Minecraft RTX beta

Slik ser Minecraft ut med Nvidias «raytracing»-grafikk

Minecraft RTX-betaen har startet på PC.

På den offisielle Minecraft-hjemmesiden kan man nå lese at det populære byggespillet har fått offisiell støtte for den mye omtalte grafikkteknologien «ray tracing» – som gir spillet vesentlig høyere visuell realisme.

Minecraft RTX har nemlig nå startet betaen på Windows 10-plattformen. RTX er navnet på Nvidias ray tracing-løsning, og selskapet har altså samarbeidet med Mojang for å få støtten på plass.

Høyere maskinkrav

For å kjøre Minecraft med RTX må man – ikke overraskende – sitte på en noe mer potent PC-rigg enn ved vanlig spilling. Nvidia opplyser på sine hjemmesider at minstekravene er et skjermkort av typen GeForce RTX 2060, Intel Core i5-prosessor og 8 GB minne.

Microsoft

Mer informasjon om hvordan man starter med Minecraft-betatesting kan du finne på spillets egne hjelpesider. Siden det dreier seg om en betatesting understreker Mojang at man ikke kan forvente en helt smertefri opplevelse.

Spillet bruker en videreutviklet type ray tracing kalt «path tracing», som i korte trekke innebærer at lys reflekteres på en enda mer detaljert måte enn tidligere, og på langt flere typer overflater og materialer. Mer teknisk informasjon finner du hos Nvidia.

For å se teknologien i aksjon kan man laste ned et knippe ferdigbygde verdener som utnytter teknologien gratis, og man har også muligheten til å skape sine egne ressurspakker hvor man kan endre egenskapene til materialer på helt nye måter.

Det har riktignok vært mulig å spille Minecraft med ray tracing-teknologi via diverse modder, men da med et lavere kvalitetsnivå enn vi nå har fått.

Les også: Du må vente litt lenger på Minecraft-rollespillet »

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Bjoolz
5 år siden

For mye tåke. Får flashbacks til hvor overbrukt bloom var på midten-slutten av 2000 tallet.

Gjest Slettet+981234
5 år siden

Du har ikke rtx kort tipper jeg?

Discord
5 år siden

dette har da Seus shaders gjort i en årrekke.

Milarwen
5 år siden

Seus har vel støtta ray tracing i omtrent et år. Ikke en årrekke. Men om du mener bedre grafikk enn vanilla, ja absolutt.

Milarwen
5 år siden

hva mener du med lavere kvalitetsnivå enn det vi nå har fått? Er det fler steg i refleksjonene? Ser ut som om de har lagt til en resource pack med normal mapping men det finnes også for community shaders. Det er en form for bump mapping.

Siste fra forsiden