En av overraskelsene etter at CD Projekt RED endelig viste frem Cyberpunk 2077 bak lukkede dører på årets E3-messe var at spillet var i førstepersonsperspektiv – noe som gjorde en del fans skeptiske. Studioet har imidlertid gode grunner bak valget.
Det seneste nummeret av Official Xbox Magazine (via WccfTech) bød på et intervju med quest-designer hos CD Projekt RED, Patrick Mills, som blant annet forsvarte førstepersonsperspektivet i Cyberpunk 2077.
– Det er mye vi får fra førsteperson, og en del av det er å føle seg nærmere figuren og føle at man bebor den figuren. Samtidig vil jeg si: Gå og spill et tredjepersonsspill, gå og spill The Witcher, og se oppover. Bare prøv å se rett opp. Du vil se at innlevelsen aldri fungerer skikkelig; det føles aldri som at man ser opp, sa Mills i intervjuet.
Skal stimulere intellektet
Ifølge Mills gjør selve designet av spillverdenen i Cyberpunk 2077 at førstepersonsperspektivet er en nødvendighet.
– I Cyberpunk 2077 vil vi virkelig at du skal kunne gå rundt i Night City og se skyskraperne laget av betong, glass og stål – og få deg til å føle at du er i denne dalen, denne jungelen som spiser deg levende. Det er bare mulig i førsteperson, bedyrer Mills.
Samtidig kunne Mills fortelle at spillet tar sikte på å stimulere spillerne på et intellektuelt nivå, og at spillet vil bli en sosial kommentar med politisk, kritisk innhold.
– Cyberpunk 2077 handler om en verden hvor et forsvinnende lite antall ultrarike individer på toppen av rigide bedriftsmaktstrukturer hersker over en verden i oppløsning hvor den store majoriteten lever i en endeløs sirkel av fattigdom og vold, sa Mills om hva som venter oss.
Cyberpunk 2077 skal slippes til PlayStation 4, Xbox One og PC, men en slippdato er ennå ikke klar.
Les også: Her er vår sniktitt på Cyberpunk 2077 »