Da vi i går skrev om overlevelsesspillet Ashen Rift, gikk mange av kommentarene på at det kommer ganske mange slike overlevelsesspill for tiden. Vel, her er nok et slikt spill.
I Stranded Deep overlever du en flystyrt, og havner på ei øde øy, ett eller annet sted i Stillehavet. Øya er imidlertid ikke helt ensom – faktisk er den en del av ei øygruppe som, i likhet med Minecrafts verden, er datagenerert og uendelig.
Målet er, som vanlig, å overleve. Du må skaffe deg mat og drikke, og finne ressursene du trenger til å lage verktøy, våpen, husly og flåter.
Undervannsmoro
Et av spillets interessante elementer er at du kan dykke ned under havoverflaten, på jakt etter både mat og ressurser. Dette tar deg i nærkontakt med massevis av maritime dyr, og noen kan du jakte på mens andre utvilsomt vil jakte på deg.
Ellers loves vi dynamisk vær, døgnsyklus, et egenbygd fysikksystem for vannet og støtte for Oculus Rift. I motsetning til mange andre overlevelsesspill har ikke Stranded Deep noen overnaturlige elementer, så du trenger ikke frykte vandøde.
Utviklerne har jobbet med spillet en stund, og nå har de lansert en teaser-film som du kan se i denne artikkelen. De planlegger å lansere en «early access»-versjon på Steam i januar.
Konseptet virker ikke helt ulikt det vi finner i Marooned, men etter en mislykket folkefinansieringskampanje er det en stund siden utviklerne av det spillet har gitt lyd fra seg.
Det lovende overlevelsesspillet Salt foregår også på en dataskapt øygruppe.