Slik skulle Alan Wake 2 bli

Remedy har fremdeles håp om å lage spillet.

Konseptkunst fra Alan Wake 2.
Remedy

Alan Wake sementerte sin plass som en av Xbox 360s sterkeste horrorspill da det kom ut i 2010. Skrekkspillet handlet om forfatteren med samme navn som er på let etter sin kone etter at hun har forsvunnet, men gravde seg kjapt ned i et mer Stephen King-inspirert plott, finurlig delt inn i episoder underveis. Med skryt fra så og si alle lå alt an til å få flere spill med forfatteren, men slik ble det ikke.

Konseptkunst fra Alan Wake 2.

Faktisk trodde selv utvikleren, finske Remedy, at det første Alan Wake-spillet bare skulle være begynnelsen. Planen var å lage flere spill som fortsatte den episodiske historien videre. Disse planene utdyper Remedy-toppen Sam Lake mer i et intervju med Polygon.

– Med Alan Wake planla vi med en gang at det skulle være en oppfølger, og la fremtidsplaner når det kom til slikt som figurer, historie, detaljer og endringer i fokus. Vi viste at vi måtte iterere og finslipe det hele, men det var alltid en skisse der, forteller han til nettstedet.

Remedy begynte å utvikle et helt univers for Alan Wake, følgesvennen Barry Wheeler og hva som skjedde med alle de andre figurene mot slutten at det første spillet.

Bygde prototyp

Konseptkunst av en såkalt «reality tear» fra Alan Wake 2.

Faktisk kom Remedy så langt i prosessen at de lagde en prototyp. Av den laget de en video som de viste til utgivere i håp om å få napp. Det hele var mer en stemningsvideo mer enn noe annet, men noen detaljer om Alan Wakes fremtid kom frem der, for eksempel med at virkeligheten brytes ned. Videoen kan du se nederst i artikkelen. Tanken var at forfatteren skulle fortsette sin reise og kamp mot de onde kreftene.

Teamet gjorde flere tester og bygde flere områder og gjenstander. Etter flere år uten å få noen skikkelige tilbud om å lage en oppfølger ble noe av dette ble brukt i den frittsående nedlastbare utvidelsen Alan Wake's American Nightmare som ble sluppet i 2012.

– Settingen og noen av fiendene endte opp i Amerivan Nightmare, et prosjekt som var moro, men som ble utviklet med få ressurser, forteller Lake.

Microsoft ville heller ha Quantum Break

Da Lake og Remedy gikk rundt og viste frem sine planer for Alan Wake 2 endte de til slutt opp hos Microsoft igjen. De hadde stått for utgivelsen av det første spillet, og studioet følte at de hadde tro på prosjektene. Denne gangen ville Xbox-selskapet likevel ha noe annet.

Arizona-ørkenen ble brukt i American Nightmare, men var også tenkt til Alan Wake 2.

– Det tok ikke lang tid før våre diskusjoner om Alan Wake 2 ble til noe helt annet, og det endte til slupp opp som Quantum Break, sier Lake.

Les også
Anmeldelse: Alan Wake

Quantum Break er studioets kommende storprosjekt som i likhet med Alan Wake leker seg med hvordan man kan fortelle en historie. I tillegg til spilldelen er planen å la spilleren se filmsekvenser mellom spillområdene, med ekte skuespillere. Hva spilleren gjør i spilldelene skal ha innvirkning på hvordan filmsekvensene utvikler seg. Det spillet kommer til Xbox One i løpet av 2016.

Etterpå kan de kanskje komme tilbake til Alan Wake 2, eller fortsette Quantum Break. Akkurat nå er ikke planen klar, men Remedy har nok en gang flesket ut spilluniverset nok til at en oppfølger ikke er umulig. Vi får se hva finnene bestemmer seg for å gjøre i neste omgang.

Vi var i hvert fall svært begeistret for spillet i sin tid.
Alan Wake vil bli husket i lang tid fremover »

Alan Wake 2-prototyp. (Video: Polygon, Remedy)

Siste fra forsiden