Mildt sagt mye har skjedd på veien fra de første Zelda-spillene fra 80-tallet til The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Interessant nok har Nintendo imidlertid hentet mye inspirasjon fra de gamle titlene under utviklingen av den seneste stortittelen.
Under GDC-messen kunne nemlig Nintendo opplyse at prototypen til det nye spillet ligner svært mye på de gamle, todimensjonale Zelda-spillene. Det melder blant andre Slashgear.
Nintendo la ut en Twitter-melding med et bilde som er til forveksling likt et skjermbilde fra et av de aller tidligste Zelda-spillene til Nintendo Entertainment System.
Ble brukt til å teste fysikk og kjemi
Utvikleren hadde som kjent mange nye og til dels avanserte idéer til Breath of the Wild og forklarte under GDC-konferansen at de valgte en prototype i retro-Zelda-stil fordi dette ga utviklerne en mulighet til å teste ut idéene på en enkel og kjapp måte før de bygget dem inn i selve spillet.
Prototypen ble brukt til å teste ut de mange mekanikkene og interaktive elementene, som for eksempel hogging av trær, blanding av ingredienser, flytting av objekter og fysikken.
Å kale prototypen todimensjonal er imidlertid litt misvisende, for som Nintendo senere tvitret i en oppklarende melding var prototypen egentlig tredimensjonal og kjørte både fysikkmotoren og «kjemimotoren» til Breath of the Wild i bakgrunnen. På overflaten ligner den imidlertid unektelig på de klassiske titlene.
Zelda: Breath of the Wild lanseres samtidig med Switch-konsollen: Spillkassettene til maskinen smaker skikkelig vondt – her er grunnen »