Slik kunne BioShock-filmen sett ut

Konseptkunst fra den kansellerte filmen viser nye sider av Rapture.

Konseptkunst fra BioShock-filmen.
Jim Martin

Selv om det ikke blir noe av den mye omtalte BioShock-filmen, kan vi få et glimt av hva som kunne ha vært. Konseptkunstner Jim Martin har nylig lagt ut bilder på sine nettsider (via Polygon) som viser undervannsbyen Rapture i all sin prakt. I tillegg hinter konseptkunsten om at vi kunne ha fått oppleve mindre kjente Rapture-strøk i filmen om den hadde kommet ut, for eksempel det som virker som industriområder.

Etter å ha slumret i en slags pre-produksjonsfase i lang tid, ble det i fjor klart at det ikke blir noen BioShock-film. Filmen ble avlivet av BioShock-skaper Ken Levine fordi spillskaperen og Universal Studios ikke greide å komme til en enighet om hvordan filmen skulle bli, etter at filmstudioet kappet kraftig i budsjettet.

Regissøren forlot prosjektet

Budsjettkuttene skal også ha vært utslagsgivende for at Pirates of The Carribean-regissør Gore Verbinski forlot prosjektet.

– Min teori om det som skjedde var at det var en svær film, og Gore hadde ambisjoner om å lage en svært mørk, det han ville ha omtalt som en skikkelig horrorfilm med høy aldersmerking – en film med 17-årsgrense og masse blod. Så kom The Watchmen ut – og jeg likte virkelig The Watchmen – men den gjorde det ikke bra av en eller annen grunn, og derfor ble studioet nervøse over å lage en så aldersbegrenset film til over 200 millioner dollar, fortalte Levine til Edge i fjor.

I fjor kom oppfølgeren BioShock Infinite ut på Xbox 360, PlayStation 3, Mac og Windows. Kritikere og fans jublet over skydramaet i den flyvende byen Columbia, og også vi i Gamer.no satte stor pris på hva utvikler Irrational Games snekret sammen.

Se alle bildene på Jim Martins nettsider »

Visste du at svært mye ble kuttet fra BioShock Infinte?
– Vi kunne laget fem ekstra spill av innholdet vi sløyfet »

Siste fra forsiden