Helgens gigantiske ESL One i Frankfurt og kommende, premietunge The International 4 i Seattle er som høytid for enhver Dota 2- og e-sportfan. Titusen av tilskuere er på plass lokalt og millioner av seere følger kampene mellom verdens beste lag på nett.
Dota 2 er likevel et svært komplisert spill, og det kan fort bli forvirrende når kommentatorene brøler uttrykk som «black hole» og «vacuum wall» midt i en intens lagkamp. Derfor har vi nå laget en seerguide for å sette deg inn i det mest grunnleggende for hvordan dette spillet fungerer.
Nederst finner du en liste med ord og uttrykk som du vil høre mye de neste dagene og ukene.
Les også: Seerguide til League of Legends »
Grunnleggende om Dota 2
Dota 2 er Valves videreføring av Warcraft 3-modden Defense of the Anicents. Spillet er et såkalt «multiplayer online battle arena», og har mange likhetstrekk med populære League of Legends. To lag på fem spillere samarbeider for å ødelegge motstanderens hovedbygning, kalt Ancient. Hver spiller velger èn av totalt 107 helter, som man bruker hele kampen. Etterhvert som kampen utvikler seg og spillerne akkumulerer mer gull og erfaringspoeng blir heltene sterkere, og kan prøve å bryte seg gjennom totalt fire lag med forsvarsrekker.
En filosofi som mange assosierer med Dota 2 er balansering gjennom jevn ubalanse. Dette betyr kort sagt at alle helter er svært sterke og «overpowered» på sitt vis. Slåsskamper i Dota 2 vil derfor typisk ta mindre tid enn i League of Legends, da heltene vil dø fortere. Dota 2 handler om å utnytte sitt eget lag sine styrker og motstanderlaget sine svakheter.
De fleste heltene har fire unike egenskaper, i tillegg til vanlige slag og skudd. Disse egenskapene kan være både offensive og defensive. Den fjerde evnen er en såkalt ultimat evne, som ofte er det største særtrekket til helten. Disse evnene blir sterkere på nivå 6, 11 og 16. Syv helter avviker fra dette mønsteret i større og mindre grad, og er gjerne noe mer avansert å spille.
Kart
Dota 2 har bare ett kart der alle kamper spilles. Kartet har to sider der hvert av lagene har sine baser. Sidene heter Radiant (sørvest) og Dire (nordøst), og det er her heltene gjenoppstår etter at de har falt i slag.
Konflikten er separert av en elv i midten. I elven kommer det runes hvert andre minutt, som gir spilleren som plukker de opp en midlertidig fordel. Kartet er delt opp i tre baner, eller «lanes»; top, mid og bot. I hver av disse banene kommer det fem soldater, som kalles creeps, hvert 30. sekund. Disse vil løpe helt til de finner en fiendtlig enhet, og deretter angripe. I tillegg har hver side sine skogområder (også kjent som jungle), der det kommer nøytrale creeps, eller neutrals, hvert minutt. Fiendene i skogområdene vil stå helt i ro til noen kommer og forstyrrer de.
Det er også to leirer med spesielt sterke nøytrale creeps, kalt ancients. Disse er vanskelige å drepe, men gir større belønning.
Man kan enten løpe til banene eller kjøpe «teleportation scrolls». En slik scroll kan brukes hvert 60. sekund, og teleporterer deg til enhver vennlig bygning på kartet, også basen.
Rett til høyre for Dires første mid-tårn er hulen til Roshan. Roshan er et digert beist som typisk krever flere spillere, gjerne hele laget, for å ta ned. Etter at Roshan er død legger han igjen et objekt som kalles Aegis. Spilleren som plukker opp denne vil gjenoppstå fem sekunder etter sin død. Laget har dermed et ekstra liv og et stort overtak. Man ser derfor svært mange viktige lagkamper rundt Roshan. Etter at Roshan er død kommer han tilbake etter mellom åtte og elleve minutter.
De grønne og røde kvadratene symboliserer tårn. Hver bane har tre rekker med tårn, bortsett fra mid, som har fire. For å kunne ta ned det andre tårnet må man ha fått ned det første, og for å få ned det tredje må man ha tatt det andre. Etter at man har tatt det tredje tårnet i en lane kan man angripe brakkene (barracks). Dersom man tar ned de, vil laget få mye sterkere creeps enn motstanderen. Dette fører til at lanen hele tiden vil bli presset mot basen, og det vil bli vanskeligere for motstanderen å forsvare seg.
Erfaringspoeng og gull
Man får erfaringspoeng og gull av å drepe fiendtlige creeps og heroes. Et creep gir mellom 35 og 45 gull dersom man får inn det siste slaget når det dør, kalt last hit. Det er også mulig å drepe vennlige enheter slik at fienden ikke skal få gull av dem. Dette kalles «deny». I tillegg får man gull av å ta ned bygninger. Gull blir brukt til å kjøpe utstyr (items), som gjør helten sterkere. Dota 2 har tre forskjellige butikker der man kan bruke gullet til å kjøpe items. Den største butikken er i basen. Top og bot lane har også mindre sidebutikker. Her finner man typiske ting man trenger i lane, men utvalget er dårligere enn i butikken i basen. Til slutt har man de hemmelige butikkene som selger det det kraftigste utstyret.
Erfaringspoeng gjør at helten går opp i nivå. Man deler erfaringspoeng med alle vennlige helter i nærheten. Helter som er alene i sin lane vil derfor få mer erfaringspoeng.
Man får mer gull og erfaringspoeng av å drepe en fiendtlig helt enn man får av å drepe creeps. I tillegg mister man mye gull om man dør, og det tar lang tid å gjenoppstå.
Det er også viktig å notere seg at det er to typer gull i Dota 2; unreliable gold og reliable gold. Unreliable gold får man av å ta livet av creeps. Reliable gold får man av å ta livet av helter og bygninger. Forskjellen er at man ikke kan miste reliable gold, selv om man dør.
Å få mest mulig gull er noe av det viktigste i Dota 2. Man bruker gull på å kjøpe utstyr som gjør heltene sterkere. Laget med mest gull vil derfor nesten alltid ha overtaket. Gull blir referert til som farm.
Lagkomposisjon
Dette er de fem rollene i Dota 2:
Carry/posisjon 1: Dette er helten som trenger mest gull, og derfor får prioritet. Disse heltene er gjerne svakere i starten, men vil bli svært sterke mot slutten av spillet dersom de får en ledelse på gull og erfaringspoeng.
Midlane/posisjon 2: Dette er helten som spiller solo mid. Midlaneren får et stort overtak i både gull og erfaringspoeng, og det er vanlig plassere en helt her som kan slåss tidlig og skape rom for laget fra 10-25 minutter.
Offlane/posisjon 3: Dette er helten som gjerne er solo i en av sidelanene. Typisk får ikke offlaneren like mye gull som midlaner, men like mye erfaringspoeng. Det er derfor vanlig å putte en helt her som bare trenger erfaringspoeng, og ikke så mye gull i starten.
Semi-support/jungler/posisjon 4: Denne spilleren skal bevege seg mye på kartet i starten for å gjøre livet surt for motstanderen. Typisk vil man ha en helt her som kan ta seg en tur i jungle for å hente inn igjen litt farm etter en treg start.
Hard support/posisjon 5: Her har man en helt som ikke trenger gull i det hele tatt. Det får man heller ikke, da man er ansvarlig for å holde carryen i live, og å kjøpe alt utstyr laget trenger. Hard support har ofte veldig mye innvirkning tidlig i spillet, men faller av senere.
Posisjon 1-5 er avgjort av hvem som får prioritet på gull, kalt farm priority. 1 får mest, og 5 får minst.
Det er svært mange forskjellige måter å sette opp et lag i Dota 2 på. Ofte vil man ha to spillere i top lane, en i mid lane og to i bot lane, kalt 2-1-2. Men man kan også ha 3-1-1, 1-1-3, 2-1-1 og en i jungle og så videre.
Starten av kampen
En Dota 2-kamp begynner lenge før spillet begynner. Det første som skjer er draft, altså utvelgelsen av hvilke helter man skal ha. Her har hvert lag mulighet til å forby fem helter. Da forbyr man gjerne helter som kan stikke kjepper i hjulene for strategien man har tenkt å bruke, eller man kan forby en helt som motstanderlaget er spesielt gode med.
Strategiene i Dota 2 er svært mange, og alt for mange til å gå over her. De mest brukte er likevel:
Split-push:
Popularisert av Alliance etter at de vant The International 3 på denne måten. Her velger man en helt som kan ta ned bygninger svært raskt mens motstanderlaget er opptatt med noe annet. Det er lett å se denne strategien komme, ettersom den innebærer valg av helter som Natures Prophet, Lycan og Lone Druid.
Teamfight:
Her velger man et lag som er designet for å vinne enhver stor slåsskamp. Et eksempel er under The International 2, da Natus Vincere lot Invictus Gaming velge en svært kjent helt som pleide å knuse de fleste lag. Invictus Gaming la imidlertid ikke merke til synergien mellom heltene til Natus Vincere.
Ganking:
Å ganke betyr å drepe intetanende fiender uten at de ser det komme. En ganking-orientert lineup kan inneholde svært mange helter, men vanlige comboer for tiden er Shadow Demon + Mirana, Tiny + Wisp og Centaur + Invoker.
Late game/turtling:
Svært uvanlig å gjøre for tiden. Her velger man en helt som er designet for å farme i 35-45 minutter, og deretter knuse all motstand. Typiske helter er Faceless Void, Anti-Mage, Alchemist, Tinker og Phantom Lancer. Har falt ut av popularitet fordi spillet for tiden er mer fokusert på å få ting til å skje tidlig i kampen. Man går gjerne til denne strategien dersom man ser at motstanderen ikke evner å avslutte kampen tidlig.
Nivå 1 Roshan:
En lagsammensetning som skal prøve å få ned Roshan mens alle fortsatt er i level 1. Dersom dette lykkes, vil det gi laget en enorm fordel. Dessverre går det stort sett galt, da motstanderen sannsynligvis vil ta ned hele laget dersom de merker det.
Push:
Et lag som er satt sammen for å ta så mange tårn så fort som mulig, og å vinne spillet fort. Risikabelt, ettersom det er relativt enkelt å kontre, og man sannsynligvis taper dersom man ikke har vunnet etter 25 minutter.
Spillets gang
Etter at spillet har kommet i gang, går hver spiller til sin respektive lane. Denne delen av spillet kalles laning-fasen. På denne tiden er heltene svært svake, og kan lett dø ved tårn dersom de blir litt for offensive. Her vil ofte supporterne rotere til andre lanes for å prøve å få noe til å skje. Carryene vil prøve å farme så godt som mulig. Etterhvert som lagene føler seg komfortable med det, vil de prøve å ta oppdrag, som tårn og roshan. Fasen mellom 15-35 minutter kalles mid game. Det er her de fleste Dota 2-kamper avgjøres. Dersom en carry har fått litt for mye rom til å farme, vil de sannsynligvis avgjøre hele kampen i et par store slåsskamper.
Dersom ingen av lagene er beseiret i mid game, kommer vi til late game. I late game kan et ørlite feiltrinn tape hele kampen. Lagene er derfor stort sett veldig forsiktige, og vil vente på Roshan. I late game er det også svært viktig med buy-backs. Et buy-back er å kjøpe seg tilbake etter du dør. Dette er kostbart, og man kan ikke få mer gull i en periode etter man har kjøpt seg tilbake. Det er også kun mulig å kjøpe seg tilbake en gang hvert femte minutt.
Dota 2 i stor vekst
Dota 2 er et av de raskest voksende spillene innenfor e-sport. Spillet har ikke tatt av i Korea enda, noe som gjør at den største konkurransen er i USA, Europa og Kina. Dota 2 har også sjokkert esportverden med enorme premiepotten i The International, og i år blir ikke noe unntak.
Vanlige ord og uttrykk som kan være nyttige å kunne:
Aegis: Dropper fra Roshan etter at han er død. Spilleren som plukker opp aegis får et ekstra liv i 6 minutter.
Aggressive trilane: Når tre spillere på samme lag er i samme lane, og målet er å drepe motstanderene og holde de unna erfaringspoeng og gull.
Aghs: Kort for Aghanims Scepter. En item som oppgraderer den ultimate evnen til mange helter.
Ancient: Hovedbygningen i Dota. Dersom Ancienten faller, taper laget.
Ancients: Sterkere nøytrale creeps med større gull- og erfaringsbelønning.
Backdoor protection: Backdoor protection betyr at man ikke kan angripe en bygning, enten fordi man ikke har creeps i nærheten eller fordi man ikke har tatt ned den forrige rekken med tårn. Den første rekken har ikke backdoor protection.
Base race: Når begge lagene angriper motstanderen sin base samtidig.
Boots of travel: En item som lar deg teleportere deg til enhver vennlig enhet på kartet med unntak av helter. Gir også større bevegelsesfart.
Black King Bar/BKB: En svært viktig og mye brukt item som gir immunitet til det meste av magi i en gitt tid etter aktivasjon.
Blink Dagger: En svært viktig og mye brukt item som gir spilleren mulighet til å umiddelbart bevege seg over store avstander.
Buyback: Buyback betyr å kjøpe seg tilbake i spillet etter at man har falt. Etter at man har kjøpt seg tilbake kan man ikke tjene gull på en stund, og man kan ikke kjøpe seg tilbake de neste fem minuttene.
Cheese: Dropper fra Roshan sammen med Aegis etter at han er drept tre ganger. Cheese gir umiddelbart fullt liv og magipoeng til spilleren som bruker den.
Counter-warding: Når en spiller aktivt fjerner wards en motspiller har satt ut.
Courier: Dyret som frakter utstyr fra basen og ut til spillerne.
Creeps: Ikke-kontrollerbare enheter som man får gull og erfaring av å drepe.
Megacreeps: En sterkere utgave av creeps. Kommer dersom man har tatt ned alle tårnene og brakkene i en lane. Disse er mye vanskeligere å drepe og gir mindre gull.
Creep score: Et tall på hvor mange last hits og denies man har, for eksempel 104/20.
Defensive trilane: Når tre spillere på samme lag er i samme lane og målet er å beskytte carryen for å sikre farm.
Deny: Når en spiller tar ned et vennlig creep, en hero eller en bygning, for å unngå at motstanderen får gullet fra enheten.
Divine Rapier: Ofte bare kalt rapier. En svært sterk item, men fienden kan plukke den opp dersom spilleren dør.
Exp graph: En grafisk fremstilling av utviklingen lagene har hatt innenfor erfaringspoeng.
Farm: Uttrykk for å beskrive hvor mye gull og erfaringspoeng en spiller har.
Farm priority: Uttrykk for å beskrive hvem som skal få mest farm på laget.
Fed: Indikerer at en spiller har fått en betydelig ledelse på gull og erfaringspoeng.
Feed: Uttrykk for en spiller som dør unødvendig.
Ganking: Når en eller flere spillere på samme lag forlater sin lane for å drepe en motspiller.
Gem: Gem of true sight. En item som gjør usynlige enheter eller helter synlige. Kan ikke bli ødelagt, men spilleren mister den dersom man dør.
Gold graph: En grafisk fremstilling av utviklingen lagene har hatt innenfor gull.
Harass: Når en spiller skader en annen uten intensjon om å drepe.
Initiating: Uttrykk for å starte en slåsskamp.
Initiator: En helt som er spesielt god på å starte en slåsskamp.
Items: Utstyr som gjør en helt sterkere. Sterkere items koster mer gull.
Juking: Uttrykk for når en spiller prøver å rømme fra motstanderen, gjerne ved å springe mellom trær.
Jungle: Området på kartet hvor nøytrale creeps befinner seg.
Last hit: Når man får det siste slaget på er creep eller en bygning, noe som gir gull.
Level: Indikerer nivået en helt er på.
Micro: Uttrykk for når en spiller kontrollerer flere enheter i tillegg til helten sin.
Midas: En mye brukt item, kalt Hand of Midas. Gir ekstra gull og erfaringspoeng, men blir ofte kjøpt på bekostning av andre items.
Offlane: Også kjent som hard lane. Den vanskeligste lanen for en spiller. Ofte en solohelt. Denne lanen er top for radiant og bot for dire.
Push: Når et lag legger press på en lane eller en bygning.
Rax: Forkortelse for barracks. Det er her creeps blir til. Er raxene i en lane borte, kommer det ikke flere creeps i den lanen. I tillegg får laget som har tatt ned raxen mega creeps i den samme lanen.
Reliable Gold: Gull du ikke kan miste når du dør. Man får det av å ta ned tårn eller drepe fiendtlige helter.
Roshan: Et mektig nøytralt creep som gir store bonuser ved død.
Roshpit: Hulen der Roshan holder til. Er rett til høyre for Dire sitt første midtårn.
Runes: Magiske objekter som kommer i elven hvert andre minutt. Gir spilleren som plukker det opp en midlertidig fordel, for eksempel dobbel skade, maksimal bevegelsesfart.
Sheepstick: En mye brukt item, kalt Scythe of Vyse. Forandrer motspilleren til en harmløs gris.
Smoke Gank: Når et lag bruker en item kalt "Smoke of Deceit". Spillere som er under effekten av Smoke forsvinner fra kartet og blir usynlige. De blir synlige igjen når de er innenfor synsvidden til en fiendtlig helt eller tårn.
Split push: Når et lag pusher to lanes samtidig, eller pusher en lane eller en bygning mens noe annet foregår.
Teleportation scroll: Et objekt som lar deg teleportere deg til enhver vennlig bygning på kartet.
Teamwipe: Uttrykk som indikerer at et lag har mistet alle heltene sine samtidig.
Tower dive: Når en spiller løper under fienden sitt tårn for å drepe en motspiller.
Turtling: Når et lag som ligger bak holder seg i og rundt basen og forsvarer.
Ultimate: En helt sin sterkeste evne.
Unreliable gold: Gull man mister når man dør. Man tjener unreliable gold ved å drepe creeps.
Wards: Utstyr som gir sikt på kartet på steder der laget ikke har helter eller bygninger.
Wombo combo: En svært ødeleggende sammensetning av slåsskamphelter.
Zoning: Når man skremmer motstanderen ut av lane, slik at han går glipp av gull og erfaringspoeng.