Return to Monkey Island - Per Spelmann

Slik endte en kjent norsk folkevise opp i Return to Monkey Island

Spillkomponist Peter McConnell forklarer felespillingen.

Peter McConnell står bak Per Spelmann i Return to Monkey Island.
Devolver Digital, Tim Schafer (Twitter), montasje Gamer.no

Da Return to Monkey Island ble sluppet forrige uke, vanket det en liten norsk musikalsk godbit for observante norske spillere. I spillets fjerde akt, i det nordisk-inspirerte rådhuset på Brrr Muda-øya, får vi servert en versjon av den kjente norske folkevisa Per Spelmann.

I videoen nede til høyre kan du høre hvordan den kjente folketonene tolkes i Return to Monkey Island.

LES ANMELDELSE: Return to Monkey Island er alt jeg ønsket meg – og mer! »

– Elsket melodien

Slik høres Per Spelmann ut i Return to Monkey Island.
Slik høres Per Spelmann ut i Return to Monkey Island.

Bak lydsporet til Return to Monkey Island finner vi komponistveteranene Michael Land, Clint Bajakian og Peter McConnell, som tidligere har jobbet på flere av spillene i serien.

Peter McConnell står for låtene vi hører på Brrr Muda-øya, og til Gamer.no forteller han hvordan nettopp Per Spelmann snek seg inn i spillet.

– For rådhuset ville jeg ha noe som pekte mot ekte nordboere, noe tradisjonelt som folk fra Skandinavia ville kjenne igjen. Noe som hørtes ut som «hjemme». Så selvfølgelig Googlet jeg «Nordic folk song» eller «Viking folk song», og fant en rekke versjoner av Per Spelmann. Jeg elsket melodien, som jeg følte jeg hadde hørt før et eller annet sted, forklarer McConnell til Gamer.no

McConnell er en habil multi-instrumentalist, og spiller blant annet fiolin – noe som vi faktisk hører i denne versjonen av Per Spelmann.

– Hvis du oversetter teksten handler jo låta om «Peter the Fiddler», så hvordan kunne jeg unngå å spille fiolin på den?

Ble kjent med norsk spillstudio

Selv om McConnells norske låtvalg ved første øyekast kan virke litt tilfeldig, forteller han at han lenge har hatt et godt øye til musikk fra Nord-Europa.

Shadow Puppeteer.
Sarepta Studio

– Da jeg først lagde musikkskisser til øya Brrr, ble jeg inspirert av hvordan bygningene i snøen så ut. Og ettersom jeg tilbragte mine tidligste barndomsår i Sveits, har jeg alltid vært glad i musikk fra Nord-Europa, utdyper han.

Ikke minst fikk han øynene opp for norsk kultur etter å ha stiftet bekjentskap med det norske spillutviklerstudioet Sareptra Studio, som er mest kjent for My Child Lebensborn.

– Jeg var en taler på Nordic Game Festival i 2014, og fikk da noen venner i Sarepta Studios mens jeg hjalp dem med Shadow Puppeteer. Rundt denne tiden utviklet jeg en forkjærlighet for nordisk kultur generelt, og spesielt norsk kultur, forklarer McConnell.

Wagner + Snurre Sprett

På Brrr Muda finner vi også et stort isslott som huser øyas dronning og vaktene hennes. McConnell gikk for en litt annen tilnærming da han snekret sammen musikk, som nok trigger minner hos dem som enten har hørt en del opera, eller bare sett Snurre Sprett.

Isslottet på Brrr Muda bruker tema fra Wagner.
Devolver Digital

– For det Valhalla-lignende slottet gikk jeg i en mer popkulturell retning ved å sitere musikk fra Richard Wagner (ja, sitatene er mest fra Tannhäuser og ikke Ring-syklusen, men de er kjent fra Snurre Sprett-tegnefilmen «What's Opera Doc»), forklarer komponisten.

Peter McConnell har lang fartstid i spillindustrien, og står bak en rekke kjente lydspor. Fra nyere tid har han komponert musikk for spill som Psychonauts 2, Hearthstone og Broken Age, men han er også kjent som komponisten til Grim Fandango, og for å ha jobbet med Michael Land og Clint Bajakian på de tidligere Monkey Island-spillene.

Return to Monkey Island er ute nå til Windows og Nintendo Switch.

LES OGSÅ: Slik er spillmusikkens historie »

Siste fra forsiden