Jens «GLSnute» Waller Aasgaard (20) ble den første vinneren i vår nasjonale spillturnering Gamer's Paradise. Det er en stor prestasjon å ta seg gjennom en serie omfattende kvalifiseringsrunder med tusenvis av dyktige StarCraft II-spillere.
Likevel var finalen aldri virkelig spennende. Aasgaard knuste sin motstander 4-1, og det var derfor ikke nødvendig å spille alle syv rundene. Han stakk dermed av med førstepremien, som var 10 000 kroner og en rå spill-PC fra PCStyling.no.
Les også: Maktdemonstrasjon i StarCraft II-finalen
— Jeg er veldig fornøyd, uttalte en svært glad vinner til Gamer.no etter finalen.
Uvante omgivelser
Den store finalen fant sted på Jernbanetorget midt i Oslo sentrum fredag ettermiddag. Dette er blant de mest travle plassene i hovedstaden.
— Det var uvant å spille ute, det har jeg aldri har vært med på før. Det påvirket nok prestasjonen min også, fortalte Aasgaard.
Aasgaard er en del av teamet til GamersLeage.no, og finalemotstanderen «GLKnutzi» er en god venn av ham. Det var likevel ikke mye forutsigbart i kampen, i følge ham selv:
— Selv om vi er i samme team har jeg faktisk ikke spilt mot han så mye som folk kanskje tror. Vi spilte fem runder mot hverandre før denne turneringen, og det er vel en uke siden. Jeg fikk ikke noe skikkelig tak på hvordan han spiller helhetlig, men heldigvis gikk det bra likevel.
— Du startet veldig sterkt og hadde en god 3-1-ledelse etter fire av syv kamper. Hvilken plan hadde du før den femte og avgjørende kampen?
— Da «GLKnutzi» valgte Xel'naga i den siste runden tenkte jeg at han skulle gjøre noe aggressivt, som for eksempel «4 gate» eller «5 gate», siden det er veldig effektivt på det brettet. Jeg ble derfor overrasket da jeg så at han gikk for «Nexus first». Det å holde på med «Pylon Blocking» ville jo forsinket et rush. Derfor følte jeg meg ganske trygg på at jeg kunne angripe han midtveis, og ta ham ut på den måten. Det gikk jo greit, siden han hadde investert mye i bygninger, og lite i enheter.
— Det har vært en lang kamp opp mot denne finalen. Turneringen har hatt mange deltakere og konkurransen har vært hard. Hva syns du om Gamer's Paradise-arrangementet i sin helhet?
— Jeg syns det er kjempeflott at vi begynner å få store e-sport-arrangementer i Norge. Det har vært mye stort innenfor Counter-Strike og andre spill, men StarCraft II har ikke tatt helt av enda. Derfor er jeg glad for å se en stor aktør som Coca-Cola komme på banen. Jeg håper flere viser interesse for e-sport, starter turnerniger, ligaer og slike ting. Det er et stort miljø rundt det, og det er veldig mange som spiller StarCraft II både på proffnivå og for moro skyld. Det er en rekke spillere som ønsker å spille profesjonelt i Norge, og det er definitivt et marked for det.
Øvelse gjør mester
— Hvordan forbereder man seg til en turnering som dette? Jeg regner med at du aldri blir helt fornøyd med forbereldeslene dine når det står såpass mye på spill?
— Det har du helt rett i. Det er jo slik StarCraft er. Du kan lære deg spillet, men det tar en evighet å mestre. Den beste måten å øve på er å spille mye. Analyser feilene, finn ut hvordan man raskest kan bli bedre, finn ut hva man sliter mest med og jobb hardt helt til det sitter. Så kan man fokusere på andre elementer som trekker ned. På den måten forbedrer man sine svakheter hele tiden, og man bli til slutt en veldig sterk spiller jevnt over.
— Hvilken bakgrunn har du rent spillmessig før dette? Har du spilt strategispill aktivt før StarCraft II?
— Jeg har ikke spilt noen andre spill like seriøst som StarCraft II. Jeg spilte det første StarCraft på barneskolen. Der var det noe konkurranse og kniving, men helt ærlig var ikke spesielt høyt. Bortsett fra det har jeg vært aktiv innen maskindans, som er spill der man danser til musikk på en dansematte.
— Føler du at ferdighetene i maskindans har hjulpet deg til å bli en bedre StarCraft-spiller i forhold til mikrotransaksjoner og andre ting som krever fingernemmhet?
— Det er veldig vanskelig å si. Det er mulig det er en sammenheng, siden dette handler om koordinasjon. Jeg tror det som først og fremst hjelper meg er erfaringen og mengden jeg har spilt PC-spill. Jeg er godt vant med tastatur og mus, og vet hvordan jeg skal bruke det. Det viktigste ligger i strategien og taktikken man bruker.
Spilte 3-4 timer daglig
— Hvor mye tid bruker du på StarCraft II ukentlig?
— Før finalen har det tatt litt av. Da har jeg kanskje spilt 3-4 timer daglig, rett etter jobb. Det gikk i spising, deretter øving, øving og øving. Jeg vil si jeg spiller en god del. Det finnes de som spiller enda mer, men jeg føler jeg spiller en god del. Det handler om prioriteringer. Jeg spiller når jeg har tid, og nedprioriterer andre ting. Akkurat som i selve spillet, man må prioritere hvordan du skal lære å bli en bedre spiller.
— Hva er det med StarCraft II som gjør det verdt å investere så mye tid i det? Hvor ligger magien i spillet for din del?
— Godt spørsmål. For det første har vi et veldig godt miljø både i Norge, i Europa og internasjonalt. Det er spennende å følge med på de profesjonelle på den store scenen. Men det er selve spillet som er det mest interessante her. Det er strategien, de store forskjellene fra spill til spill. Ikke ett eneste spill er likt som det forrige. Og så er det dette med mestringsfølelsen, du blir flinkere og bedre mens du gjør noe du liker. StarCraft II er interessant på mange måter.
— Hvordan vil du si at det norske nivået er sammenlignet med det internasjonale. Jeg har forstått det slik at nordmenn er god i StarCraft II, men det er sjeldent man ser de hevder seg i kontinentale turneringer?
— Ja, det stemmer. Vi ligger litt bak i forhold til de som er i europatoppen. Nabolandet Sverige er for eksempel langt bedre enn oss. De har stjerner som er sendt til Korea og de har et generelt høyere nivå. For hver toppspiller vi har i Norge har de ti i Sverige. Det er vanskelig å konkurrere med dem. Noen svensker kom og besøkte oss på The Gathering i påsken, og slo ut alle nordmennene. To svensker og en fra Romania havnet på topp 3-listen. Jeg håper en gang vi kan bli like flinke som dem, om ikke bedre.
— Å leve av spilling er ikke for pyser
— Hvilke grep tror du må tas for å fostre et sterkere e-sportmiljø i Norge? Hva må til for å ta det til den størrelsen man har sett for eksempel i Tyskland og kanskje til dels Sverige?
— Vi har jo mange seriøse spillere, men det er veldig vanskelig å finne tid til StarCraft i Norge. Man prioriterer jobb og utdannelse, og det er dyrt å bo her. Det er ikke det billigste landet i Europa for å si det sånn, og resultatet av det blir at man ofte ikke har tid til å spille og trene så hardt som de i Sverige, Tyskland og Ukraina. Det er en god begynnelse å få gode sponsorer og større turneringer. Det skaper et mye større miljø rundt det. Dere er inne på noe nå med Gamer's Paradise.
— Vi ser i andre land, også utenfor land som Korea og USA hvor e-sport har blitt veldig stort, at mange makter å leve av dette. Vil man se proffe StarCraft-spillere i Norge i uoverskuelig fremtid?
— Det tror jeg. Jeg tror det blir vanskelig å leve av turneringsinntekter alene, men det hadde vært stilig å se noen sponsede enkeltspillere. Dermed trenger man ikke ha en fulltidsjobb ved siden av. Man kan klare seg fint likevel, og det hadde vært til stor hjelp for de norske spillerne. Utover det tror jeg det mest sannsynlig er mulig å leve av det også i Norge, hvis man prøver hardt nok. Men veien er lang, spillere må være utrolig dedikerte til StarCraft for å komme dit. Det er ikke noe for pyser.
— Til slutt: Hva har du tenkt å bruke pengene du vant til?
— Hehe, jeg er litt usikker. Tenker jeg til å begynne med skal gjøre som en god Zerg. Jeg gjør penger til mer penger ved å sette dem i banken, la de vokse litt. Nå har jeg jo også vært så heldig å vinne den spill-PC-en, så jeg har planer om å starte streaming, tilby coaching etterhvert som jeg får mer tid.