvor god råd du har varierer fra server til server, men det er vanlig at du må jobbe litt for å få råd til å sette deg i de kraftigste kampmaskinene.
Unyttige fly
Et resultat av dette kan være at du blir skutt i fillebiter så fort du plasserer rumpa i stridsvogna du har spart deg opp til over lang tid. På den annen side kan også kjøretøyene være gull verdt i mange situasjoner. Ulike kjøretøy spiller ulik rolle. Småbiler er vanlige for troppetransport, men det finnes også store lastebiler å rutte med. Noen kjøretøy har lette, fastmonterte antipersonellvåpen, mens andre har granater eller varmesøkende missiler. Spekteret er stort. Det finnes også helikoptre til enhver anledning. Flyene virker litt mer malplassert. De blir praktisk talt ikke brukt. De går ganske enkelt så fort at det er vanskelig å treffe noe som helst. Dette er synd, da flygingen i seg selv virker ganske underholdende. Vi krysser fingrene for at det dukker opp mer flyvennlige brett i fremtiden.
Söldner er semirealistisk. Mange aspekter er klart mer troverdige enn i for eksempel Joint Operations og Battlefield Vietnam, men det er fortsatt et stykke igjen før det kan kalles en simulator. Det virker for eksempel ikke som om vekt har stort å si for kjøreferdigheter. En stridsvogn på en håndfull tonn hopper høyt over bakketoppene, og oppfører seg i det hele tatt mistenkelig likt en liten Lada. Det er også merkverdig enkelt å velte selv de tyngste og laveste ting. Kontrollen av helikoptre har også en viss arkadefølelse, selv om det er betydelig mer troverdig enn i Joint Operations.
Friheten er stor, og om du vil sveipe vannflata eller fly ovenfor stingernes rekkevidde, er opp til deg. Dette bringer oss til en meget godt gjennomført funksjon; fallskjermhopping. Når du kaster deg ut i lufta kan du styre fart og retning ved å lene karakteren i ønsket retning. Faller du for fort kan du ikke utløse fallskjermen, og samtidig gjelder det å komme så nærme bakken som mulig før den løses ut, for å minske sjansen for å bli skutt ned. Det er mer enn litt stilig å stupdykke mot jorden, for så å lene seg tilbake og utløse fallskjermen i siste øyeblikk.