Da Team XENEX møtte exceL eSports i ESL UK Premiership-ligaen trodde alle at førstnevnte skulle ta kampen. Lenge så det også slik ut – XENEX lå godt an til å vinne kampen, helt til exceL snudde det hele og jevnet ut rundetavlen helt inn i den siste spillrunden.
En vanlig Counter-Strike: Global Offensive-kamp avsluttes når ett av lagene har vunnet 16 runder. I noen tilfeller kan det dog stå 15 - 15 etter tretti spilte runder, altså uavgjort, på poengtavla. I disse tilfellene er det avhengig av regelsettet hva som skjer, men en av de mest brukte systemene for overtid er MR5 - altså den som kommer best ut av 10 nye runder.
At dette gjør det mulig å få flere overtidsomganger over hverandre gjør at kamper i praksis kan dras ut forferdelig langt.
Seks overtidsomganger, 88 runder
Det var nettopp dette som skjedde mellom Team XENEX og exceL eSports. De to greide å strekke kampen ut i seks overtidsomganger, med totalt 88 runder i nesten tre timer. På tampen av det hele hadde hver spiller over 50 drap hver. Du kan se de siste tre kvarterene av oppgjøret i videoen nederst i artikkelen.
Til slutt ble det likevel favoritten Team XENEX som gikk av med seieren med en rundescore på 46-42.
Akkurat hvordan stemningen var i de to lagene da de måtte begynne på neste kamp – denne kamper ble spilt i et best-av-3-format – er det neppe så vanskelig å se for seg.
At e-sportkamper kan dras ut i det kjedsommelige er ikke uhørt. Nylig ble det som antageligvis er verdens lengste Dota 2-kamp spilt, mellom SFZ og Cloud9. Kampen ble til slutt ferdig etter 3 timer og 20 minutter. I StarCraft II ble også en kamp dradd ut i om lag tre timer på starten av året.
Counter-Strike er ikke det eneste spillet som kan dra langt ut.
Et triks gjorde at denne Hearthstone-runden varte i 43 timer »