LEIPZIG (Gamer.no): Hvordan vil spillindustrien se ut i 2020? Det var et av spørsmålene Alex St. John fra amerikanske Wildtangent stilte tilhørerne på Game Developers Conference i Leipzig tirsdag.
St. Johns selskap jobber med digital distribusjon av spill over nettet, der man kan prøve seg gratis på de fleste av titlene takket være sponsekroner fra eksterne selskaper. Ikke overraskende tror amerikaneren at Wildtagents modell er fremtiden, og at konsollenes død er nært forestående.
Relevant erfaring
Som en tidligere Microsoft-ansatt burde han kanskje vite hva han snakker om. St. John var nemlig en av dem som skapte det originale Directx for det som i dag er en av de viktigste konsollprodusentene.
– Den generasjonen konsoller vi ser nå er den siste. PC-plattformen vil bli totaldominant. Xbox 360 og Playstation 3 vil på sin side aldri tjene inn utgiftene utviklingen av konsollene har medført, hevder St. John.
Og han fortsetter:
– Konsoller er primært laget for å hindre folk å involvere seg i piratkopiering av spill.
St. John er ikke i tvil om at nettet er fremtiden for spillsalg og distribusjon.
– På PC-plattformen vil markedsmodellen vi blant annet ser i World of Warcraft bli dominerende, og den dominansen vil i sin tur forhindre piratvirksomhet, sier Wildtangent-sjefen.
Grafikkstagnasjon
Toppspillene vi får servert i dag kommer ofte med penere og penere grafikk, men stadig hyppigere opplever vi at underholdningen er mer eller mindre fraværende. Da er det kanskje ikke tilfeldig at retrospill, blant annet på nett og konsoller, blir stadig mer populære. Denne utviklingen overrasker i hvert fall ikke St. John.
– Grafikkjaget er dødt. Det er faktisk slik at man ikke tjener noe på å gjøre spillene visuelt perfekte. Alt ser mer eller mindre bra ut i dag, det er ikke der inntjeningspotensialet ligger, sier amerikaneren.
Han tror heller at vellykkede samfunn rundt spillene er avgjørende for om en tittel får suksess eller ikke:
– De lukkede og produsentbestemte samfunnene vi ser på konsoller kan ikke konkurrere med friheten og åpenheten nettsamfunnene har.
Og han understreker:
– En nettbasert forretningsmodel, som den i World of Warcraft, er langt mer effektiv enn den vi ser i dagens forhandlerledd. I butikker må du ut med en fast sum for å kjøpe et spill, og da mister man mange potensielle kunder. For å fange inn så mange kunder som mulig, må disse få lov til å betale det de synes spillet er verdt, og det har faktisk vist seg å lønne seg, i hvert fall i vårt tilfelle.
Betal og spill
Det betyr at man i fremtiden skal betale per gang man spiller, ikke for det hele og ferdige produktet. Dermed kan fornøyde kunder sprøyte inn penger i det som er kvalitet, og ikke halvgjorte lisensspill. Dårlige spill vil dermed lide, for ingen vil teste disse. En liten redning her kan bli reklamefinansiering. Da snakker vi om at annonsører betaler for deg et par ganger, slik at du faktisk får testet produktet. Prisen er et reklamevindu som vises når spillet lastes ned, ikke noe mer.
Distribusjonen vil først og fremst skje over nett, og forhandlerleddet blir nesten helt utradert. St. John tror alt vi vil se i butikkene i fremtiden er små betalingskort for spillene. Skeptisk? Vår fremtidssynser sammenligner med hvordan vinylen forsvant fra massemarkedet og etter hvert ble helt erstattet av kasetter og CD-er. Disse står igjen i fare for å bli helt borte på bekostning av digitale kanaler for salg av musikk.
De digitale mulighetene er imidlertid gode allerede i dag, så hvorfor står forhandlerleddet fortsatt i mot?
– Det som hindrer World of Warcraft og lignende fra å ta helt over er den yngre brukermassen. Disse har ikke tilgang på kredittkort, og dermed er det begrenset hvordan de får betalt for spillene. Akkurat dette vil rette seg opp frem til 2020, blant annet gjennom reklamefinansiering, betalte spillerkort og betaling via mobiltelefonen, sier St. John.
Dermed kan det hende du må se langt etter spilltyper som i dag er manges favoritter.
– Hvis konsoller forsvinner, forsvinner også spilltyper som Halo 3 og God of War. Dette er konsollbærende titler, som kun er laget for å støtte opp om konsollene. Når grunnlaget for spillene faller, faller også spillene, sier Wildtangent-sjefen.
Underholdning i fokus
Selv om det utvilsomt vil komme topptitler i tiden som kommer, har St. John en visjon om at fremtidens spill stort sett blir enklere og mer underholdningsfokuserte. En av dagens konsoller trekkes frem for hvorfor denne veien er riktig å gå:
– Wii er den eneste konsollen som har suksess, og den baserer seg på en eldre grafikktype. De lærte av arkadebransjen, og et nytt kontrollsystem gjorde at de stakk seg ut fra konkurrentene. Unike kontrollere gjør altså spillingen mer attraktiv.
Toppgrafikk blir altså en akilleshæl.
– Jeg tror faktisk høye produksjonsverdier kommer i direkte konflikt med dynamiske nettsamfunn. Fokuset blir helt feil, sier St. John.
DirectX-skaperen er sikker i sin sak på hvordan det vil spilles i år 2020:
– Dagens barn er mobile spillere. Stua spiller i så måte ingen rolle lenger, bærbare PC-er er fremtiden. Unger vil spille hvor som helst og når som helst.
Penger skal det også være å tjene.
– PC-en tilbyr også et langt større marked enn konsoller. I USA selges det rundt 35 millioner bærbare PC-er i året, det er mer enn alle de tre ledende konsollene til sammen. 67 prosent av PC-kjøperne er spillere, og da sier det seg selv at potensialet er stort. Videre er nesten 100 prosent av konsollspillere også PC-spillere, og den gjennomsnittlige konsollbruker bruker faktisk mer tid på PC-spill, sier St. John.
Gratisspill
Han tror reklamestøtte blir helt sentral i så måte. Da i den formen at annonsører betaler for din spilletid, og dermed ikke forstyrrer deg med plakater og produktplassering inne i selve spillet. Kundene må nemlig få prøve produktet før de bestemmer seg for et kjøp.
– På lang sikt vil sponsing gjøre fremtidens spill helt gratis.
Han peker på at utgivere og utviklere dermed slipper å dele pengene sine med konsollprodusentene når man slipper spillene på nett.
Reklame inne i spill vil kanskje betale for noen av fremtidens toppspill, selv om denne typen reklame ifølge St. John er en dårlig idé. Det sier seg selv at du mister kunder når du tar betalt fullpris for et produkt fullt av reklame, da reagerer kundene. Hvis bare én prosent av kundene nekter å kjøpe spill, blir reklameinntektene nullet ut.
Det eneste som er helt sikkert om fremtiden er imidlertid at ingenting er sikkert. Kjedelig, men sant. Det er ingen tvil om at St. John har flere gode poenger, men tidsrammen er kanskje en smule liten? Vil virkelig Microsoft og Sony gi opp sin konsollproduksjon innen 12 år? Skjulte agendaer eller ikke, investeringene gigantselskapene har gjort gjør ikke dette veldig troverdig. Det er jo slik at også konsoller stadig utvikler seg, og en sammensmelting med PC-plattformen er ikke umulig.
På et annet foredrag tirsdag sa den rutinerte spilldesigneren Don Daglow noe som er like sant i spillbransjen som i noen annen bransjer:
– Uansett hva du forestiller deg av endringer i din bransje de neste 20 årene, vil du bli overrasket.
Banalt, men likevel akk så sant.