I den senere tid har redaksjonen i økende grad fått spørsmål om når anmeldelser av nettopp utgitte massive onlinespill kan ventes på Gamer.no. Samtidig står vi nå overfor utgivelsen av Age of Conan – Norges kanskje største spilleventyr gjennom tidene. I den anledning er det er på sin plass å fortelle hvorfor vi ikke synes det er riktig og komme med en anmeldelse verken før, eller på utgivelsesdatoen.
Massive flerspillerspill, populært kalt «MMO», er en sjanger som møtte gullalderen når internettlinjene ble raske og billige. Etter at World of Warcraft tok verden med storm for noen år tilbake, har mange strukket seg mot den tilsynelatende eksponentielt voksende giganten. Selv om mange av konkurrentene slett ikke har vært dårlige, har de ikke vært like omsluttende og hatt den samme tiltrekningskraften til det brede lag.
Flere problemer
Spillanmeldere møter mange utfordringer når vi skal anmelde et massivt flerspillerspill. Det som er spesielt med disse spillene, er at de i et sammenligningsgrunnlag er svært sosiale, og din opplevelse farges av menneskene du har rundt deg når du spiller. Flerspiller over internett begynner å bli vanlig i de fleste sjangre, men i et massivt flerspillerspill tar du del i en virtuell verden og interaksjonen med den og menneskene er det dagligdagse.
Den største utfordringen er imidlertid at det i disse spillene ligger innbakt et enormt antall timer, og der et tradisjonelt enspillerspill ofte kan anmeldes etter å ha spilt gjennom det, vil du på den samme tiden kanskje bare ha sett startområdet i et massivt flerspillerspill. Dette kan i beste fall danne bakgrunnen for et førsteinntrykk, og det er som oftest denne typen artikler vi publiserer når vi har sett ett av disse spillene i noen dager.
Som de fleste kanskje vet har massive flerspillerspill ofte flere faser. En som spiller World of Warcraft på erfaringsnivå 20 har en helt annen opplevelse og hverdag i Azeroth enn en som er nivå 70. Når man når nivåtaket tar spillet en annen vending, og fra å jobbe deg oppover i gradene, må du nå jobbe sammen med andre for å drepe de tøffeste fiendene. Du er nå avhengig av hjelp og samarbeid, da det ikke lar seg gjøre å nedlegge disse alene.
Rett skal være rett
Vi i Gamer.no tror ikke det er rett å anmelde et massivt flerspillerspill etter å ha spilt betaversjonen noen dager på nær tomme servere. Ei heller kan vi basere oss på en dialog med utvikleren som forteller oss hvordan spillet forventes å fungere langt oppe i erfaringsnivåene. Vi ønsker ikke å komme med en karakterbasert uttalelse av spillet før vi har fått satt oss skikkelig inn i det, sett og erfart oppdragsdesignet, klassebalansen, handelsmodellen, de ulike områdene og mulighetene for å spille sammen i grupper.
Flere av oss er allerede godt inne i Hyboria, og vi kommer også til å publisere et førsteinntrykk i tiden rundt utgivelse, men en anmeldelse med karakter kommer ikke før en av oss har spilt tilstrekkelige deler av spillet over en lengre tidsperiode – noe annet ville være å føre våre lesere bak lyset.