2008 var et spennende år i spillverdenen, med både gode og dårlige nyheter og massevis av dramatikk. Nå som vi har tatt våre første, vaklende skritt inn i 2009 vil vi, som vi gjorde i fjor, ta et tilbakeblikk på de viktigste nyhetene i året som var.
Januar
Fjoråret viste seg å bli et år preget av oppkjøp, nedleggelser og sammenslåinger i spillindustrien, og trenden startet allerede i årets første måned. Take Two punget ut for å sikre seg Mafia-skaperne Illusion Softworks, THQ åpnet lommeboka for å få Rise of Nations-utvikler Big Huge Games med på lasset, mens Valve bladde opp for å ta over Left 4 Dead-utvikler Turtle Rock Studios (som nå heter Valve South). Selv om THQ hadde penger nok til å kjøpe seg et nytt studio, var ikke alt som det skulle i leiren deres, og de ble nødt til å droppe flere kjente spillserier (som Juiced og Stuntman).
Som året før ble 2008 også preget av søksmål og sinte mennesker som av en eller annen grunn ikke hadde særlig mye til overs for spillindustrien. Microsoft ble saksøkt for flere millioner etter at Live hadde kapasitetsproblemer i julen (slik at folk ikke fikk spilt på nett, og heller måtte tilbringe julehøytiden sammen med familien), mens Sony måtte i retten etter at et amerikansk selskap mente de ikke hadde lov til å bruke ordet Buzz i spilltitlene sine. Jack Thompson, tidenes sinteste spillhater, hadde også ett og annet negativt å si om Buzz (som han mente ikke burde brukes i skolen), mens The Times-skribent Janice Turner gikk ett steg lenger og beskrev alt av spill som Satans Sudoku. Heldigvis fikk spillindustrien også litt støtte, blant annet av den norske organisasjonen Barnevakten, som vil ha mer spill inn i skolen.
I januar fikk vi også en rekke kunngjøringer. Sony fortalte at PSP skulle få støtte for Skype, Paradox røpet at de ville bringe det herlige actionrollespillet Mount & Blade til butikkene, Gas Powered Games gav oss de første detaljene om det ambisiøse Demigod, mens spill-legende Ron Gilbert (skaperen av Monkey Island) annonserte at han hadde en ny spillserie på gang - basert på hans egen tegneseriefigur Deathspank. Samtidig ble Resistance 2 avslørt, det etterlengtede Littlebigplanet fikk fastsatt utgivelsesdatoen sin, og Sega kunne stolt fortelle at de hadde sikret seg rettighetene til å lage spill basert på sommerens høydepunkt, OL i Beijing. Star Trek-tilhengere måtte imidlertid fortvile, etter at det ble klart at utviklingen av MMO-spillet Star Trek Online hadde blitt lagt på is.
Februar
En av årets mest omtalte saker i spillindustrien var Electronic Arts og deres forsøk på å kjøpe opp rivalen deres, Take Two. I februar ble det klart at Electronic Arts hadde tatt kontakt med ledelsen i Take Two og gitt dem et tilbud, som ble blankt avslått. En lang diskusjon mellom EA-sjef John Riticiello og Take Two-sjef Strauss Zelnick ble publisert på nettet, og det ble raskt klart at Take Two ikke ville gi opp sin uavhengighet uten kamp.
EA hadde heldigvis også andre jern i ilden, og i februar kunngjorde de at Will Wrights etterlengtede evolusjonssimulator, Spore, hadde fått en utgivelsesdato til høsten. Omtrent samtidig offentliggjorde de at den uhyggelig populære strategispillserien Red Alert ville få et tredje spill. Også andre selskaper hadde kunngjøringer på gang; Midway annonserte det syndige åpen-verden-spillet This is Vegas, mens Nintendo fortalte at de ville begynne å gi ut Commodore 64-spill på Virtual Console-systemet til Wii.
Februar var også måneden der striden mellom diskformatene Blu-ray og HD-DVD ble avgjort en gang for alle, og det Sony-støttede Blu-ray gikk av med seieren. Sony måtte forresten si farvel til Playstation-sjef Phil Harrison, som forlot selskapet for å utforske nye muligheter. Samme måned ble PC Gaming Alliance dannet, uten at vi har hørt særlig mye fra den kanten i løpet av året. Gamere fikk også den triste nyheten om at Titan Quest-utvikler Iron Lore ble nedlagt.
I februar publiserte vi forresten også det som skulle bli vår mest leste sak i hele 2008, og med tanke på hva som vanligvis er populært på nettet, er det kanskje ikke overraskende at dette var en nyhet om det koreanske sexspillet 3feel.
Mars
Såpeoperaen rundt Electronic Arts og Take Two tok til for fullt i mars. EA la inn et offisielt bud på Take Two-aksjer, mens Take Two frarådet aksjonærene sine å selge, og beskrev budet som et forsøk på et fientlig oppkjøp. Analytikere trodde hovedmålet for EAs interesse var Take Two-divisjonen Rockstar Games, og at den kommende lanseringen av GTA IV var grunnen til at Electronic Arts hadde hastverk med å få ferdigstilt handelen. Take Two ba aksjonærene om tålmodighet, og aksjonærene ser i det store og hele ut til å lytte til rådet deres. Samtidig tilbød Jack Thompson seg å hjelpe EA i kampen om Take Two-kontrollen, men EA (som tidligere har vært offer for advokatens vrede) sa pent «nei takk».
Her hjemme ville Kultur- og kirkeminister Trond Giske gi økt støtte til norske spillutviklere, men ble slaktet av Multimedieforeningen. Hovedgrunnen var at for å hjelpe norske spillutviklere ville Giske innføre en ekstra avgift på spill i butikk, noe bransjen selvsagt ikke var særlig begeistret over.
Phil Harrison brukte ikke lang tid på å finne en ny jobb, etter å ha forlatt Sony i februar. Hans nye arbeidsgiver er Atari, som utvilsomt håpet ansettelsen skulle gi dem ny giv etter at de har slitt en stund. Samtidig hørte vi at Eidos hadde problemer med økonomien, og at gitarprodusent Gibson hevdet både Rock Band og Guitar Hero brøt de forhatte patentlovene, og saksøkte alt fra MTV til Activision og EA. Mars var også en måned for nye spillkunngjøringer. Superetterfølger Bioshock 2, spionrollespillet Alpha Protocol og racingspilet Motorstorm 2 ble alle offentliggjort. Månedens triste nyhet var beskjeden om at Dungeons & Dragons-skaper Gary Gygax var død, 69 år gammel.
April
Vi startet april måned med den eksklusive nyheten om at det lages spill basert på eventyrene til villmarksmannen Lars Monsen, men måtte senere på dagen innrømme at hele greia bare var løgn og fanteri. Nesten like useriøs var nyheten om at countrymusikeren Charlie Daniels raste etter å ha sett låten sin i det «kvalmende» spillet Guitar Hero III. Samtidig raste Nintendo-fanatikere etter at Epic-sjef Mike Capps beskrivev Wii som et virus.
April var egentlig ikke noen spesielt god måned for industrien. Først ble tradisjonsrike Stormfront Studios (som blant annet skapte et av tidenes første MMO-spill) nedlagt, og så fulgte Full Auto-skaper Pseudo Interactive og Blizzard-veteranene i Castaway Entertainment. Pseudo Interactives nedleggelse kom som et resultat av at deres nyeste prosjekt, et nytt spill i Carmageddon-serien, ble droppet av den pengelense utgiveren Eidos. Vi fikk imidlertid et lite lys i elendigheten: Sega Racing Studio skulle egentlig legges ned samme måned, men ble i stedet solgt til Codemasters.
Ellers kunne norske Funcom stolt fortelle at Age of Conan endelig var klart til utgivelse i mai, etter flere utsettelser. Like heldig var ikke Sony, som måtte utsette PS3-prosjektet Home nok en gang, eller DTP, som måtte utsette eventyrspillet Gray Matter (fra legendariske Jane Jensen). THQ brukte april til å kunngjøre etterfølgeren til et av deres største PC-spill, Warhammer 40.000: Dawn of War, mens Jowood gav ut de første detaljene om rollespilletterfølgeren Gothic 4.