Når et spill er ferdig hos Bethesda, er det tid for feiring. Og dette gjør spillstudioet på sin helt egen måte, nemlig ved å ha en konkurranse mellom spilltesterne og spillutviklerne i studioet.
Konkurransen går ut på å runde det ferdige spillet kjappest mulig, en såkalt «speed run». For å vinne, kreves det både dyktighet og dyp kunnskap om alle spillets snarveier.
Og intet sted har det vært viktigere enn i «speed run»-konkurransen i The Elder Scrolls V: Skyrim. Spillet sies å være minst like stort som forrige spill i serien, Oblivion og ha tre ganger så mye innhold som et annet Bethesda-spill, Fallout 3.
At Skyrim-gjennomspillingen tok litt i overkant av to timer, er derfor nesten ikke til å tro. Men ifølge Bethesda selv er det usannsynlig at vanlige spillere har muligheten til å gjenskape dette resultatet.
Tester vs. utvikler
Sam Bernstein fra testerne og Jeff Browne fra utviklerne ble valgt ut til spillduellen. Med den imponerende tiden 2:16:10 var det førstnevnte som stakk av med seieren.
Med sin tid på 2:16:30 var Browne allikevel ikke langt unna. Vel så imponerende er det at begge deltakerne tok hver sin vei gjennom den enorme spillverdenen.
Skyrim-gjennomspillingen skal ha tatt om lag en time lenger sammenlignet med «speed run»-konkurransene studioet holdt i Oblivion og Fallout 3.
Les også: Slik får du forme helten din
Les også: Dragene er heftigere enn vi trodde
Les også: Slik blir det etterlengtede spillet