Bra spill. I starten er det mye flaks, men de beste spillerne klarer å runde det så og si hver gang. Mye av sjarmen for meg er å utforske spill selv uten guider, i det minste i starten og da vil man nok dø endel her ja.
Ja, å utforske spill uten guider, er jo hvordan spillene er ment å skulle spilles, men det er mange som ikke har skjønt det. Om man driver og leser om "optimale builds" eller bruker en guide til å komme seg gjennom et spill så tar man fra seg selv mye av gleden med å spille.
Hva er egentlig vitsen med å begrense valgmulighetene sine til hva noen har bestemt er de optimale valgene, fremfor å selv få ha gleden med å utforske spillmekanikken og å finne ut hva som er gode valg? Man kan spille gjennom flere spill på samme tid om man gjør dette, men man får jo langt mindre spilleglede av det.
Om man konkurrerer mot andre på et avansert nivå så stiller det seg selvfølgelig annerledes da man vil bli nødt til å lese seg opp på den samme informasjonen som de andre har tilgang på, for å kunne delta i "våpenkappløpet", men om man bare spiller for seg selv uten å konkurrere med noen så gjør man seg selv en bjørnetjeneste om leser masse om hva andre mener er den beste måten å spille et spill på.
Jeg tror endel spillere som er nye i en sjanger lett misforstår spill når de leser om de på sider skrevet av fans av spillet. Det virker som mange tror man må gjøre slik og slik for å ha noen særlig sjanse til å komme gjennom et spill, selv om det vanlige vanskelighetsgraden på spillet ikke i det hele tatt krever noe slikt. Det finnes sikkert noen få spillere som spiller spill bare for opplevelsen av spillene, uten å få noen glede av utforskning og mestring av spillmekanikker, men jeg tror ikke de er så mange.