Godfall kunne smykke seg med tittelen om et av de første annonserte PlayStation 5-spillene da det ble vist fram i desember i fjor, og nå er det også et av de spillene vi har sett mest konkret gameplay fra på den neste Sony-konsollen.
I en nesten ni minutter lang sekvens fra torsdagens State of Play-sending fikk vi en grundig oversikt over hva slags spill Godfall er og hvordan det blir å spille det. Handlingen foregår i et «high fantasy»-univers hvor verden har blitt delt i fire ulike biter som er knyttet til hvert av de fire elementene.
Som kjent blir opplevelsen beskrevet som en «loot-slasher», hvor man kaster seg i fektekamp med monstre og gradvis oppdager og låser opp bedre utstyr.
Fem ulike våpentyper
Nytt i den aktuelle demonstrasjonen er en gjennomgang av de fem ulike våpenklassene man kan velge mellom. De fem er «longsword», «dual blades», «polearms», «two-handed warhammers» og «two-handed greatsword». Hver klasse kommer med helt egne spillestiler og egenskaper man kan aktivere med jevne mellomrom.
For eksempel byr «dual blades» på kjappe angrep som er bra mot mindre, svakere fiendere, mens de mer alminnelige «longsword»-sverdene er litt kraftigere skyts som lar deg terge de fleste fiender likt.
I tillegg får alle spillestiler et skjold som kan inkorporeres i komboene man slenger fra seg.
Utviklerne er også påpasselig med å påpeke at Godfall vil styre unna mikrotransaksjoner og at det vil være et fullverdig spill allerede ved lansering.
Godfall lanseres på PlayStation 5 og PC innen utgangen av 2020.
LES OGSÅ: Hood: Outlaws and Legends er en ny vri på Robin Hood »