Gamere er på mange måter en kresen og kvalitetsbevisst forbrukerrase, men vi er også oppsiktsvekkende overbærende til tider. Et eksempel på det er at vi tolererer patch-fenomenet som om det skulle være den største av selvfølger. Strengt tatt er et produkt med behov for reparasjon et uferdig og/eller ødelagt produkt, men spillere aksepterer langt på vei rollen som utvidet testpanel om bare produktet på et eller annet tidspunkt fungerer som det skal.
Grensen er herved nådd. Ja, jeg kjøpte Skyrim til PS3, og mange vil nok instinktivt hevde at det må PC-muskler til for å holde et spill av dette omfanget ute av de ytelsesmessige hengemyrene. Kan så være, men ingen tekniske forklaringer og unnskyldninger forandrer på det faktum at Skyrim til PS3 langt på vei er et ødelagt produkt per dags dato takket være en fullstendig uoverkommelig reduksjon i bilderaten og hyppige krasj som inntreffer etter at lagringsfilen har nådd en viss størrelse. Jeg har klokket inn nærmere 200 timer, og det som gjør feilen ekstra ondsinnet er at det nettopp er vi som har investert mye tid i spillet som blir straffet hardest.
Jeg mener spillet for øvrig er fantastisk, og derfor har jeg gjort flere tapre forsøk på å kvele den tiltakende frustrasjonen, men selv all verdens godvilje kan ikke bekjempe det uunngåelige. Gis spillet ut mot bedre viten? Vet man om feilen, men dropper å fikse den før lansering av tidshensyn? Hvordan er rutinene for testing av spill hos utvikleren? Nedprioriteres kvalitetssikringen fordi man vet at hordene av kjøpeklare, forventningsfulle kunder sørger for de nødvendige inntektene likevel? Spørsmålene synes relevante, men jeg har ikke gode svar.
Ja, spill er kompliserte forbrukerprodukter. Ja, vi tolererer bugs i store spill. Men nei, vi kan ikke akseptere ødelagte produkter, særlig ikke når reparasjonene uteblir på ubestemt tid. I skrivende stund er Bethesda under relativt harde angrep blant annet på sitt offisielle forum, og BBC har sågar også snappet opp begivenheten. La oss håpe dette bidrar til fortgang i reparasjonene.