Spillutvikleren Jenova Chen har gjort seg svært bemerket på kort tid, som leder av kultstudioet Thatgamecompany. De har nemlig sluppet de særs kritikerroste og nyskapende spillene Flow og Flower, og er på vei med nok et spennende, alternativt spill i Journey.
- Les også: Slik blir Journey
Den kinesiske spillutvikleren har gjerne fokusert på alternative, nærmest abstrakte spillopplevelser, og kan på ingen måte sies å følge strømmen. I et nylig intervju med PlayStations offisielle amerikanske blogg får man et bedre innblikk i sinnet til mannen, og det avsløres blant annet at han synes skyte- og slåssespill er regelrett meningsløse.
– Det er viktig [å utfordre flerspillerkonvensjoner] fordi man kan utfordres intellektuelt, følelsesmessig og sosialt. Utviklere er late med online-spill, og teiper flerspillerteknologi på en enspillerutgivelse. Deretter sier de «OK, nå er dere flere spillere. Gjør noe kult, som barneleken Capture The Flag». De fleste onlinespill er basert på «grinding», treffsikkerhet og fysisk smidighet - ikke sosiale elementer, sier Chen.
Journey har gjort seg bemerket med en konstant og særs alternativ flerspillerdel. Konseptet er fortsatt noe uklart på dette punktet, men man skal kunne møte fremmede spillere i ørkenen uten å kommunisere på annet enn fysisk vis. Dette skal være utfordrende.
– Jeg spiller skyte- og slåssespill selv, men hva er vitsen? Hvordan bidrar de til livet ditt? Man spiller fortsatt sjakk fordi strategisk tenking er nyttig. Hjerne- og kroppstreningsspill har relevanse. Folk har lite tid, og trenger relevanse, enten den er følelsesmessig, sosial eller intellektuell, avslutter kineseren.
Journey slippes i løpet av året, eksklusivt til PlayStation 3.
Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!