Tidligere denne uken trakk EA sløret av Star Wars Squadrons, et actionspill med hektiske romskipkamper. Håpefulle fans fikk imidlertid ikke se hvordan spillet faktisk skal fungere, men natt til fredag var ventetiden over.
I en lengre video – som du kan se øverst i artikkelen – gikk utvikler EA Motive grundig gjennom akkurat hva spillere kan forvente seg av Star Wars Squadrons.
Det hele begynner med enspillerkampanjen, der spillere får oppleve en serie med oppdrag både som en opprører og som en av imperiets piloter. Gjennom kampanjen får spillere trening med Squadrons åtte forskjellige skipstyper, som hver har unike evner designet for ulike spillestiler.
Hvert skip kan tilpasses på en rekke måter, både med kosmetikk og spesialiserte komponenter. Kosmetikken endrer hvordan skipet ditt ser ut, mens komponentene lar deg justere skipets egenskaper – med alt fra våpentyper og skjoldvarianter.
Alt av kosmetikk og komponenter skal kunne låses opp via spilling, og EA melder at det ikke blir mulig å kjøpe noe av dette med ekte penger.
Mål evner i flerspillerkampene
Over i flerspillerdelen lokker EA Motive med to moduser, kalt Dogfight og Fleet Battles. Begge byr på kamper for to lag på fem spillere, men der førstnevnte fokuserer på hektiske nærkamper skal Fleet Battles servere litt mer utstrakte affærer.
Som Motive forteller er det spillets «power management»-system som vil skille klinten fra hveten i flerspillerdelen. Avhengig av situasjonen man befinner seg i kan spillere når som helst fordele skipets kraft mellom motor, lasere og skjold. Har du fiender bak deg kan det lønne seg å kjøre på med mer kraft til skjoldet, mens flying over lengre avstander kan dra fordel av mer motorkraft.
Videre lovet utvikleren flere nyheter i tiden frem mot lansering. Star Wars Squadrons slippes 2. oktober, på PC, PlayStation 4 og Xbox One. Spillet tilbyr krysspilling på tvers av samtlige plattformer.