Helt siden Blizzard trakk sløret av Diablo 2: Resurrected tidligere i år, har det vært spenning knyttet til hvordan nyversjonen ville bli. Oppussingsprosjektet følger i hælene på det som er blant selskapets største blundere: Warcraft III: Reforged, som skuffet både kritikere og fans på så å si alle områder.
Heldigvis virker det som om selskapet har skjønt at de må skjerpe seg. Vicarious Visions – som nylig pusset opp Tony Hawk's Pro Skater 1 og 2 – har blitt satt på prosjektet, og det virker som et svært godt valg. Etter å ha fått noen timer med oppussingen under en lukket alpha-test i helgen, sitter vi igjen med et godt førsteinntrykk, og et håp om at Blizzard ikke gjentar Warcraft III-fadesen denne gangen.
Helgens tekniske alfatest var begrenset til de to første aktene i spillet, og de tre spillbare klassene er Sorceress, Amazone og Barbarian, så det er disse delene vi har vurdert her.
En liten smakebit
Det første som slår meg når jeg starter opp Diablo 2: Resurrected er merkelig nok følelsen av at det ser likt ut som det gjorde for 20 år siden, da jeg spilte det for første gang.
Ja, jeg vet at det ikke egentlig gjør det, men det er merkelig hvordan opplevelsen av grafikk har endret seg med tiden. Diablo 2 så helt fantastisk ut da det kom i 2000. Dystert, stemningsrikt og fullt av detaljer, med animasjoner og design helt i toppklasse. Og Vicarious Vision har på en eller annen måte fått Resurrected til å se ut slik hodet mitt husker at det opprinnelige spillet så ut da det kom. Forskjellen er også veldig enkel å se, siden du når som helst med et knappetrykk kan veksle mellom ny og gammel grafikk. Ganske kult, og et veldig bra bilde på hvor mye bedre ting ser ut i 2021.
Det gjennomgående inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha spilt gjennom de to første kapitlene i helgen. Diablo 2: Resurrected er at det kjennes som originalspillet gjorde på alle mulige måter, bare penere og modernisert uten å «ødelegge» eller endre på det som gjorde spillet populært til å begynne med.
Den første og enkleste oppgraderingen er selvsagt grafikken. Alt er kjørt gjennom poleringsfabrikken og forbedret, men ikke forandret i noen betydelig grad. De som er kjent med originalen burde fortsatt kjenne igjen sine kjente og kjære gjenstander og figurer. Figurmodellene til de forskjellige klassene ser bra ut, til tross for at det kan se ut som om det fortsatt gjenstår arbeid på noen av de.
Men den aller største forbedringen er lyssettingen i spillet. Flammer, lys og mørke spiller veldig bra sammen, og setter en dyster og deilig tone. Lys fra fakler faller naturlig og pent, og heldigvis har de ikke vært redd for å la det mørke i spillet være skikkelig mørkt. Når jeg hoppet mellom Resurrection og Diablo 3 i helgen var det veldig merkbart hvor mye lysere Diablo 3 faktisk er.
Små justeringer her og der
I tillegg gir dette også veldig god effekt på angrep og magi. Formler som «Frost Nova», «Lightning» og «Blaze» ser skikkelig bra ut, og totalt sett er de visuelle forbedringene på alt av magi jeg har sett så langt veldig bra. Jeg synes likevel at noen av dem burde finslipes mer – de mangler det lille ekstra for å få dem til å se og føles helt perfekt, som for eksempel med formelen «Blizzard», men totalt sett er spillet veldig pent.
En annen stor forbedring, og kanskje det punktet utviklerne har endret mest, er i hvordan områdene og de ulike grottene ter seg. Alt i de første to aktene av spillet er lett gjenkjennbart, og fans av originalspillet vil utvilsomt kjenne seg igjen. Men utviklerne har endret og lagt til mange gode forbedringer her, og mye av det går på detaljarbeid. Der det tidligere bare har vært en grå vegg, er det nå tønner, rufs og rask og andre småting. Det har ikke noe å si egentlig, men det er med på å øke totalinntrykket. Måten lyset spiller inn i omgivelsene, hvordan skygger fra lys og magiske angrep beveger seg og refleksjoner i marmoren ser rett og slett skikkelig bra ut.
De har også gjort en stor overhaling i alt av menyer, og lagt til en masse små endringer for å modernisere noe små deler av spillet, og gjøre det litt mer tilgjengelig. Du plukker for eksempel opp penger automatisk når du slakter ned fiender, i motsetning til hvordan det var i det opprinnelige spillet. Alt av evner og talentrær er identiske, men grensesnittet er nytt og forbedret. Du får også opp en detaljert oversikt over alle egenskaper og attributter, noe som er et gledelig tillegg.
Det å styre figuren din, utføre angrep og i kamp så kjennes alt litt mer smidig ut, og det flyter selvsagt bedre enn originalen. Men det oppleves ikke som et helt nytt spill likevel. Sjefskampene er like, de samme taktikkene fungerer fremdeles, og spillets struktur er ikke endret på noen som helst måte. Det er også lagt inn støtte for håndkontroller i nyversjonen. Det er vel omtrent som å banne i kirken å spille Diablo 2 med noe annet en mus og tastatur, men det fungerer overraskende bra.
Konklusjon
Så hvordan føles spillet med alle de moderne forbedringene og endringene som er gjort? Kort oppsummert så kjennes det ut som Diablo 2 gjorde for 20 år siden. Og det er akkurat det jeg, og jeg tror også de fleste andre, håpet at det skulle gjøre. Det flyter selvsagt bedre, både i kamp, animasjoner og i byene.
Men samtidig kjennes det kjent og kjært ut. Det har ikke mistet følelsen jeg hadde av å sitte med dette spillet for så mange år siden. Det er mye som fortsatt kanskje kan ansees som utdatert og tungvint i spillet, men det er en del av historien til Diablo 2, og det kan ikke være på noen annen måte.
Av de to kapitlene og tre klassene som var tilgjenglig i helgens alfatest så er jeg så langt veldig positivt overrasket. Alt er annerledes, alt er forbedret eller endret på en eller annen måte, men det ser og kjennes ut akkurat som originalspillet. Jeg håper de greier å fullføre jobben, da blir dette et spill jeg skal kose meg mye med.
LES OGSÅ: Tilbakeblikk på Diablo 2 »
Diablo II: Resurrected kommer til PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S og Nintendo Switch. En slippdato er ikke klar ennå, men det siktes på å ha spillet ute i 2021.