Det er stort sett ventet at nylanserte PlayStation 4 Pro skal få spill til å kjøre bedre enn på PlayStation 4. Konsollen har tross alt litt mer å rutte med under panseret, og så langt har de fleste spill fått et lite løft på konsollen.
Men ikke Skyrim: Special Edition, viser det seg.
Digital Foundry har i sin analyse av den oppussede utgaven av The Elder Scrolls V: Skyrim funnet ut at joda, spillet tar seg godt ut i «native» 4K-oppløsning, men at prisen for dette er litt lavere bildeoppdateringsfrekvens. Vår egen skribent har senere bekreftet dette – Skyrim: Special Edition flyter faktisk en smule dårligere på PlayStation 4 Pro.
Ifølge nettstedet er det i enkelte situasjoner at bildefrekvensen faller under 30, med om lag 2 - 3 bilder i sekunder mindre på PlayStation 4 Pro, mens PlayStation 4-versjonen har mindre fall i de samme tilfellene. Spillet ser samtidig litt bedre ut på på PlayStation 4 Pro, blant annet med bedre tegnedistanse for gress og trær, men for bildetellerne der ute er nok bildefrekvensforskjellen nok til å dra frem surleppa.
Skyrim: Special Edition støtter heller ikke fargedybdeteknologien HDR for øyeblikket, og det er ikke kjent om det ligger i planen for spillet.
For mer informasjon om forskjellene bør du lese Digital Foundrys analyse.
Forskjeller på PC og Xbox One også
Vi sammenlignet tidligere den gamle The Elder Scrolls V: Skyrim-versjonen med den oppussede versjonen på PC og Xbox One litt tidligere, og fant da også noen problemer med spillet – først og fremst på Xbox One.
– Modifikasjonsstøtten har alt for liten lagringsplass, bildefrekvensen er for lav og spillet sliter med tekniske problemer. En må se nøye etter for å finne de store forskjellene på grafikk mellom PC og Xbox One, men der slutter likheten, skrev Mikkjel Lønning i sin analyse.
Dersom du har PC-versjonen av Skyrim, bør du snuse på denne modden:
Enderal: The Shards of Order er en fantastisk modifikasjon »