LOS ANGELES (Gamer.no): Da gjengen bak Banjo Kazooie gikk til Kickstarter for å be om penger til sitt neste spillprosjekt, lot ikke pengene vente på seg. Finansieringsmålet ble nådd på en time og utviklerne i Playtonic rakte til slutt inn over to millioner pund til utvikling av spillet sitt. Det var tydelig at folk ønsket seg en åndelig oppfølger til Banjo-Kazooie.
Yooka-Laylee ble vist fram bak lukkede dører på årets E3-messe, og det ser ut til at Playtonic har klart å holde det de lover. Dette er, som forventet, nesten en blåkopi av de gamle Nintendo 64-spillene de tidligere Rare-ansatte har stått bak.
Fra puslespillbrikker til boksider
Kameleonen Yooka og flaggermusen Laylee blir et usannsynlig heltepar når den onde Capitol B bestemmer seg for å absorbere all litteratur og gjøre det om til profitt. Dermed må de to vennene stanse ham ved å gjøre det plattformhelter gjør best: Samle en hel drøss med skjulte gjenstander over en bråte med fargerike og fantasifulle verdener.
Puslespillbrikkene fra Banjo-Kazooie har nå blitt gylne boksider, Jinjos er byttet ut med spøkelser kalt «Ghostwriters» og gullnotene har blitt gylne fjærpenner. Akkurat som sine forgjengere åpner boksidene nye nivåer, men de kan nå også brukes til å utvide nivåene. Dette skaper større verdener og skaper flere hemmeligheter og samleobjekter å finne.
På E3 blir vi vist et jungelnivå som er ett av de første områdene spillerne kommer til. Fargene er sterke og friske og det er nok av plattformer og avsatser som praktisk talt ber om å bli klatret på og utforsket. Musikken er klassisk Grant Kirkhope, komponisten bak Banjo-Kazooie, med et lett og lekent uttrykk og uvanlige instrumenter. Under demonstrasjonen kan jeg blant annet høre en xylofon som klimprer i bakgrunnen.
Joda, dette kan absolutt bli moro.
Spill på din måte
Playtonics mål med spillet er å videreutvikle sjangeren og bringe inn både nye og gamle spillere. Muligheten til å utvide nivåene er én av måtene de gjør dette på, da det åpner for ikke-lineær progresjon og skaper et insentiv for spillere å går tilbake til tidligere nivåer. De begynte å leke med dette allerede i Banjo-Tooie, men her tas det enda et skritt lenger.
Antallet ressurser man må holdet styr på har også blitt kuttet ned. Du slipper å holde styr på X antall fjær og egg for å gjøre det du har lyst til, men trenger kun passe på en utholdenhetsmåler som tappes når du utfører et angrep. Denne kan fylles opp igjen ved å spise en sommerfugl med Yookas lange tunge.
Playtonic har også åpnet for et større utvalg av angrep for både Yooka og Laylee. I Banjo-Kazooie ble paret tildelt nye angrep og egenskaper på en lineær måte. Du kom til et nytt nivå, fant muldvarpen Bottles som lærte deg å fly, spytte egg eller hakke på fiender med Kazooies nebb. Nå må denne opplæringen kjøpes, men hvor mange «moves» du kan kjøpe bestemmes av hvor mange verdener du har oppdaget. Du bestemmer nå hvilket angrep som blir ditt neste, så hvor du kan gå og hva du kan gjøre avhenger av dine egne valg.
Yooka og Laylee har sine individuelle egenskaper og ting de kan gjøre sammen. Fordi han er en kameleon kan Yooka bruke tungen sin til å angripe, men også spise spesielle bær som gir ham nye egenskaper. Ildbær lar ham sprute ild, isbær gir ham kuldepust, usynlige bær gjør ham usynlig. Flaggermusen Laylee kan fly og transportere Yooka til nye høyder. Hun kan også bruke sin naturlige sonar til å angripe fiender eller påvirke omgivelsene.
På E3 blir vi introdusert for skyen Nimbo, en litt stakkarslig fyr som ikke har kunnet regne på flere dager. Ved å spise et vannbær kan Yooka fylle ham opp med vann, som tvinger Nimbo til å begynne å regne og fylle innsjøen under ham med vann. Hvis Yooka deretter spiser et isbær kan Nimbo fryses ned så det begynner å snø. Dermed blir vannet under ham til is og påvirker omgivelsene på nye måter.
Konklusjon
Yooka-Laylee er som snytt ut av nesa på Banjo-Kazooie, men det var nok også det folk forventet da de kastet penger etter Playtonic Games. Musikken er klassisk Grant Kirkhope, figurene er søte og yndige, nesten alt som kan snakke har øyne, fargene nesten spretter ut av skjermen og eventyret ser ut til å bli proppfullt av smådum humor og tullespråk.
Playtonic gjør også smarte valg for å videreutvikle sjangeren og ikke bare gi oss en fullstendig blåkopi av spillene de er mest kjent for. Det hadde vært enkelt for dem å bare hvile på laurbærene, men de har valgt det motsatte. Yooka-Laylee virker større enn sine forgjengere. Flere og mer omfattende nivåer og flere måter å utforske omgivelsene på er nøkkeltrekkene i spillet.
Her får man lov til å både gå i barndommen samtidig som man innser at det er lurt å vokse litt også.
Yooka-Laylee lanseres i første kvartal, 2017 til Linux, Mac, PlayStation 4, Wii U, Windows og Xbox One.