I juni 2017 håvet X-COM-skaper Julian Gollop inn 6,5 millioner kroner gjennom folkefinansieringskampanjen for Phoenix Point. Siden den gang har Gollops studio – Snapshot Games – jobbet jevnt og trutt med strategispillet, og i helgen viste teamet frem hvor langt arbeidet har kommet.
Gollop var en av deltakerne under den årlige PC Gamer Weekender-messen i London, og med seg hadde han en haug med Phoenix Point-nyheter. Via messens direktesending på Twitch delte spillsjefen nesten 18 minutter med video fra spillet, og snakket om hva som er gjort så langt og hva som gjenstår før lanseringen senere i år.
X-COM-inspirert
I videoen, som du kan se øverst i artikkelen, tar Gollop oss gjennom et av oppdragene i det kommende spillet. Her får vi se fraksjonen New Jericho i aksjon, en offensiv gjeng med spesialiserte enheter for både nærkamp og angrep fra lengre avstander.
De turbaserte kampene utspilles i kjent X-COM-stil, der spillere beveger styrkene sine på et rutenett, tar dekning bak kasser og andre gjenstander og kan skyte på fiender innenfor rekkevidde.
De forskjellige enhetene har ulike spesialegenskaper – både for angrep og forsvar – som koster «Will Points» å utføre. Ellers kan også skarpskytterne sikte seg inn på bestemte kroppsdeler i et forsøk på å gjøre mer skade eller fjerne fiendens våpen.
Fra tidligere vet vi at slemmingene i spillet er tilfeldig generert, og de kan utvikle seg på flere forskjellige måter. Hver gjennomspilling vil dermed bli litt annerledes fra den forrige, og den beste måten å gjennomføre et oppdrag kan endre seg fra gang til gang.
Ifølge folkefinansieringskampanjen lover utvikleren et variert utvalg av oppdragstyper og utfordringer, i tillegg til utvikling av nytt utstyr og oppgradering av soldater. Phoenix Point skal etter planen lanseres mot slutten av 2018, og kommer da til Windows, Mac og Linux.
Sjefsdesigneren for Civilization IV lager også et nytt strategispill.
Ønsker å bringe omfattende innovasjon til 4X-sjangeren »