Årets største rollespillutgivelse, The Elder Scrolls V: Skyrim, kan med rette kalles massivt. Vår anmelder spilte det i 26 timer før han skrev et førsteinntrykk sist uke, men hadde bare pirket på overflaten av storutgivelsen.
Nå viser det seg at spillet er langt større enn man hadde antatt. En finsk spiller oppdaget at utviklerne faktisk har tatt seg bryet med å modellere store deler av kontinentet Skyrim befinner seg på, inkludert Vvardenfell og Cyrodiil fra de to foregående spillene Morrowind og Oblivion.
Disse områdene er ikke tilgjengelige uten bruk av juksekoder, og har ikke noe innhold utover landmassen. Det må likevel ha vært en omfattende jobb å skape alle disse områdene, og det spekuleres i alt ifra at dette er en gave til brukere som ønsker å modifisere spillet, til at Bethesda skal utvide spillet med nytt, nedlastbart innhold.
Ønsker du å utforske resten av kontinentet selv, må du ha PC-versjonen og skru av kollisjonstesting med konsollen. Les mer om konsollkommandoer her.
Problematisk oppdatering
Det er likevel ikke den eneste overraskelsen for de med PC-utgaven av spillet. Mange har nok også lagt merke til en ny oppdatering på Steam, som gjør det umulig å starte Skyrim utenfor spilltjenesten. Samtidig hindrer den kludring med .exe-filen som starter spillet. Sistnevnte umuliggjør et triks som gjør at spillet benytter mer enn 2 gigabyte RAM, skriver CVG
Støtte for høyere minnebruk gjør det blant annet mulig å kjøre rollespillet med mer krevende brukermodifikasjoner og høyere grafikkinnstillinger, men dette kreative trikset er det altså slutt på. Resolutte spillere har likevel funnet en ny løsning på minnebegrensningen.
Joachim jobber seg intenst gjennom snøstormene og fjellpassene i Skyrim, og er klar med en anmeldelse i løpet av de nærmeste dagene.
Les også: Dette krever Skyrim på PC