LOS ANGELES (Gamer.no): En av overraskelsene fra årets Sony-konferanse på E3 var action-spillet Days Gone. Spillet ble vist frem for første gang i forbindelse med messa, og med Sony som utgiver fikk det postapokalyptiske eventyret godt med scenetid.
Å kaste seg inn i en såpass overmettet sjanger medfører selvfølgelig en viss risiko, men utvikler Bend Studio er ikke i tvil om at Days Gone har mye nytt å by på. Etter å ha sett mer av spillet og snakket med utviklerne er jeg imidlertid ikke så sikker på om det vil klare å skille seg ut fra mengden.
To år etter global pandemi
I Days Gone møter vi protagonist og motorsykkelentusiast Deacon St. John i en åpen verden basert på utvikler Bend Studios naturskjønne hjemstat – Oregon. Deacon var en gang leder for en motorsykkelgjeng, der han fant både vennskap og kjærlighet, men som spillets navn hinter til er de dagene forbi.
Days Gone er nemlig satt to år etter en global pandemi nesten utryddet menneskeheten og forårsaket en totalkollaps av all infrastruktur. På toppen av det hele ble en stor del av de overlevende forvandlet til grusomme zombie-lignende skapninger, og de få som unnslapp med helsa i behold ble tvunget ut til trygge kolonier i skogene.
Det høres i utgangspunktet ut som en ganske kjent historie, som minner meg om The Last of Us blandet med en dose Far Cry. Utviklerne jeg får snakke med forklarer imidlertid at Days Gone skal bringe noe helt nytt til bordet, og er samtidig nøye med å presisere at skapningene man kjemper mot ikke er vandøde.
I stedet er monstrene i spillet lys levende mennesker, som av en eller annen grunn fullstendig har gått fra sans og samling. «Freakers» – som de blir kalt – er raske til beins, tar ingen hensyn til sin egen sikkerhet og bryr seg kun om en ting: mat.
Du er ingen helt
I en verden der monstre lurer over alt er en dusørjeger ikke akkurat øverst på listen over hva en skulle tro man får bruk for. Likevel er det dette yrket Deacon har gått inn i, og i jakten på målene sine får han utløp for smerten og raseriet han har båret på de siste årene.
Hvem som tar seg bryet med å utlove dusører i et postapokalyptisk samfunn har Bend foreløpig valgt å holde tett om, og historien vi skal spille gjennom er også for det meste hemmeligholdt. En ting vi imidlertid kan si med sikkerhet er at Deacon på ingen måte er en helt som er ute etter å redde verden.
Spillets hovedperson fremstår som en egosentrisk einstøing, hvis eneste venn er hans trofaste motorsykkel – som ifølge utviklerne har en utrolig viktig rolle i spillet. Realistisk nok trenger sykkelen både bensin og jevnlig vedlikehold for å være til nytte, men spillere som legger tid i å sørge for at den går som den skal lærer fort at en motorsykkel ofte er den beste og eneste måten å unnslippe en vanskelig situasjon.
Deacons sykkel fungerer også som pakkesel for våpen, ammunisjon og diverse forsyninger. Dusørjegeren har begrenset med bærekapasitet, så før man forlater sykkelen må man alltid vurdere hva man skal ta med seg og hva som skal bli igjen.
Å skaffe seg en grundig oversikt over et område før du beveger deg nærmere er derfor meget lurt, men stort sett vil utstyrsvalget ditt komme an på hvilken spillestil du foretrekker.
Spill som du vil
Ut ifra demoen som ble vist frem på Sony-konferansen kunne det nesten virke som om Days Gone bare er et helt alminnelig skytespill. Deacon var for anledningen utstyrt med nok kuler til å ta livet av samtlige innbyggere i et middels stort land, og måten han hele tiden snudde seg rundt for å tømme magasin etter magasin mot den uendelige svermen med Freakers var det nesten så jeg forventet å se poengsummer dukke opp på skjermen etter hver fulltreffer.
Heldigvis er dette bare én av mange forskjellige måter man kan spille Days Gone. Ønsker du å ta med deg to automatgevær og storme inn i en flokk med Freakers kan du selvfølgelig det, men dersom du heller foretrekker å snike deg ubemerket rundt med en lyddempet pistol, en kniv eller et balltre er det også mulig.
Velger du et høylytt alternativ tar det ofte ikke lang tid før du blir omringet, takket være Freakernes telepatiske kommunikasjon med hverandre. Blir du overmannet gjelder det å komme seg raskt til sikkerhet, og beleilig nok er verdenen full av gjenstander du kan bruke som midlertidige hindre for dine forfølgere.
Beistene kaster seg mot enhver hindring og så snart mange nok har samlet seg kommer de veltende enten over eller gjennom blokkeringene. Du er aldri trygg bak en lukket dør, og hindrene du legger ned gir deg bare litt mer tid til å fullføre oppdraget ditt eller komme deg tilbake til motorsykkelen.
Inspirert av MacGyver
Foretrekker du å snike deg rundt byr Days Gone på nok av muligheter til å holde deg i skyggene. Deacon er svært kreativ og finner stadig vekk nye og spennende måter å ta i bruk normalt sett ufarlige gjenstander han finner på sin vei.
Dette inkluderer alt fra oljefiltre i biler, som kan brukes som midlertidige lyddempere for Deacons pistol, til kollisjonsputer, som lager ypperlige feller eller avledninger for intetanende Freakers. Overalt kan man finne et stort utvalg av dingser, og med MacGyver som inspirasjon legger Bend opp til at spillere kan få bruke mange høyst kreative løsninger.
Dette strekker seg også utover bruken av spillets mange gjenstander og våpen, med vær, vind og tiden av døgnet som en annen viktig faktor for taktikk og planlegging. Freakers er fortsatt mennesker i bunn og grunn, og sansene deres påvirkes av blant annet tåke, regn og nattemørket.
Spillere gjør derfor lurt i å ta med værmeldingen i beregningene når de legger opp strategien i forkant av et oppdrag. I pøsende regnvær er det for eksempel ikke like viktig å holde lydnivået nede, mens det på dager med klar sikt kan være greit å holde seg unna områder overlesset med Freakers.
Konklusjon
I teorien høres de mange valgmulighetene i Days Gone spennende ut, men det er vanskelig å fortrenge tankene om at jeg har hørt alt dette før. Så vidt jeg har forstått er spillet fortsatt tidlig i utviklingen og det er mye jeg ikke har fått svar på, men av det jeg har sett så langt klarer jeg ikke å finne nyskapingen Bend så ofte refererer til.
Utvikleren kan selvfølgelig ende opp med å gi oss det beste postapokalyptiske spillet satt til en åpen verden som noen gang er laget, men akkurat nå ser jeg bare et spill som gjerne vil være så mye mer enn hva det faktisk later til å være.
Days Gone ser flott ut og byr på intens action og interessante muligheter for strategisk spilling, men det gir oss ikke noe nytt å glede oss over. Til syvende og sist tror jeg spillet står og faller på historien det vil fortelle, og dersom den ikke holder mål vil Days Gone veldig fort ende opp i glemmeboka.
Ser du etter flere artikler fra E3 2016?
På våre E3-sider finner du nyheter, inntrykk og sniktitter fra årets messe »