Til tross for at det angivelig har blitt utgitt i mer enn ti millioner eksemplarer og kritikerne står samlet om å hylle det som et av tidenes beste vestlige rollespill, har ikke The Elder Scrolls V: Skyrim hatt en særlig smidig lansering. PlayStation 3-versjonen har blitt nær uspillbar for mange, og Xbox 360-eventyrere har slitt med grafikktrøbbel.
Også de som tar det dypdykk i det nordiskinspirerte rollespilluniverset på WIndows har støtt på sin andel problemer. Flere av dem er lenket til at spillet kun har offisiell støtte for 2 gigabyte minne. Dette har igjen ført til varierende ytelse – og i mange tilfeller spillkræsj.
Ryggende drager og magiresistans
Det har vært fullt mulig å rette opp dette med uoffisielle triks og modifikasjoner, men nå har Bethesda selv valgt å håndtere problemet. Om man laster ned den seneste oppdateringen til spillet via Steam, kan man tillate spillet å bruke opptil 4 gigabyte minne. Det skriver utviklerne i bloggen sin.
For en uke siden kom en annen, større fiks til til alle konsoller, og som blant annet justerte det nylige problemet med drager som flyr baklengs. De som har oppdaget at figurenes motstandsdyktighet mot magi kalkuleres helt feil, skal også ha blitt tilgodesett med en løsning.
The Elder Scrolls V: Skyrim ble utgitt til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3 den 11. november i år, og skåret aller høyeste karakter hos vårt rollespillorakel Joachim Froholt.
Les også: Dette krever Skyrim på PC