Mai
På tampen av april kom årets største spillutgivelse, Grand Theft Auto IV, og i mai kom det frem at Rockstar mente spillet var det dyreste noensinne laget, takket være over hundre millioner dollar i utviklingskostnader. Heldigvis for dem, var det også det raskest selgende spillet noensinne, og spillet solgte for over tre hundre millioner dollar den første dagen det var i salg i USA. Take Two, som fortsatt var uavhengige, hadde med andre ord god grunn til å sprette champagnekorkene.
Funcom spratt nok også noen champagnekorker, da Age of Conan fikk en nesten overraskende smertefri lansering. Den britiske utgiveren Codemasters hadde også grunn til å feire - de sikret seg nemlig den ettertraktede lisensen til å lage spill basert på Formel 1-sirkuset. Noen koste seg nok også ekstra godt over at kjendisadvokaten Jack Thompson måtte på tiltalebenken, anklaget for å ha brukt ulovlige metoder i sin mye omtalte kamp mot spillindustrien.
Noen var imidlertid mindre fornøyd med tingenes tilstand. Playstation 3-eiere ble skuffet over at Sony ikke ville lansere det spennende prosjektet Afrika i Europa, mens mange PC-eiere mislikte kopibeskyttelsen på rollespillet Mass Effect, som
Ellers kom Id Software med sjokknyheten om at de jobbet med Doom 4, mens Ubisoft gledet mange ved å kunngjøre Beyond Good & Evil 2. Samtidig begynte ryktene å svirre rundt Blizzard, som angivelig skulle være i gang med arbeidet på Diablo 3.
Juni
Blizzard fortsatte å være gjenstand for alles oppmerksomhet i juni, og da de isla hele nettsiden sin forstod selv de største skeptikerne at noe stort var på gang. Og på På World Wide Invitational i den franske hovedstaden Paris kom kunngjøringen alle ventet på: Diablo III var under utvikling.
Mens djevelen besøkte Paris brygget det opp til storm i Japan. Spillindustriens egen «rockestjerne», Team Ninja-sjef Tomonobu Itagaki (skaperen av Ninja Gaiden og Dead or Alive-serien) forlot utgiveren Tecmo, og saksøkte sin tidligere arbeidsgiver for en millioner av kroner. Senere samme måned kom det frem at Tecmo slet med økonomien, og at over 300 ansatte saksøkte selskapet for ubetalt lønn.
I Norge valgte Funcom å stanse arbeidet på den etterlengtede episodebaserte fortsettelsen til eventyrspillet Drømmefall, samtidig som de ble overrasket over alt oppstyret da en tilsynelatende uskyldig Age of Conan-oppdatering forandret størrelsen på kvinnelige figurers bryster. Mye bråk ble det også rundt Silicon Knights-sjef Denis Dyack, som gikk i frontalangrep på et helt internettforum etter at Too Human-demoen fikk kritikk. Det endte, som de fleste sikkert forstår, ikke særlig godt.
I juni følte Nintendo at de var i ferd med å miste grepet rundt kjernegamerne, og lovet flere spill rettet mot disse (noe vi kanskje ikke har sett så mange resultater av til nå). Dette var også måneden hvor vi fikk stifte bekjentskapet med Spore, gjennom Creature Creator-verktøyet. Dette ble ekstremt populært, og før månedsskiftet ble det klart at brukerne hadde laget over en million vesener med verktøyet. Ellers kom det frem at noen faktisk har sett Duke Nukem Forever i aksjon, og det gikk rykter om at Ubisoft ville være med i kampen om Take Two.
Juli
Mens spillpressen til nå hadde fokusert på den mulige sammenslåingen av Electronic Arts og Take Two, var det en annen sammenslåing som skulle frem i rampelyset i juli. Vivendi Universal Games og Activision ble nemlig ett selskap, Activision Blizzard, og det viste seg raskt at det nye selskapet ikke hadde plass til Vivendis mange spill. Det gikk rykter om en omfattende spillmassakre, og spill og serier som Brütal Legend, Ghostbusters, World in Conflict, Chronicles of Riddick, Bourne og Wet gikk en høyst usikker fremtid i møte.
Juli var måneden der E3 gikk av stabelen, og i den forbindelse fikk vi en rekke spillkunngjøringer. Rollespillet Dragon Age: Origins fikk navn, det nye Wolfenstein-spillet ble kunngjort, Ubisoft fortalte at de jobbet med overlevelsesspillet I am Alive, Total War-skaperne Creative Assembly trakk sløret av sitt nye Stormrise, mens Telltale Games skrøt av en serie episodespill basert på herlige Wallace & Grommit. Halo-utvikler Bungie hadde også store planer for en kunngjøring, men fikk uventet munnkurv av Microsoft i siste minutt.
Microsoft kunne på sin side fortelle om den nye Xbox Live-oppdateringen New Xbox Experience, og at de endelig hadde tatt til vettet, og gjort Games for Windows Live fullstendig gratis. Konsollrival Nintendo skrøt av et mer nøyaktig kontrollsystem for Wii, som fikk navnet Motionplus. I juli kom også de første ryktene om en PC-versjon av GTA IV, som selvsagt ble benektet både av Rockstar og massevis av konsolleiere. I tillegg ble det snakket om et nytt Star Wars-MMO under utvikling hos Bioware.
For noen ble juli en vanskelig måned. Hellgate: London-utvikler Flagship Studios fikk store problemer, og det ble sådd tvil om spillets fremtid. Samtidig slet mange Diablo-tilhengere med å akseptere at Diablo III faktisk kom til å ha et snev av farger i grafikken sin, og startet et opprop mot spillet. Og PS3-eiere som gledet seg til Wipeout HD måtte smøre seg med ekstra tålmodighet - spillet ble utsatt, visstnok fordi det kunne fremkalle epileptiske anfall.
August
For enkelte var det nyheten om at Eidos hadde funnet en ny Lara Croft-modell som fikk størst oppmerksomhet i august. Andre koste seg over to nye rollespillkunngjøringer; Divinity 2: Eco Draconis fra belgiske Larian, og Risen fra tyske Piranha Bytes, begge på den tyske spillmessen Games Convention. De litt slemmere av oss satte kanskje mest pris på kunngjøringen av Overlord 2, mens grafikkfokuserte PC-spillere jublet over at 3D Marks-skaperen Futuremarks kunngjorde sitt første spill, Shattered Horizon.
Noen som definitivt ikke jublet var folkene hos den tyske utgiveren 10tacle Studios, som ble slått konkurs. Resultatet var blant annet at det usedvanlig spennende spillet Totems ble kansellert, og at sanntidsstrategispillet Codename Panzers: Cold War gikk en usikker fremtid i møte. Samtidig så det ut til at slutten snart var kommet for sagaen om Electronic Arts og Take Two - de to selskapene gikk nemlig i gang med forhandlinger, og de fleste antok at det bare var et spørsmål om tid før oppkjøpet var et faktum.
Ellers gikk det rykter om at Gearbox Software ville ta hånd om Halo 4 i Bungies fravær, og det tredje spillet i Remedys Max Payne-serie ble utviklet av Rockstar Games - som forresten også kunne bekrefte at, joda, Grand Theft Auto IV var virkelig på vei til PC. Remedy kunne på sin side berolige tilhengerne ved å understreke at det etterlengtede Alan Wake fortsatt var under utvikling.