Ja, så var det offisielt. Etter uker med rykter, lekkasjer og hint har Activision omsider dratt sløret av det neste Call of Duty-spillet. Utgiveren hadde allerede bekreftet at spillet bærer undertittelen Vanguard, og torsdag fikk vi også en lanseringsdato – 5. november.
Som med skytespillseriens forrige innslag kom avdukingen inne i Warzone, der fans fikk se første glimt av det som blir en retur til andre verdenskrig. Gamer.no fikk en sniktitt på opplevelsen allerede for en drøy uke siden, da utvikler Sledgehammer Games serverte detaljer om alt fra kampanje og flerspiller til zombies og Warzone.
Begynnelsen på spesialstyrker
Call of Duty: Vanguard er en slags videreføring av Call of Duty: WWII, som også ble utviklet av Sledgehammer. Spillet fra 2017 handlet om amerikanske styrker under andre verdenskrig, men denne gangen ønsket utvikleren å fortelle flere historier fra ulike perspektiver.
Kampanjen strekker seg til alle hjørner av Europa, Nord-Afrika og Stillehavet, og spillere får kjempe sammen med briter, russere, amerikanere og australske styrker. Gitt ønsket om å ha med flere perspektiver kunne det selvfølgelig vært interessant å ta med et tysk perspektiv – ikke ulikt hva Battlefield V gjorde med The Last Tiger-utvidelsen – men det er ikke den historien Sledgehammer ønsker å fortelle.
Her skal det nemlig handle om opptakten til de aller første spesialstyrkene på alliert side.
– Mot slutten av andre verdenskrig begynte ledelsen for de allierte å identifisere spesielle soldater. Disse ble satt sammen for å danne små enheter, som ble satt til å utføre spesialiserte oppgaver. Vi ønsket å fortelle historien om begynnelsen på spesialstyrkene, forklarer kampanjesjef David Swenson.
Et team på fire
Mens historien Call of Duty: Vanguard forteller er oppdiktet, påpeker Sledgehammer at alt som foregår rundt er bygget på autentisitet. Selv figurene vi får møte i kampanjen er inspirert av virkelige soldater som markerte seg på ulike måter under andre verdenskrig.
Spillets tolkning av den første internasjonale spesialenheten består av fire medlemmer. Teamleder Arthur Kingsley er inspirert av den britiske fallskjermjegeren Sidney Cornell, som var med på invasjonen av Nordmandie i 1944.
Han får selskap av Polina Petrova, en russisk soldat inspirert av skarpskytteren Lyudmila Pavlichienko som registrerte over 300 drap under andre verdenskrig. Neste på listen er amerikanske Wade Jackson, hvis historie er basert på den om stillehavspiloten Vernon «Mick» Micheel. Til slutt finner vi australske Lucas Riggs, hvis inspirasjonskilde Charles Upham deltok i kampene mot det strategiske geniet Erwin Rommel i Nord-Afrika.
Gjennom kampanjen skal spillere få stifte bekjentskap til hver av disse fire, og lære mer om deres heltedåder. Deretter samles gjengen og sendes på tokt til Berlin, der de må sette stopper for Project Phoenix – tyskernes forsøk på å finne en etterfølger til Hitler.
Med både en svart mann og en kvinne sentralt plassert i historien må man nok forvente hysteri i diverse nettfora og i sosiale medier. Ved å basere heltene på figurer fra virkeligheten har Sledgehammer imidlertid delvis gardert seg mot de uunngåelige anklagene om at historien farer med løgn og er for politisk korrekt.
Intense konflikter
Under presentasjonen fikk vi se deler av et av Arthur Kingsleys oppdrag, satt til nettopp invasjonen av Normandie. I kjent Call of Duty-stil åpner det med enkle snikesekvenser, ettersom Kingsley har mistet våpenet sitt i fallskjermhoppet. Dette blir imidlertid raskt erstattet av skuddvekslinger, og når det først smeller jekker Vanguard intensiteten opp til de grader.
Mangel på ammunisjon og frykten for å bli oppdaget er nok til å heve pulsen, og stemningen underbygges på lekkert vis av et slagkraftig lydspor fra God of War-komponist Bear McCreary.
Også våpnene virker hakket mer intense enn hva vi har sett før. I gjennomspillingen fikk vi riktignok kun se den klassiske rifla Kar98k i aksjon, som gjorde vei i vellinga med en heftig kombinasjon av blodsprut og øredøvende smell.
Oppdraget gav også en liten smakebit på det Sledgehammer kaller «reactive gameplay environments». Det er en fancy måte å si ødeleggbare omgivelser, og selv om Call of Duty: Vanguard ikke går like langt som Battlefield er det vegger og andre ting man kan skyte seg gjennom – både for å knerte fiender på andre siden, men også for å åpne nye veier gjennom nivået.
I enspillerdelen åpner dette for enkle valgmuligheter knyttet til hvordan man ønsker å tilnærme seg et oppdrag. Det påpekes imidlertid at spillere ikke bør forvente altfor mye frihet i den lineære kampanjen, og de ødeleggbare omgivelsene spiller en langt større rolle i flerspillerdelen.
Spesialstyrkene i aksjon
Kampanjens introduksjon til spesialstyrker videreføres til flerspillerdelen, der spillere kjemper som medlem av ulike spesialenheter. Sledgehammer lover spiller-mot-spiller-kamper i kjent Call of Duty-stil, med en og annen nyhet kastet inn.
Ved lansering skilter Vanguard med minst 20 kart fra østfronten, vestfronten, Nord-Afrika og Stillehavet. 16 av disse er designet for kamper mellom to lag på seks spillere, mens de resterende fire er mindre varianter for 2-mot-2.
Ved siden av fast modusinventar lokker Sledgehammer med en ny greie kalt Champion Hill. Mer informasjon skal deles etter hvert, men flerspillersjef Greg Reisdorf beskriver opplevelsen som en blanding mellom Gunfight og battle royale, med flere lag, flere runder og gradvis progresjon.
De nevnte ødeleggbare omgivelsene er imidlertid det som kan skape de største bølgene i Call of Duty-land. Hver match begynner med et urørt kart, og alt av ødelagte vegger, tak og lignende vedvarer fra runde til runde. Dette åpner for mer variasjon i kartene, samt langt mer taktiske manøvreringer ikke helt ulikt Rainbow Six Siege.
Ødeleggelsene muliggjøres via en oppgradering til Call of Duty-spillmotoren. Med denne lover Sledgehammer bedre visuell kvalitet, flere partikkeleffekter og optimalisert ytelse. Vanguard skal kjøre i 60 bilder per sekund på konsoll, også på PlayStation 4 og Xbox One.
– Det blir 60 bilder i sekundet på den forrige konsollgenerasjonen. Når man spiller på nett må det være likt for alle. Det betyr at noen ting på vike for å få det til på de eldre konsollene, men bildefrekvensen holder mål.
Ellers er tilpasning av våpen også på plass i flerspillerdelen, gjennom Gunsmith-funksjonen fra blant annet Call of Duty: Modern Warfare. Her får man tilpasse våpen med diverse tilbehør, inkludert forskjellige typer ammunisjon.
Nytt Warzone-kart og antijuks
Det tredje spilltilbudet i Vanguard-pakken er zombiemodusen. Her får spillere meie ned horder med vandøde som alltid, men hva historie angår lover Activision noe nytt. Vanguards zombiemodus vil nemlig slås sammen med zombiene fra Black Ops Cold War.
Akkurat hvordan dette vil fungere fikk vi ikke helt klarhet i, men zombiehistoriene fra det forrige Call of Duty-spillet skal altså videreføres i Vanguard. Det er Treyarch som står bak denne modusen.
Heller ikke Warzone – som leveres av Raven – fikk vi spesielt mye informasjon om. Sledgehammer-gjengen kunne imidlertid bekrefte at battle royale-spillet får et splitter nytt kart basert på Vanguard, og at samtlige våpen fra det nye Call of Duty-spillet skal integreres.
Videre lovet utvikleren et nytt system for antijuks. Warzone har slitt med et utbredt jukseproblem på PC omtrent siden spillets lansering, og mens flere hundre tusen bråkmakere har blitt kastet ut har hverken Infinity Ward eller Raven klart å finne en god løsning enda. At Raven nå tilsynelatende bruker flere ressurser på problemet er positivt, men spillere flest kommer nok til å vente med applausen til de ser om det faktisk virker.
Dato for nytt Warzone-kart og antijuks er enda ikke satt. Etter planen blir det i løpet av året, men tilsynelatende ikke samtidig med lanseringen av det nye Call of Duty-spillet. Vanguard slippes altså 5. november, for PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series X/S.
Tidligere i sommer fikk vi en kikk på Battlefield 2042s Portal-modus.
Her får spillere lage sin egen moro i en stor sandkasse »