Sniktitt

L.A. Noire

Det er ikke ofte spill er revolusjonerende nå til dags. Her er unntaket.

1: Side 1
2: Side 2

LONDON (Gamer.no): De fleste Rockstar-spill er fylt til randen av action, eksplosjoner og hyperraske biler (eller hester). Vi snakker blant annet Grand Theft Auto og det ganske ferske Red Dead Redemption. Her går blodpumpa opp og ned som en yo-yo mens du spiller, det blir nesten ikke tid til å legge beina på bordet og slappe av. Gode politifolk bør kanskje ikke sitte med beina på bordet når de jobber, men det er ingen tvil om at politieposet L.A. Noir har et helt annet tempo enn det vi er vant til fra stjerneutvikleren. Det er så annerledes og med ny teknologi at Rockstar faktisk er litt smånervøse på hvordan spillet vil bli mottatt.

Briefing med kaptein O'Leary.

Flere utsettelser

Teknologien skal vi komme tilbake til, men først litt bakgrunn om spillet. Det har faktisk vært vist til pressen ved så få anledninger at det er godt mulig at ikke alle har fått med seg hva dette faktisk er for noe. L.A. Noire ble annonsert i 2004, da som et PlayStation 3-eksklusivt spill utviklet av australske Team Bondi. I 2007 tok Take-Two og Rockstar delansvaret for prosjektet, som samtidig ble annonsert til Xbox 360 også. Siden den gang har vi fått servert en rekke utsettelser, men det skal i hvert fall etter planen kommer en gang i 2011.

Nå jobber flere team på spillet, og Team Bondi og Rockstar samarbeider tett for å få frem et produkt i stjerneklassen. Et produkt med et Rockstar-stempel på seg.

Cole Phelps (foran) med partner Stefan Bekowsky.

L.A. Noire starter i 1947 og har Cole Phelps (spilt av Aaron Staton fra Mad Men) som hovedperson. Han er en dekorert krigshelt fra blant annet Okinawa som ikke helt vet hva han vil med livet. Derfor begynner han i LAPD, hvor han gjør kometkarriere, både takket være sin krigsinnsats, men også på grunn av gode resultater i politiarbeidet.

Det hele foregår selvsagt i Los Angeles. Et Los Angeles nesten gjenskapt til perfeksjon. Økonomien blomstret som aldri før og Hollywood-filmene var inne i sin første gullalder. Likevel var det ikke problemfritt på denne tiden. Tusenvis av soldater kom hjem fra andre verdenskrig, og slet med å henge med i et samfunn i rask endring. Resultatet ble blant annet økt kriminalitet, og faktisk har slemmingene i LA verken før eller siden dominert i like stor grad som etter verdenskrigens slutt. Phelps har med andre ord mer enn nok å gjøre.

Los Angeles anno 1947.

Salig blanding

Utviklerne har latt seg inspirere stort av LAs historie, og Rockstar viser oss en tykk bok med ekte avisutklipp og åsteder fra tiden. Realismen har man blandet sammen med oppdiktede saker. Likevel, her kan de som kjenner sin historie kose seg, blant annet med det sagnomsuste og brutale Black Dahlia-mordet. Samtidig er det viktig å huske at det er etterforskning og avhør som er ryggraden i dette spillet. Du må være nysgjerrig og dialogglad for å kunne nyte L.A. Noire skikkelig, det er det ingen tvil om:

Vår demonstrasjon begynner med et valg. Phelps kan jobbe på tre områder: patrulje, trafikk, og mord. Hvert område gir deg en unik partner, som igjen gir ulike tips og hjelp underveis i sakene. Vi valgte trafikk, og oppdraget startet i briefingrommet, under kaptein O’Learys myndige lederskap.

Et spor!

Oppdraget vi fikk tildelt involvert en bil som hadde kollidert. Bilen hadde blitt sendt over en klippe med to kvinnelige passasjerer i fremsetene. Begge overlevde, takket være små tilfeldigheter. Når Phelps ankommer er det første han gjør å gå over området rundt bilen. Han ser etter spor. Her kan du selvsagt stole på egne øyne, men man får også god hjelp av spilldesignerne. Phelps vil automatisk vende hodet sitt mot spor om du er i nærheten, samtidig som sporområder gjør at det spilles en rolig jazzlåt. Når du er veldig nære vil du høre en pingelyd. Hvis du finner alle sporene vil musikken rett og slett gi seg, du vet du er ferdig.

Les også
Anmeldelse:

Det er da også viktig for etterforskningen at du finner alt av spor, både ved hjelp av din partner og rettsmedisineren. Da stiller du langt sterkere i neste ledd, etter min mening det mest interessante, nemlig avhørene. Har du alt av spor inne kan du sette vitnet/mistenkte på plass, og rett og slett slå dem over hodet med bevis fremfor med knyttneven.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden