OSLO (Gamer.no): Et nytt FIFA-spill betyr en rekke endringer og forbedringer. I en serie med forhåndsinnspilte videopresentasjoner har vi fått se litt av hvordan neste utgave vil bli.
Tidligere har vi kunnet fortelle om de største endringene i blant annet mekanikker, kunstig intelligens. Nå har tiden kommet for å se nærmere på konkrete endringer i de forskjellige modusene Ultimate Team (FUT), Volta og karriere-modus.
Som den forrige FIFA 21-sniktitten, er denne artikkelen kun basert på informasjon vi har blitt vist. Vi har ikke fått teste endringene selv ennå.
Slik blir FIFA Ultimate Team
FUT har vært FIFA-spillenes store melkemaskin de siste årene. Visst tjener EA mye penger på å selge kopier av spillene sine, men de virkelige store pengene, har de siste årene kommet fra å selge lootbokser for å øke sjansene (om enn ikke så mye) spillerne har til å bygge det beste fotballaget mulig.
I FIFA 21 blir det nå mulig å dele denne opplevelsen med venner over nettet. Squad Battles, Division Rivals og FUT Friendlies kan nå spilles sammen med en venn. Fra FUT-menyen, skal man med et knappetrykk få en oversikt over vennene sine og invitere dem med til å spille sammen.
I Squad Battles har man et gitt antall kamper som teller mot en ukentlig score. I FUT 21 kommer en tilsvarende grense i Division Rivals. Om man spiller FUT co-op i enten Squad Battles og Division Rivals, vil begge spillerene bruke en av sine tellende kamper. Ukens score oppdateres avhengig av kampresultatet, og antallet mynter man får beregnes ut fra spillets vanlige kalkulasjoner.
– Om én spiller ikke har flere tellende kamper igjen, vil ingen av spillerne tjene poeng mot sin ukentlige score. Hver kamp teller, så å spille godt sammen vil bli en viktig suksessfaktor, forteller kreativ direktør for FUT, Tyler Blair.
Man vil imidlertid fortsatt spille kamper for å få mynter, rangeringspoeng, progresjon mot oppgaver og tjene kvalifiseringspoeng til Weekend League.
Nye progresjonsmetoder
I tillegg til de vanlige oppgavene, vil det i FUT 21 komme eventer hvor spillerne over hele planeten jobber sammen for å nå felles mål. Alle som har bidratt ved å løse minst én oppgave vil motta alle belønningene fellesskapet låser opp.
Men hva er vel fotball uten rivalisering? FUT 21 vil også få noe EA kaller «Team Events». Dette minner om konkurransene Nintendo tidligere har kjørt i Splatoon, hvor fellesskapet brytes opp i to for å kjempe om belønninger som mynter og kortpakker.
På starten av et «Team Event» vil man få muligheten til å velge mellom opptil fem lag. EA bruker #TeamHaaland og #TeamJoãoFelix som eksempel. Størrelsen på de forskjellige lagene får ikke så mye å si, det er nemlig gjennomsnittlig mengde erfaringspoeng hvert lag samler som avgjør hvem som vinner.
I FUT 21 får man også muligheten til å tilpasse stadion man spiller kampene sine på, og totalt kan man endre og tilpasse over 34 flater og områder i bygget. Nye tilpasningsmuligheter låses opp ettersom man når milepæler.
En av de mest gledelige nyhetene for FUT-entusiastene er at progresjonen du gjør på inneværende konsollgenerasjon blir med over til den neste som kommer på tampen av året.
Les mer om alle små og store FUT-endringer »
Triksing og fiksing
Gatefotballmodusen, Volta, som ble innført i fjor har også fått noen nye tillegg. Spillerne har fått flere triks og bevegelser, og selv spillere med kun 1-3 stjerner i «Special Moves» vil kunne utføre triksene. De med fem stjerner får riktignok et litt bredere reportoar.
Den nye driblekontrollen kommer naturligvis til sin rett i Volta. Å ta «luka» på motspilleren har blitt lettere, men krever fortsatt en porsjon med timing for å få til. De nye endringene i kunstig intelligens og blokkering av skudd vil etter sigende gjøre Volta ennå morsommere enn det var i fjor.
Også i Volta kommer det ukentlige events. Her møter spillerne – enten alene eller sammen med andre – datastyrte lag for å kjempe om «Battle Points». Ved å tjene slike poeng, kan man låse opp belønninger som Volta-mynter, utstyr og selve rosinen i pølsa: «featured matches».
Hvert event vil ha opptil to slike matcher, kan EA fortelle oss. Her får man muligheten til å møte helt spesielle lag, bestående av stjernespillere som Kylian Mbappé og gamle legender. Vinner man kampen innen eventet er over, kan stjernespillerne fra det andre laget rekrutteres til ditt eget.
Fornyet simulering
De som spiller mye karrieremodus, har fått kjenne på hvor mange kamper det faktisk er i en sesong. Alle kamper er slettes ikke like interessante å spille. Heldigvis har man muligheten til å simulere kamper, men da gir man også fra seg kontrollen over utfallet fullstendig. FIFA 21 kommer med en forbedret simuleringsopplevelse, som har likhetstrekk med hvordan kamper i Football Manager ser ut.
Kampene spilles i dobbel hastighet, mens man kan følge med på statistikk som ballinnehav, skudd og sjanser. Spilleplanen kan endres underveis, og du får full oversikt over prestasjonen og tilstanden til hver spiller.
Om laget ditt ligger under, og man føler man må gjøre jobben på egenhånd, kan man hoppe inn i kampen når som helst uten å vente på stopp i spillet. Når du har tatt tilbake ledelsen, kan du hoppe ut og la spillet simulere resten av kampen mens du følger med fra sidelinjen.
Mer kontroll på spillerutvikling
Et annet aspekt ved å bygge et lag i karrieremodus, er å utvikle talenter til å bli superstjerner. Også her har EA gjort justeringer. En venstreback kan for eksempel omskoleres til å bli en ving. Man kan sette opp planer for å kontrollere hver enkelt spillers utvikling. Dette innebærer også hvordan man kan forlenge en spillers karriere.
– Vi har data på hvordan spillere utvikler seg etter at de har passert toppen. På et tidspunkt vil man ikke lenger kunne øke en spillers ferdigheter, men de kan opprettholdes med rett treningsopplegg, forteller spilldesigner i EA Sports, Alex Constantinescu, i en presentasjon av FIFA 21 vi fikk overvære forleden.
I FIFA 20 er treningen av spillere litt rar. Man kan velge en gruppe spillere som én gang i uka settes opp i øvelser som kan gi dem en liten vekst i enkelte ferdigheter. I FIFA 21 får man flere muligheter til å balansere spillernes moral og kampklarhet med et par nye systemer. For eksempel kan man sette opp hviledager etter kamper, og X antall treninger i løpet av en uke. Treninger og øvelser kan nå gjennomføres med større grupper spillere som man mener bør trene på samme ting.
Overgangsforhandlinger har også vært ganske traust i flere år. I FIFA 21 skal forhandlinger bli mer realistiske og ha flere muligheter. Man vil for eksempel få muligheten til å signere spillere på lån med opsjon på kjøp, eller inkludere spillere i byttehandler, noe som ikke har vært mulig tidligere.
Se traileren for karrieremodusen nedenfor: