Selv om Games for Windows Live lever videre – på tross av sterke indikasjoner om det motsatte – er spilltjenesten fremdeles et sårt punkt for mange PC-entusiaster. Det tunggrodde systemet som ble bakt inn i mange spill for noen år siden har for lengst åpnet opp, og mange utviklere har det siste året patchet ut systemet og latt spillerne migrere til andre tjenester.
Dark Souls: Prepare to Die Edition har vært ett av av spillene der Games for Windows Live-støtten har vært påkrevt – til nå. En gang i november åpner Bandai Namco opp for at spillere kan flytte alt av progresjon, «achivements» og figurer til Steam med Steamworks. Spillerne får også en Steam-kopi av spillet gratis, slik at de slipper å betale to ganger for det samme spillet. Tilbudet og å flytte progresjonen vil bare være åpent i et begrenset tidsrom, mens spillkoden vil ikke ha en utløpsdato.
Selv om det åpnes opp for en slik migrering betyr ikke det at Bandai Namco fjerner spillet fra Games for Windows Live. Faktisk uttalte de tidligere i år at de ønsket å la spillet fungere videre på tjenesten, men at de ønsket å snuse på andre tjenester også.
Dark Souls-seriens sorte får
Dark Souls' Windows-utgave var i sin tid rimelig uglesett på grunn av andre ting enn Games for Windows Live. Da det ble sluppet var det låst oppløsningsmessig, men en lynkjapp oppdatering fra en hardtarbeidende fan gjorde susen der.
Vi synes likevel Dark Souls: Prepare to Die Edition holdt til gull da det ble sluppet i 2012.
– Dark Souls er et spill du bør unne deg selv å oppleve. Ja, det er krevende, og ja, det kommer til å spise mange timer av livet ditt. Men det er verdt det. Dark Souls er kanskje japansk, og kommer fra en helt annen tradisjon, men i mine øyne er det noe av det nærmeste du i dag kommer de store, ambisiøse actionrollespillene Ultima Underworld og System Shock, mente vi den gang.
BioShock 2 hadde en lignende migreringsperiode i fjor.
De fjernet riktig nok likegodt spillet fra tjenesten etterpå »