Sniktitt

Resident Evil 7: Biohazard

– Jeg har aldri vært så redd i et spill

VR-utgaven av Resident Evil 7 vil skremme vettet av deg.

LOS ANGELES (Gamer.no): 2016 markerte 20 år siden det første Resident Evil-spillet tok grøssersjangeren til nye høyder. Siden den gang har serien sakte, men sikkert gått vekk fra grøss og gru, til fordel for et fokus på mer eksplosiv action.

Resultatene har vært varierende, men de siste årene har det vært en klar nedgang i seriens kvalitet og popularitet. 20-årsjubileet var derfor en perfekt sjanse for Capcom til å snu på trenden, og på årets E3-messe annonserte utvikleren en spennende ny retning for Resident Evil.

Grøss og gru i VR

Som det har blitt hintet til flere ganger det siste året tar Resident Evil 7: Biohazard serien tilbake til sine skumlere røtter. Spillet vinker farvel til action-fylte skytesekvenser, og satser i stedet på å bygge spenning gjennom utforskning av svært uhyggelige omgivelser og en overgang til førstepersons synsvinkel.

I tillegg til å gjøre opplevelsen langt mer intim og fryktinngytende åpner den nye vinkelen for en helt ny mulighet for serien – nemlig virtuell virkelighet. Ved siden av PC, Xbox One og PlayStation 4 kan Resident Evil 7 også spilles med PlayStation VR-brillene, og på E3 fikk jeg en smakebit på akkurat hvor grusomt det vil bli.

Huset du får utforske i Resident Evil 7-demoen er ikke videre hyggelig.
Capcom

Nettopp det at det bare er en smakebit var Capcom veldig nøye med å presisere. For selv om demoen jeg fikk prøve viser frem hvordan det føles å spille Resident Evil 7, er den ikke en del av det endelige spillet.

Lett å leve seg inn

Fra det øyeblikket jeg fikk på meg briller og hodetelefoner gikk det omtrent 30 sekunder til jeg glemte at jeg hadde dem på. Mye av det kommer av at PlayStation VR-brillene er behagelige å ha på seg, men mest av alt var det fordi jeg allerede var livredd.

I demoen våkner man opp i et falleferdig og tilsynelatende forlatt hus, og får beskjed om å finne veien ut. De første minuttene bruker jeg bare på å stå musestille og se meg rundt i det som en gang kan ha vært en trivelig stue, men nå oser av forfall.

Med den uhyggelige settingen er det lett å trekke paralleller til P.T.-demoen, og rent grafikkmessig tror jeg Konami har et lite forsprang på Capcom. Like fullt er det visuelle i Resident Evil 7 av høy kvalitet, og særlig den skarpe kontrasten mellom mørkt og lyst gir spillet et spennende utgangspunkt.

En TV står skrudd på i et hjørne og anelser av sollys siver inn gjennom gjenspikrede vinduer, men ellers må jeg stole på lommelykten min for å se. Lykten følger øynene mine, og alt jeg ser på bades i et lys som alltid er hakket for svakt til at jeg får dannet et grundig bilde av omgivelsene mine. Rundt meg hører jeg huset knirke forsiktig, TV-en som skurrer og, akkurat i det jeg tar mine første skritt, noe som høres mistenkelig ut som fottrinn fra etasjen over.

Kontrasten mellom mørkt og lyst er veldig tydelig.
Capcom

Kontrollersystem til besvær?

Les også
Anmeldelse: Resident Evil 7: Biohazard

Ifølge Capcom har utvikleren enda ikke landet på en endelig løsning for kontrollersystemet i Resident Evil 7s VR-utgave, men demoen på E3 brukte en kombinasjon mellom briller og kontroller. Med den venstre stikka beveger man seg som vanlig i et førstepersonsspill, mens man kan bruke enten hodet eller høyre stikke for å se seg rundt.

Oppsettet tar et par minutter å venne seg til, og i ettertid har jeg hørt flere si de følte seg uvel etter å ha spilt demoen. Jeg har selv opplevd å bli svimmel og kvalm i VR-spill og er på ingen måte immun mot fenomenet, men jeg merket ikke noe ubehag denne gangen.

Faktisk likte jeg kontrollersystemet godt, og brukte hele tiden en kombinasjon av både briller og høyre spak. Når jeg listet meg nedover en gang eller trapp var det greiest å bruke stikka til å se hvor jeg gikk, og hver gang jeg kom til et nytt rom var det veldig enkelt å kunne snu på hodet for å se meg om.

Ellers storkoste jeg meg – hvis du ser bort ifra den konstante redselen – etter jeg oppdaget at det er mulig å lene hele kroppen fremover og til siden for å kikke rundt hjørner. At jeg så passe klønete ut der jeg nesten datt ut av stolen min annethvert minutt tviler jeg ikke på, men der og da kunne jeg ikke bry meg det grann om det som skjedde utenfor spillet.

Jeg har ikke lyst til å vite hva som er opp den trappa.
Capcom

Tvinger deg til å utforske

Inne i spillverdenen hadde jeg mer enn nok med fæle lyder, utstillingsdukker som plutselig flyttet på seg og oppgaven med å komme meg ut av det forbaskede huset. Ved siden av å sette tonen for Resident Evil 7 er målet med demoen også å la oss prøve puslespillsekvensene som blir en stor del av det endelige spillet.

I skrekkfilmer himler vi alltid med øynene hver gang hovedpersonene hører mistenkelige lyder og bestemmer seg for å vandre av gårde for å se hva som foregår. Dessverre er dette ofte den eneste løsningen på spillets oppgaver, og man tvinges hele tiden til å gå lenger inn i mørket enn det man egentlig har lyst til.

Etter den verste panikken har lagt seg tar utforskningsinstinktet overhånd, men med vissheten om at noe før eller siden vil sprette frem fra skyggene fortsetter pulsen i høygir. Det tar ikke lang tid før jeg finner ut hva jeg må gjøre, men hvert steg på veien tar en liten evighet ettersom jeg hele tiden ser meg over skulderen.

Da jeg endelig fullførte demoen var det en stor lettelse, og jeg ble glad for å høre at det endelige spillet ikke vil holde samme intensitetsnivå hele tiden. At man har muligheten til å ta av seg VR-brillene og spille videre på TV-en tror jeg også er en fordel, da bare det å ha et par meter mellom seg og spillet kan være nok til å senke pulsen et par hakk.

Konklusjon

Kan jeg få ringe en venn, Frithjof?
Capcom

Jeg skal ikke påberope meg å være en VR-veteran, men av spillene jeg har prøvd så langt er demoen for Resident Evil 7: Biohazard en klar vinner. Blandingen av fryd og lammende redsel som jeg følte der jeg vandret rundt i det gudsforlatte skrekkhuset var ulikt noen opplevelse jeg noen gang har hatt i et spill – det være seg i VR eller ikke.

Hvorvidt opplevelsen blir den samme i det ferdige spillet er ikke godt å si, da Capcom har lovet å inkludere flere elementer som ikke var tilstede i demoen. For eksempel er ikke skytevåpen helt ute av bildet, men denne gangen skal fokuset ligge på overlevelse og selvforsvar i stedet for frontalangrep mot hundrevis av vandøde.

Med Resident Evil 7 har utvikleren gamblet på at en ny retning vil puste nytt liv i den aldrende serien, og basert på det jeg har sett så langt tror jeg de treffer blink. Riktignok er det fortsatt mange detaljer som ikke er avslørt, og spillets blandingsforhold mellom historie, grøss og puslesekvenser blir spennende å se.

Resident Evil 7: Biohazard skal lanseres 24. januar 2017.

Vil du ha flere artikler fra messen?
Sjekk ut våre E3-sider, der du finner alt av E3-stoffet vårt »

Siste fra forsiden