Sniktitt

Sea of Thieves

Galskap og moro på bøljan blå

Uten venner å spille med mister Sea of Thieves riktig nok mye av glansen.

LOS ANGELES (Gamer.no): Nøyaktig ett år etter at Rare først annonserte Sea of Thieves på E3 i 2015 var utvikleren tilbake på messa for å vise frem mer av sjørøverspillet. Denne gangen fikk vi se et lite utdrag av den endelige opplevelsen, mens en ny trailer hintet om de mange eventyrene spillere skal få legge ut på.

I utgangspunktet er jeg en stor fan av konseptet – hvem har vel ikke drømt om å seile de syv hav på sjørøvertokt? Før årets E3 var jeg likevel veldig usikker på hvordan spillet faktisk vil fungere. På messa fikk jeg svar på mange av spørsmålene mine, og selv om jeg fortsatt er spent på Sea of Thieves er jeg redd spillet kan få en ganske kort levetid.

Skapt for å ha det moro

Ideen bak Sea of Thieves ble født av Rares ønske om å lage et spill der poenget er å ha det så moro som overhodet mulig sammen med andre. I seg selv høres det kanskje ikke ut som en revolusjonerende tanke for et flerspillerspill, men nettopp denne filosofien har styrt studioets designvalg gjennom hele utviklingsprosessen:

– Vi startet med en idé om å la spillere boltre seg fritt i en verden som er skapt for å ha det gøy, og med dette som bakgrunn føltes det som en selvfølge å velge piratliv som tema, forteller designsjef Gregg Mayles.

I Sea of Thieves tar man gjerne en øl i godt selskap.
Rare

Spillet tar oss med til en fargerik og åpen verden som byr på alle de klassiske sjørøveraktivitetene du kan tenke deg – fra sverdkamp og sjøslag til skattejakt og drikking av rom. Her får du «nøklene» til et sjørøverskip og er deretter ansvarlig for å skape dine egne eventyr og din egen moro.

I Sea of Thieves er du bokstavelig talt kaptein på din egen skute, og det er ingen som forteller deg hva du skal gjøre eller hvor du skal dra. Det vil si, slik er det i hvert fall i teorien, men i praksis er du avhengig av samarbeid med andre spillere for å oppleve spillet på sitt beste.

Krever samarbeid

Det første problemet man støter på dersom man ønsker å seile sin egen sjø er at nettopp det å seile på egen hånd er så godt som umulig. En skute krever et stort mannskap, og hver spiller kan kun bemanne én posisjon på fartøyet. Stiller du deg ved roret for å styre er det umulig å se noe på grunn av seilene, men dersom du setter deg i utkikkstønna for å se, er det ingen som kan styre båten.

Ifølge Mayles vil man kunne skaffe seg mindre fartøyer som er lettere for én eller to spillere å håndtere, men han legger ikke skjul på at spillet er designet for at man skal jobbe sammen i en gruppe – helst med noen man kjenner fra før.

Rare mekker fortsatt på flere elementer i spillet, men slik det er nå har Sea of Thieves ingen faste grupper eller guilds. Med mindre du kan samle vennegjengen vil du dermed alltid møte nye spillere hver gang du logger deg på, noe som fort kan bli slitsomt.

Takket være Xbox Lives kommende «Looking for Group»-funksjon blir det enkelt å finne spillere som er ute etter å gjøre akkurat det samme som deg, men når du spiller med noen du ikke kjenner forsvinner mye av gleden med Sea of Thieves.

Med Xbox Lives «Looking for Group»-funksjon blir det lett å finne andre å spille med.
Rare
Les også
Anmeldelse: Sea of Thieves

Best med venner

På messegulvet på E3 var det lett å se hvilke Sea of Thieves-spillere som kjente hverandre godt og hvilke som møttes for første gang. Venner som spilte sammen virket å ha det gøy uansett om de jobbet mot et felles mål eller prøvde å ødelegge for hverandre, mens spillere som ikke kjente hverandre slet med dårlig kommunikasjon og ønsker om å gjøre vidt forskjellige ting.

At man ble kastet ut i spillet uten noen forklaring eller et klart mål å sikte mot må selvfølgelig ta mye av skylden her, men for meg var det en litt skremmende forhåndstitt på hvordan spillopplevelsen kan bli for mange. Selv om det å spille med fremmede mennesker er helt normalt i et flerspillerspill, blir det en ganske annen opplevelse i et spill som fokuserer mer på å ha det gøy i en sosial setting enn det å faktisk nå et felles mål.

Finner du deg imidlertid noen gode venner å spille med er Sea of Thieves en perfekt oppskrift på galskap og moro – spesielt for den som tør å leve seg inn i piratrollen. Smakebiten vi fikk på E3 var akkurat underholdende nok i de snaue femten minuttene vi fikk, men det skal sies at mesteparten av moroa kom uavhengig av selve spillopplevelsen.

I demoen fikk vi prøve oss på å seile skuta, og i kaoset som oppstår når fem landkrabber skal heve og senke seilene på en gang – og én letter anker på styrbord side mens en annen kaster anker på babord side – gikk latter og forsiktig banning om hverandre.

Etter hvert som man blir mer erfaren er det ikke like mye å le av og ha det moro med, men i det endelige spillet venter selvfølgelig langt flere muligheter.

Progresjon og oppgraderinger

Blant spillets kommende funksjoner er et progresjonssystem som lar spillere gradvis vokse seg sterkere og bli en større trussel på havet. Ved å utføre oppdrag og utforske verdenen vil du etter hvert kunne utsmykke sjørøverskuta med alt fra flere og bedre kanoner til seil og skrog som tåler mer juling. Har du en fast gjeng å spille med kan hvert gruppemedlem også tilpasse sin skute til ulike formål, slik at dere kan velge fartøyet som passer best til oppdraget dere legger ut på.

Noen oppgraderte kanoner gjør susen i et sjøslag.
Rare

Selv den største og sterkeste skuta er riktignok fullstendig udugelig uten et mannskap som vet hva de driver med. Sea of Thieves bruker ikke noe klassesystem og lar deg heller ikke oppgradere ferdighetene til spillerfiguren din. Hvor god du er til å skyte med kanoner kommer altså kun an på dine egne ferdigheter, noe som legger opp til godt balanserte slag til havs.

Ute på bøljan blå er sjøslag en vanlig forekomst, og du vil aldri måtte seile langt for å finne andre båter. Sea of Thieves har ingen datastyrte pirater, så hver gang du ser et seil på horisonten vet du med en gang at det er spillere i nærheten.

Dette er en spennende del av spillet, og hjertet dunker alltid litt raskere mens du vurderer om du skal gå til angrep, stikke av eller bare forsøke å hilse på. I min erfaring endte ethvert møte i at kanonkulene fløy, men dette vil nok endre seg når mer står på spill.

Dersom skuta di synker kan du regne med en eller annen mindre konsekvens, som for eksempel tapt last eller gull. Ifølge Rare vil spillere som mister fartøyet sitt ikke straffes for hardt, og oppgraderinger skal ikke forsvinne. Likevel tilfører dette et ekstra spenningsmoment til sjøfarten, og tvinger spillere til å tenke seg hardt om før de går til angrep.

Sea of Thieves byr på langt flere eventyr enn de vi har fått se så langt.
Rare

Konklusjon

Sea of Thieves lar deg oppfylle barndomsdrømmen om å sette seil og leve livet som en god gammeldags sjørøver. Foreløpig har vi bare sett en liten del av alt spillet har å by på, men med skattejakt, undervannseventyr, sverdkamp og mer på vei virker det som om vi får en god balanse mellom total frihet og nok av oppdrag og aktiviteter å drive med.

Rare ønsker å lage et spill der man kunne ha det gøy sammen med venner, og det har de så absolutt fått til, men jeg er litt engstelig for at de kanskje har siktet for lavt. Mens jeg er sikker på at Sea of Thieves vil gjøre et godt førsteinntrykk, vet jeg ikke om spillet gir oss nok til å holde på spillere i mer enn bare en kort periode.

Jeg gleder meg fortsatt til å samle vennegjengen for å ha det moro i Rares fargerike verden, men av det jeg har sett så langt byr ikke spillet på noe vi ikke allerede kan få et annet sted. Spillets lansering er enda langt unna, og innen den tid kommer håper jeg Sea of Thieves vil ha utviklet seg til å være noe mer enn bare en sosial fornøyelsespark.

Sea of Thieves kommer til Xbox One og PC, og skal lanseres i løpet av 2017.

Leter du etter mer E3-stoff?
Ta en titt på E3-sidene våre, der du finner alle artiklene fra årets messe »

Siste fra forsiden