LOS ANGELES (Gamer.no): Marvel-universet er ikke lett å komme unna om dagen, og med Marvel’s Avengers skal Square Enix bringe oss den ultimate opplevelsen med kjente og kjære figurer. Det er enda et år til spillet, men vi fikk se en live-demo av introduksjonen.
Mjølner-power
Det er i utgangspunktet en gledens dag i San Fransisco. Folk skal feire Avengerne, heltene som beskytter byen og verden for øvrig. Men ting går fort skeis, og det er tydelig at det er trøbbel i møte på Golden Gate Bridge når det begynner å sprenge rundt omkring den. Avengerne er tatt på senga, og Thor og Ironman skynder seg mot åstedet for å undersøke.
Det som følger er en real bøllebankingssesjon. Med Thors hammer kverker den norrøne guden de sortkledde skurkene en etter en. Hammeren Mjølner kaster han etter dem, og får den straks tilbake. Spesialangrep lar ham hamre i bakken og bruke tordenkrefter til å kvitte seg med mange fiender på samme tid. Det er definitivt et action-spill vi har å gjøre med.
Stark på sin side bruker den høyteknologiske drakten sin til å kvitte seg med skurkene på lang avstand, og både raketter og mektige laserstråler gjør jobben enkel. Snart kommer Hulken og slår og slår og slår – og slår enda litt til – mens Black Widow bruker finesse og pistoler til å overvinne sine motstandere. Captain America bruker selvfølgelig skjoldet og sine sterke muskler til å gjøre det samme med sine fiender, og kan blant annet kaste skjoldet som en bommerang mellom fiende han står overfor.
Det er med andre ord relativt stor bredde i de forskjellige figurenes angrep, fra nær- til langdistanseangrep og forskjellige type krefter avhengig av hvem heltene du spiller som.
LES OGSÅ: Vår sniktitt på Final Fantasy VII Remake »
Mye uoppklart, noen uromomenter
I et slåssespill som dette er det imidlertid vanskelig å vite hvordan det hele føles i hendene når man ikke får prøvd det selv, og selv om det til tider så morsomt ut, kan jeg ikke si at spillet ser virket ferdig.
Mesteparten av slåssingen minnet meg nemlig om Spider-man 3 til PlayStation 3, hvor man finner litt stive animasjoner og angrep. Selv om man har å gjøre med ganske så store skikkelser virket de heller ikke så tunge og mektige som de burde, men igjen, dette er vanskelig å bedømme uten å ha testet selv. I tillegg haltet bildefrekvensen ofte, og grafikken var relativt kantete.
Det er også vanskelig å si hvordan selve enspillerkampanjen i spillet vil ende opp, ettersom utviklerne ikke vil si så mye om det. Skal man imidlertid dømme etter introduksjonen, som var ekstremt lineær og gikk nesten på skinner, spesielt når man fikk fly som Ironman eller løpe fra ødeleggelse som Hulken og Black Widow. Det vil ikke overraske meg om spillet åpner seg etter en kjapp og lukket introduksjon, men blir resten av spillet slik, er jeg ikke sikker på om man burde glede seg. Hvordan flerspilleren vil fungere fikk vi heller ikke noe ytterligere informasjon om.
Det som er sikkert er at spillet vil benytte seg av QTS-seksjoner hvor du enten trykker en knapp eller holder den inne, noe som skjedde under demoen. Selv om dette ikke nødvendigvis er det dummeste i verden, føltes det ut som at det stoppet action på en teit måte, spesielt når demo-spilleren måtte holde inne to ganger fordi det ikke fungerte ordentlig den første.
Konklusjon
I det hele tatt var Square Enix gjerrige med det de ville vise frem, og viste eller sa ingenting om nivå-systemer, egentilpasning eller oppdragsstruktur. Det er litt under et år til det endelige spillet blir tilgjengelig for allmennheten, og frem til da får vi håpe at utviklerteamet bruker tiden sin flittig.