Intervju

Studiosjef spiller Football Manager på do

Slik blir neste spill

Vi har tatt en prat med Miles Jacobson om 2011-utgaven av spilldopet.

På onsdag annonserte Sega og Sports Interactive Football Manager 2011 til PC og PSP. Ingen bombe, men vi som elsker fotball kan knapt vente på å teste det når det kommer en gang før jul. Når slike nyheter sprekker vil vi selvsagt vite så mye som mulig, og hvem bedre til å svare på noen av våre spørsmål enn studiosjef i Sports Interactive, fotballgale Miles Jacobson. Han tok seg tid til en prat med Gamer.no i en veldig hektisk periode for utvikleren, og vi har mye å se frem til i Football Manager 2011.

Miles Jacobsen, studiosjef i Sports Interactive.

– Dere har jobbet med denne spillserien så lenge nå, blir det vanskeligere og vanskeligere å hele tiden bryte ny mark og være innovative?

– 2011-versjonen var faktisk den letteste på veldig lenge. Da jeg kom til SI Games var vi vel fire stykker som jobbet her, nå har vi vokst til rundt 64. Derfor har vi fått inn en ny type å jobbe på som fungerer veldig bra.

– Fjorårsutgaven handlet mye om å rette opp i feil i spillmotoren, for det hadde blitt ganske mange av dem. Nå ville vi skape noe nytt, og i januar satte vi oss ned med 1500 ideer til forandringer for spillet. 100 av dem ble kastet i søpla, mens 1400 er planlagt for dette og fremtidige Football Manager.

– Vi har faktisk én person som jobber på heltid med å saumfare forumet og nettet for å plukke opp ønsker og ideer til forbedringer. Vi har kontroll nå, og de neste årene har vi ikke noen bekymringer for. Min jobb som studiosjef er bare å sørge for at forandringsmodulene passer perfekt sammen i hver utgave.

Helt nytt kontrakssystem

– Hvordan føler du serien har utviklet seg som merkevare?

– Football Manager er ikke lenger bare et spill, det er som du sier en merkevare. Det har blitt en del av fotballen, og både trenere og spillere bruker og koser seg med Football Manager. Det har jo også gått rykter om at spillere har blitt kjøpt på bakgrunn av vår database, men det er vel ikke så lett å få noen klubber til å svare bekreftende på akkurat det.

– For deg personlig, hva er den forandringen du setter mest pris på i Football Manager 2011?

– Jeg vil gjerne trekke frem det nye kontraktssystemet. Jeg kjøper og selger mye når jeg spiller, billig inn og dyrt ut. Derfor liker jeg dette nye systemet. Vi har hatt dialog med mange agenter og klubbsjefer rundt omkring i verden for å finne ut hvordan overganger faktisk blir til. Før var overgangene i spillet på en måte turbasert, og du måtte vente dager på svar. Nå foregår alt ”live” rundt forhandlingsbordet, der tilbud og svar går frem og tilbake på direkten.

Spissen Danny Kedwell legger frem sitt kontraktsforslag til Wimbledon.

– Vi har også fått med mange nye klausuler ved kontraktssignering, slik som én der spilleren kan loves en prosentandel av sin egen fremtidige overgangssum til en ny klubb.

– Dessuten vil spillet preges av ulike typer agenter. Noen er mer ærlige enn andre, for å si det slik. Jeg har fått flere agenter til å kikke på systemet, og de sier det virker veldig realistisk.

Les også
Anmeldelse:

– Interaksjon med styret og spillere har fått seg et løft, hva slags nyheter kan vi vente oss her?

– Du kan spørre klubbsjefene om en rekke nye ting, blant annet å bygge ny stadion hvis det ikke er mulig å bygge på din eksisterende. Vi har også en helt ny måte å kommunisere med misfornøyde spillere, som ikke er helt ulik forhandlingssystemet. Det blir liksom mer enn samtale enn å gi beskjeder. Det er ingen tvil om at vi har latt oss inspirere av trenere som kan takle alle situasjoner i en spillergruppe og samtidig ha suksess, slik som Sir Alex Ferguson og José Mourinho.

Spillerne viser følelser

– Hvor mye har kampmotoren utviklet seg, og hvorfor er kveldskamper med flomlys så viktig for dere?

– Vel, flomlys var strengt tatt viktigere for Segas PR-avdeling (utgiver) enn for oss, men forandringen blir mulig ved at vi nå har et enda bedre system for lyssetting i spillet. Det gjør seg også utslag under ulike værforhold. Mye av det grafiske i kampmotoren er helt nytt, med masse nye animasjoner og spillere som faktisk viser følelser på banen. Simulasjonen av kampene har også tatt noen steg i riktig retning, og vi føler den har blitt mer korrekt nå.

– Hva er målsetningen på lang sikt med kampmotoren? Vil vi en dag se spillerlikeheter og slikt på samme måte som i for eksempel FIFA-spillene?

– Nei, det tror jeg ikke kommer til å skje, av to grunner. Det første er juridisk, vi må kjøpe dyre rettigheter for hver spiller som skal ligne. Dessuten har vi en database på 400 000 spillere, mye større enn FIFA, oppgaven blir jo nesten umulig.

FC Twente jubler for scoring i den nederlandske toppdivisjonen.

– Én nyhet som virkelig fanget min oppmerksomhet er dynamisk omdømme for ligaene, avhengig av hvordan lag gjør det i Europa. Hva fikk dere til å gjøre denne endringen?

– Spillerne våre har spurt etter dette i årevis, og vi har forsøkt å få det til. I år fikk vi gjennombruddet, og det kommer til å bli helt supert for de som spiller lange økter – de som liker å få nye jobber i ulike ligaer, de vil virkelig føle endringen på kroppen. Det har vært veldig komplisert å få til, men vi er fornøyde med systemet nå. Vi vil gjerne takke spillerne som har bedt om endringen for at de har vært såpass tålmodige, vi vet dette er dedikerte personer.

– Ja, hva betyr samfunnet rundt spillet for en serie som Football Manager?

– Uten fansen hadde det ikke vært noe Football Manager. Vi mistet jo vårt forrige merke (Championship Manager) for en tid tilbake, og de færreste klarer å ta med seg flere over til et nytt merke. Det er helt utrolig, og vi er veldig takknemlige for det samfunnet rundt spillet og til alle og en hver som kjøper Football Manager.

– Kommer den økonomiske situasjonen i verden i dag til å ha noen effekt på hvordan økonomien i klubbene blir i spillet?

– Ja, hvis klubber ikke har penger kan de jo ikke kjøpe noen. Men vi er nok litt mildere når det gjelder finansene i spillet. Rentene er ikke så høye på lån, og overgangsklausuler ikke like høye. Dessuten vil det alltid være noen som er klare til å redde kriserammende klubber opp fra gjørma. Så det er nok mer penger i spillet enn i den virkelige verden.

– Det kommer jo en versjon på PSP, vil vi få Football Manager 2011 på iPhone også?

– Vi jobber med noe på iPhone, og denne gangen skal vi ikke slippe det på markedet helt plutselig – dere skal få beskjed noen uker før. Sega spør etter det hver uke, men det kommer når vi er fornøyde med det.

Frykter at Manchester City vinner i år

– Hvordan liker du å spille Football Manager på iPhone?

I samtale med styret om ansettelsen av trenere og bygging av stadion.

– Jeg spiller det faktisk på iPad, og jeg kan faktisk avsløre at jeg spiller det mye på toalettet. Det er helt perfekt. Spillet er laget for at du kan sette i gang kjappe omganger, og etter min mening er det det beste managerspillet på plattformen. Dessuten har det solgt mer enn vi noen sinne kunne drømme om.

– Helt til sist må vi jo spørre: hvem tror du vinner Premier League denne sesongen?

– Tror eller håper?

– Ta begge deler!

– Jeg tror Manchester United vinner. De har kanskje ikke kjøpt store navn, men har masse spennende unggutter og en fantastisk lagånd. Jeg så dem i mot Chelsea i Community Shield sist helg, og de virker veldig sterke.

– Jeg både håper og frykter at Manchester City vinner. Hvis de vinner kommer det virkelig til å ryste engelsk fotball, men samtidig vil jeg ikke at det skal skje –for da bevises det at penger er alt i denne sporten. Jeg har også en svakhet for Arsenal, og jeg har sesongbillett på Emirates selv om det ikke er mitt lag. De er fantastiske på sitt beste.

For dere som lurer er Miles Jacobson Watford-supporter, og han mener for øvrig mitt Wolverhampton vil klare seg utmerket i årets Premier League. Fornuftig kar!

Siste fra forsiden