LOS ANGELES (Gamer.no): I mai dro Activision sløret av det fjerde og neste kapittelet i Call of Duty: Black Ops-serien. Igjen er det Treyarch som trekker i utviklertøylene, men selv om studioet er det samme blir formelen en helt annen.
Den store snakkisen siden avsløringen har selvfølgelig vært at seriens tradisjonelle enspillerkampanje uteblir helt fra Black Ops 4. I stedet satser utvikleren på et tredelt flerspillertilbud, med zombier, en battle royale-modus og tradisjonelle flerspillerkamper.
Mens mange har uttrykt skuffelse over valget, er blir det spennende å se hva Treyarch får til når det kan fokusere helt og holdent på én ting. På årets E3-messe fikk jeg en smakebit på flerspillerkampene, og satt igjen med et svært positivt inntrykk.
Herlig skytefølelse
I Call of Duty er det én ting som er viktigere enn noe annet, og det er skytefølelsen. De ulike våpnene må oppføre seg på et noenlunde naturlig vis, slik at spillere kan være så effektive som mulig uten å måtte legge seg i hardtrening. Dette mestrer Black Ops 4 til gangs.
Enten det er med maskingevær, hagler eller pistoler føles det intuitivt og enkelt å skyte fra seg, enten det er med mus og tastatur eller kontroller. Hver gang jeg døde var det aldri fordi spillet sviktet meg, men snarere fordi jeg ikke var rask nok eller hadde stødig nok kontroll på omgivelsene mine.
Skytemekanikken er noe Treyarch har lagt mye jobb i denne gangen, og langvarige Call of Duty-fans vil nok oppdage noen forandringer fra seriens tidligere innslag. Mest nevneverdig er det at våpnene oppfører seg på et mer realistisk vis, spesielt når det kommer til rekyl.
Når du peprer løs med et maskingevær er det blitt mye lettere å forutse hvilken vei siktet vil bevege seg. Man kan i langt større grad en tidligere kontrollere skytingen, og det er vanvittig tilfredsstillende å meie ned fremadstormende fiender med kalkulerte skuddsalver.
Noe for både veteraner og nybegynnere
Som tidligere er valg av våpen opp til hver enkelt spiller, og Black Ops 4 byr på et hav av ulike tilpasningsmuligheter. Call of Duty-veteraner vil kjenne igjen det meste av egenskaper og ekstrautstyr, men Treyarch frister også med nyvinninger å leke seg med.
For nybegynnere kan det første møtet med create-a-class-menyen virke noe overveldende, men det meste er godt forklart og det føles aldri frustrerende å prøve seg frem. Systemet er designet slik at de beste spillerne kan fikle med hver minste detalj, samtidig som de som kun spiller for moro skyld enkelt kan velge litt på måfå uten at man blir svekket i noen stor grad.
Ved siden av create-a-class-konseptet kan spillere velge mellom ti ulike figurer, også kalt Specialists. Disse kommer utstyrt med hver sine spesialegenskaper, og er Black Ops' svar på rollesystemene i spill som Overwatch og Rainbow Six Siege.
I den hektiske demoen jeg spilte på messegulvet var det vanskelig å se det i praksis, men ifølge spillets utviklere vil spesialistene kunne kombinere evner på forskjellige måter. Dette åpner i så fall for mer fokus på strategisk spilling, men gitt spillets frenetiske tempo er jeg usikker på hvordan det vil fungere i praksis.
Hurtighet over strategi
I motsetning til for eksempel Rainbow Six Siege er man sjelden i live veldig lenge i Black Ops 4, avhengig av modusen man spiller. Stort sett løper alle mot et mål, skyter noen fiender, dør og så gjentar man prosessen igjen og igjen til kampen er over. Det blir dermed ikke så mye tid til hverken planlegging eller utførelse av taktiske grep.
Et annet eksempel er overgangen fra automatisk helseregenerering til bruk av førstehjelpsutstyr. Dette ble også trukket frem som et ledd i spillets strategifokus, men utgjør i realiteten ingen stor forskjell. Førstehjelp kan brukes én gang hvert tiende sekund og virker umiddelbart, så det er bare å fyre løs uten å måtte utføre noen form for risikovurdering.
Alt dette er ikke noe problem for meg, men heller en av styrkene til flerspillerdelen i Call of Duty. Man er aldri langt unna der det skjer, og fiender kan når som helst dukke opp rundt hvert eneste hjørne.
I stedet lurer jeg på om Treyarchs ønske om å fokusere på strategiske kamper er noe unødvendig og kanskje til og med malplassert i et spill av denne typen. Jeg ser hva utvikleren prøver å gjøre, og er ikke i tvil om at taktikk blir en større del av både battle royale-modusen og i profesjonelle kamper.
Jeg vet bare ikke om spillere flest vil merke noen stor forskjell fra Black Ops 3. Uten at det er en dum ting, i og for seg.
Litt hyggeligere omgivelser
Der spillere trolig vil merke en forskjell fra foregående spill er i fargepaletten til Black Ops 4. Jeg vil nødig hisse på meg fans ved å si at Treyarch har latt seg inspirere av utseendet til Fortnite, men gitt at de låner fra battle royale er det vel egentlig ikke utenkelig.
Alt er liksom litt hyggeligere, sammenlignet med de de grå og brune tonene som lenge har vært kjennetegnet på Black Ops-serien. På E3 fikk jeg blant annet se det nye brettet Contraband, et fargerikt sted ispedd med sandstrand, noen gamle ruiner og en bunkers av noe slag.
De lyse omgivelsene gjør det litt lettere å orientere seg på brettet, og kan i tillegg hjelpe spillere som sliter med å få øye på fiender. Det kommer absolutt godt med, gitt at det kan gå så lite som et brøkdels sekund fra du gjenopplives til noen raser rundt hjørnet for å ta livet av deg.
Det knytter seg alltid stor spenning til brettene i et nytt Call of Duty-spill, og jeg må si jeg er positivt innstilt til det jeg har sett så langt. Noe som derimot bekymrer meg er at Activision tilsynelatende tviholder på sesongpass hvor spillere må betale for å låse opp nye brett.
Det eneste dette oppnår – annet enn å fylle opp utgiverens lommer – er å splitte opp spillerbasen, noe ingen er tjent med. Så vidt jeg vet er ikke alle detaljene rundt sesongpasset avslørt, og jeg håper enda at Activision kan komme frem til en løsning som er mindre forbrukerfiendtlig.
Konklusjon
Call of Duty: Black Ops 4 skilter kanskje med flere store forandringer fra tidligere spill i serien, men ikke la det skremme deg bort. Treyarch leverer fortsatt flerspillerkamper som du kjenner dem, med solide tilpasningsmuligheter og en skytefølelse mange andre spill bare kan drømme om.
Så langt har vi kun fått prøve de tradisjonelle flerspillerkampene, og nyvinninger som et økt fokus på strategisk spill virker kanskje litt bortkastet her. At spillet i stedet minner mer om Black Ops 3 er imidlertid ingen dum ting, og med sine nye og mer fargerike brett gjør dette spillet absolutt en god figur.
De riktig store spørsmålene rundt Black Ops 4 vil riktignok gjenstå enda stund til. Mens blodfans av Call of Duty helt sikkert gleder seg til den utvidede zombiemodusen, er det nok knyttet størst spenning til hva Treyarch kan gjøre med battle royale-konseptet. Mye er enda usikkert, men med den solide Call of Duty-skytingen i bunn kan utvikleren fort ende opp med en soleklar konkurrent til PUBG og Fortnite.
Så får vi bare håpe Activision klarer å stelle i stand et tilbud for brett og annet tilleggsinnhold som ikke splitter opp spillerbasen.
Fikk du med deg alt fra årets E3?
Se vår samleside med nyheter og inntrykk fra messa »
Call of Duty: Black Ops 4 slippes til PlayStation 4, Xbox One og PC 12. oktober. Vi fikk spilt spillet under E3-messen i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.