Final Fantasy-serien har gjennomgått en rekke mutasjoner i både stil og mekanikk i årenes løp, og som resultat av dette har ikke relativt ferske Final Fantasy XIII så veldig mye tilfelles med de opprinnelige spillene på NES.
I fjor slapp Square Enix DS-spillet Four Warriors of Light: Final Fantasy Gaiden i Japan, en avlegger som vente tilbake til nettopp de gamle konseptene fra seriens barndom. Som i de tre første spillene skal fire unge helter redde sin verden fra ødeleggelse ved hjelp av sverd og magi.
Square Enix har nå kunngjort at spillet kommer til Vesten under navnet Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. Amerikanerne får spillet 5. oktober mens vi europeere foreløpig bare har fått en vag «en gang i høst»-dato.
The 4 Heroes of Light starter den dagen hovedpersonen Brandt blir fjorten år. Ifølge hjemlandets lover er han nå voksen, og kongen har en oppgave til ham. Hans yngste datter har blitt kidnappet av ei heks som bor i nord og han vil at Brandt skal redde henne. Dette gjenspeiler forøvrig åpningen i det aller første Final Fantasy hvor en ridder kidnapper en prinsesse og skjuler seg i nord.
Kidnappingen er som i det første spillet kun starten på et større eventyr hvor Brandt og tre venner utforsker sin verden. Bortsett fra enspillerdelen er det også en flerspillermodus hvor opptil fire spillere kan utforske labyrinter og denge monstre sammen.
Seriens ærverdige jobbsystem vender tilbake. Dette er en spillmekanisme fra Final Fantasy III og V som lar deg skifte spillfigurenes jobber (tilsvarer klasser i andre spill) når det måtte passe deg. Hvis du vil kan du for eksempel ha fire hvite magikere eller bare sverdsvingere. Jobbene er knyttet til bestemte hodeplagg, og ved å bytte disse skifter spillfiguren jobb.
Final Fantasy: The 4 Heroes of Light er utviklet av japanske Matrix Software, som også stod bak DS-utgavene av Final Fantasy III og Final Fantasy IV.