Mass Effect Legendary Edition

Slik pusser de opp Mass Effect-trilogien – se forskjellen

Det første spillet får det største ansiktsløftet i Mass Effect Legendary Edition.

Etter flere måneder med rykter om at de tre første Mass Effect-spillene skulle pusses opp, bekreftet EA på tampen av 2020 at Mass Effect Legendary Edition var på vei. Nå vet vi mer om oppussingsarbeidet, etter at vi fikk se en presentasjon der utviklerne gikk i dybden på prosjektet.

Mass Effect Legendary Edition slippes 14. mai 2021, til Xbox One, PlayStation 4 og PC. Samlepakken er også kompatibel med Xbox Series X/S og PlayStation 5, og selv om det loves at disse får bedre lastetid og kjører et knepp bedre, slippes det ikke egne versjoner til de nye plattformene.

Du kan se en trailer fra prosjektet øverst i artikkelen, og flere bilder og sammenligningsbilder nedover i teksten. Vi har også lagt med en bildekarusell med alle bildene nederst, slik at du kan se dem i høyere oppløsning og se forskjellene i detalj.

Pusser opp, men beholder grunnlaget

The Illusive Man har fått et lite ansiktsløft.
EA

Arbeidet med oppussingen begynte i 2019, og utviklerne har fått innspill fra folk i EA, lest forumkommentarer, og brukt et eget lite team med blodfans som har vært involvert underveis til å stake ut kursen.

Alle tre spillene i trilogien får støtte for 4K-oppløsning og HDR, med oppussede teksturer ny dybdeskarphet, bedre lyssetting og skygger. Bildefrekvensen får også et løft, med opp til 60 bilder i sekundet på PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC.

Utviklerne har jobbet med å pusse opp figurmodellene, samt oppskalere teksturer og effekter, og du kan se effekten av dette i skjermbildene nedover i artikkelen. På PC støtter spillet 21:9-skjermer, og én enhetlig meny for innstillinger på tvers av spillene. Mellomsekvensene har også blitt pusset opp for å by på høyere oppløsning enn tidligere.

Mangelen på strålesporing er nok det største aberet teknisk sett, noe som først og fremst skyldes at utviklerne valgte å ikke bruke spillmotoren Unreal Engine 4. I stedet gikk de for Unreal Engine 3, noe de hevder ble gjort for å beholde noe av grunnlaget som trilogien ble lagt på, og ikke miste fundamentet for hvordan spillene føles.

Bildesammenligning av Mass Effect Legendary Edition.

Ellers har ikke utviklerne rørt animasjonene i betydelig grad, og flerspillerdelen fra Mass Effect 3 har blitt utelatt – rett og slett fordi det var for krevende å få på plass.

Et av målene med samlingen har vært å skape en enhetlig pakke der spillene glir så sømløst som mulig over i hverandre. Man må fremdeles starte hvert enkelt spill opp, men alt gjøres fra en egen «launcher» som knytter det hele sammen. Når man utformer sin egen Kommandør Shepard i begynnelsen, vil figuren se kliss lik ut gjennom alle tre spillene, og spillene genrelt har blitt pusset opp med en tanke om at de skal ha en enhetlig utforming.

BioWare har også lagt inn flere valg for hudfarger, hår og andre kosmetiske parametre, slik at man får mer fleksibilitet. Og man kan nå velge å være den forhåndsgenererte kvinnelige Shepard-figuren, som først dukket opp i markedsføringsmaterialet til Mass Effect 3, fra begynnelsen av trilogien om man ønsker det.

Mass Effect får den største overhalingen

Shepard gjør det Shepard gjør.
EA

Ikke overraskende er det det første spillet i serien som har fått mesteparten av oppmerksomheten fra utviklerteamet. Da Mass Effect ble sluppet i 2007, eksperimenterte BioWare fremdeles med å finne formen, og i etterkant er det utvilsomt det spillet i serien som skiller seg mest fra de to andre. Målet har nå vært å pusse spillet opp omtrent til standarden fra etterfølgerne.

– Vi ville ta det utviklerne lærte om design og «gameplay» fra Mass Effect 2 og 3 og få det med inn i det første spillet. Det var litt friksjon i hvordan kampsystemet fungerte, og systemet var mer et rollespill enn et skytespill, forteller produsent Crystal McCord om arbeidet.

Dermed har Mass Effect fått en hel del justeringer som er mer markante enn endringene i oppfølgerne. Kampsystemet har blitt modernisert med forbedret sikting, og man har fått nye muligheter til å gi ordre til de to andre figurene i skvadronen. Våpnene har blitt balansert og endret slik at de skiller seg mer fra hverandre. Og ja, den kontroversielle Mako-bilen – som med sin merkelige fysikk var noe av det man kritiserte spillet mest for i 2007 – har også fått noen små endringer for å gjøre det hele mer tålelig.

Eden Prime har fått nye detaljer og en ny lyssetting.
EA

De drøye lastetidene i det første spillet, som ofte ble skjult med lange heisturer, har også blitt høvlet betraktelig ned. I vår presentasjon fikk vi se en heistur i Citadel-området der spilleren får muligheten til å hoppe over heisturen etter 14 sekunder. I den gamle versjonen av spillet tok den samme sekvensen 52 sekunder.

Verdenen i seg selv har også fått et betraktelig løft, der områdene har fått nye detaljer og lyssettinger som på sitt beste gir det hele en dramatisk overhaling. Vi fikk se litt av arbeidet som er gjort med Eden Prime, der utviklerne blant annet har flyttet sola for å gi et mer passende lys, samt lagt til mange effekter, detaljer og partikler som gjør at området føles mindre flatt.

Har ikke endret Mass Effect 3-slutten

Mass Effect Legendary Edition er først og fremst en visuell oppussing, og dermed er det ikke så rart at det meste er som før. Det betyr også at den kontroversielle slutten fra Mass Effect 3 består som før, det vil si Extended Cut-slutten som ble lempet på noen måneder etter slipp i en oppdatering. Det er heller ikke lagt inn noe nytt innhold for å utvide spillet, men absolutt alt av nedlastbart innhold og utvidelser som ble gitt ut til de tre spillene er bakt inn her. Det inkluderer alt fra utvidelsespakker som Mass Effect 2s Lair of the Shadowbroker til rustninger og våpen som var en del av promoavtaler med andre selskap.

Bildesammenligning av Mass Effect Legendary Edition.

Mass Effect kom ut i november i 2007, mens Mass Effect 2 og Mass Effect 3 ble utgitt i noen år etter, i 2010 og 2012. Både det første, andre og tredje spillet fikk 9 av 10 poeng av våre anmeldere. Spillet som fulgte opp trilogien, Mass Effect: Andromeda, fikk derimot litt mindre velvilje fra både kritikere og publikum, og førte til at serien ble lagt på is kort tid etter slipp i 2017.

Da oppussingspakken ble annonsert høsten 2020 fikk vi samtidig vite at BioWare har tatt Mass Effect ut av fryseren igjen. Nå jobber de med et nytt spill i universet, men vi vet utrolig lite om prosjektet. Alt vi har sett så langt er en kort trailer som ble vist under The Game Awards i desember.

BioWare jobber også med et nytt spill i sin andre store serie:
Se den første skikkelige traileren til Dragon Age 4 »

Siste fra forsiden