LOS ANGELES (Gamer.no): På papiret fremstår Jump Force som et fullkomment drømmespill for mitt unge, Japan-glade spillhjerte. Helter og skurker fra noen av verdens største manga- og anime-serier – deriblant Dragon Ball, One Piece og Naruto – barker sammen for å ta rotta på hverandre i spennende basketak, og med solide mekanikker og interessante omgivelser lå egentlig alt til rette for at dette kunne bli et skikkelig knallspill.
Dessverre er det lite ved den første spilldemoen som tyder på at utviklerne har klart å utnytte muligheten godt nok. Jump Force har unektelig stort potensiale, men etter alt å dømme er det lite av substans å hente her.
Store personligheter
Ikke at det nødvendigvis er substans man ser etter når det er snakk om verdens mest populære anime-serier. Ofte er dette actiontunge og karaktersterke fortellinger – de mer historiedrevne seriene er ikke fullt så populære, og dette bærer foreløpig også figurutvalget i Jump Force preg av.
Her får vi se de største av de største i aksjon, enten det er Son Goku i duell med Naruto, Sasuke som går i strupen på Zoro eller Monkey D. Luffy i håndgemeng med Frieza. Vi har også fått hint om at figurer fra Death Note skal dukke opp, og rundt månedsskiftet ble det i tillegg avslørt at gjengen fra Bleach var med på notene.
Alt dette er vel og bra, og mye tyder på at det fortsatt er flere som kan bli annonsert fra en rekke unike serier. Selv tror jeg figurer fra My Hero Academia, One Punch Man og JoJo's Bizarre Adventure er åpenbare innslag på rollelisten, men jeg håper også at utviklerne tør å inkludere de som er litt utenom de typiske kamphanene. Hva med en figur fra volleyball-serien Haikyū!! eller en kjenning fra Yu-Gi-Oh!?
At spillet er direkte knyttet til det japanske magasinimperiet Weekly Shõnen Jump (og dets 50-årsjubileum) begrenser selvfølgelig utvalget en hel del, og det er direkte synd hvis figurer fra serier som Hunter X Hunter og Ranma 1/2 uteblir ene og alene på grunn av at de ikke hører til riktig selskap.
Bare se for deg hvor utrolig stilig det hadde vært hvis guttungen fra Detective Conan og Edward Elric fra Fullmetal Alchemist hadde fått lov til å denge løs på hverandre!
Et typisk slåssespill
Men kanskje det er like greit at disse figurene holdes utenfor, for selv om konseptet er ulidelig interessant, var det ikke mye ved det vi fikk se og spille under årets E3 som virket særlig lovende.
I korte trekk er Jump Force et ganske så ordinært slåssespill satt i tre dimensjoner. Man velger et lag med tre figurer fra rollelisten, og så kaster man seg ut på slagmarken.
Rent visuelt er det mer Ultimate Ninja Storm enn Tekken, mens det spilles litt som en blanding av førstenevnte og Dragon Ball FighterZ. På samme måte som i det aktuelle Dragon Ball-spillet, har hver figur sine utvalgte slag og spark, og man fyrer av enkle komboer ved å hamre på en av ansiktsknappene.
Ellers har man flere andre angrepsmuligheter, deriblant en typisk «grab», evnen til å fly, løpe eller kaste seg mot motstanderen og selvfølgelig en håndfull superangrep. Sistnevnte kan man lett benytte seg av ved å kombinere en skulderknapp med en av de fire ulike ansiktsknappene, og resultatet er imponerende spesialteknikker som man definitivt vil kjenne igjen fra de respektive seriene.
På samme måte som i Dragon Ball FighterZ, virker det som om man kan få til veldig mye med veldig få knappetrykk, og rent teknisk er det egentlig ingen sak å spille Jump Force. Det er bare det at det virker som om spillet mangler selv den minste form for presisjon og pålitelighet.
Ufin slåssing
For det første er det altfor mye som skjer på skjermen til enhver tid – partikler og effekter flyr absolutt overalt hele tiden, og spillets visuelle stil gjør det heller ikke spesielt lett å følge med på handlingen
Jeg synes rett og slett det er et skikkelig stygt spill. Det at de ulike figurene har fått et litt mer realistisk preg har flere grunner, men hovedsaklig er det fordi spillets historie forteller om hvordan den virkelige verden trues av stor ondskap, og selvfølgelig er det da opp til Goku og gjengen å redde dagen.
De ulike figurene har alle unike stilarter i deres respektive manga- og anime-serier, og det å skulle flette alt dette sammen i en sømløs og smått realistisk setting er nok utrolig vanskelig, men det må da kunne gjøres bedre enn dette.
De ulike karakterene glinser og skinner i lyset fra gatelyktene i det jeg bare kan anta er en faksimile av virkelighetens Times Square, men det ser bare feil ut. De ser ut som plastikkfigurer som har ligget i solen ørlite grann for lenge, og det faktum at alle ser så forbanna sinna ut gjør det ufrivillig komisk. Den grusomme stilen fører rett og slett til at jeg ikke kjøper spillets premiss: Det er ikke slik disse figurene skal se ut.
Klønete kontroller
Alt dette kunne selvfølgelig vært tilgitt (til en viss grad) hvis det faktisk hadde vært gøy å spille Jump Force, men ut fra de syv-åtte kampene vi fikk prøve under E3, virker det dessverre ikke slik. Styringen er antagelig det største problemet her: Den er langt fra samarbeidsvillig, man føler aldri at man egentlig har kontroll, og de mange kombinasjonsangrepene er trege og tunge.
At brorparten av figurene kan teleportere unna slag og spark du sender deres vei hjelper heller ikke på den manglende følelsen av kontroll.
Nei, skal jeg være helt ærlig føltes det litt som å bevege seg i en skikkelig tung grøt, og det er ikke det man vil ha når man spiller et konkurransedrevet slåssespill. Ikke at det var enormt mye konkurranse på gang da vi spilte: Det skal sies at vi ble kastet ut i duell mot en datastyrt fiende som virkelig ikke gjorde opplevelsen det grann interessant. Halvparten av tiden fløy den kunstige intelligensen rett i fjeset vårt med enkle komber, mens den resten av tiden ikke gjorde noe som helst.
Håpet er da at kampene blir litt mer livlige når man havner i klammeri med andre spillere, men jeg er fortsatt svært skeptisk. Det er rett og slett mye som ikke stemmer med Jump Force, og med mindre dette var en demo fra veldig lenge siden, tror jeg det er mye som rett og slett ikke kan fikses i løpet av et drøyt år.
Konklusjon
Basert på den begrensede demonstrasjonen vi fikk utforske i Los Angeles, kan det virke som om Jump Force ikke klarer å leve opp til de forventningene man får når det snakkes om å slå sammen noen av verdens største anime- og manga-serier.
Det er nemlig ikke noe å si på spillets potensiale: Allerede fra da jeg innså hva det faktisk var Bandai Namco viste fram under årets E3, begynte jeg å se for meg hvordan hovedpersoner fra serier som Detective Conan, Ranma 1/2 og Hunter X Hunter kunne komme til å rase i tottene på hverandre med storslagne og unike spesialangrep.
Akkurat dette kan det fortsatt hende at spillet klarer å leve opp til, men det å faktisk spille Jump Force virker foreløpig som en skikkelig kjip affære.
At vi måtte hanskes opp med en utrolig dårlig kunstig intelligens, klønete styring og korte og innholdsløse kamper bidro selvfølgelig ikke til et positivt førsteinntrykk, og kanskje vil mye av dette endre seg når man får slåss mot andre spillere og har litt bedre oversikt over hva de ulike knappene og figurene kan gjøre.
Men jeg er svært skeptisk: Det er mye som må endres innen Jump Force lanseres i 2019, og enkelte ting, slik som den fæle grafiske stilen, tror jeg det allerede er for sent å gjøre noe med. Det er selvfølgelig lov å håpe, men jeg er redd for at dette er en anime-drøm som aldri kommer til å gå i oppfyllelse.
Les flere artikler om og fra E3 2018 på vår samleside »
Jump Force lanseres på Xbox One, PlayStation 4 og Windows en gang i 2019. Vi testet spillet på årets E3-messe i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.