Vinteren er i ferd med å slippe taket, og snøen har så smått begynt å smelte. Våren står snart for døren, og med den kommer vakre blomster og flott fuglesang. For oss hoppinteresserte er dette en vemodig tid. Selv om det fremdeles gjenstår en del renn i årets verdenscup, begynner det så smått å nærme seg slutten på årets hoppsesong. Da er det fint at vi hoppentusiaster endelig har fått drømmen vår oppfylt, nemlig at det produseres spill som utelukkende dreier seg om denne fantastiske vinteridretten.
Sigurd Pettersen Det er ikke mer enn et par år siden norsk hoppsport var en tam og begredelig affære. Nordmennene landet på kulen, og interessen for sporten var laber blant det norske folk. Nå er situasjonen snudd på hodet. Norge er igjen best i verden, og utviklerne av Ski Jumping 2004, L´Art, har valgt den norske skihopperen Sigurd Pettersen som frontfigur på spillcoveret for det skandinaviske markedet. Han er også den eneste som har sitt originale navn med i spillet. På grunn av manglende FIS-lisens er alle andre navn på skihoppere i spillet oppfinnsome varianter av hoppernes egentlige navn. Ski Jumping 2004 er ikke det første spillet i denne serien, men Ski Jumping 2003 ble kun utgitt i hjemlandet Polen. Årets versjon fattet interesse hos en rekke utenlandske utgivere rundt om i Europa, og det er K.E. Media som har rettighetene for spillet i Skandinavia.
Spillets navn kan i utgangspunktet virke temmelig likt navnet på det konkurrerende spillet: "RTL Ski Jumping 2004". Spillets egentlige tittel er "RTL Ski Springen 2004", men det markedføres med tittelen "RTL Ski Jumping 2004" utenfor hjemlandet Tyskland. Denne navnelikheten har ført til en del forvirring blant folk, og også nettbutikker som selger spillene har surret en del. Undertegnede har selv vært innom nettbutikker som selger L´Arts Ski Jumping 2004 under tittelen "RTL Ski Jumping 2004". Ingen kan vel klandres for å bli en smule forvirret av navnelikheten, og det hadde nok vært enklere for alle parter om L´Art hadde valgt et litt mer særegent navn på sin spillserie, da RTL Ski Jumping tross alt var førstemann ut.
Fokus på realisme "Ski Jumping 2004" tar logisk nok for seg kunsten å hoppe på ski. Akkurat som i "RTL Ski Jumping 2004" er det musa som er ditt viktigste redskap i jakten på å oppnå det perfekte hopp. En indikator nede på skjermen viser hvor rett du sitter i tilløpet i forhold til idealstillingen, og så gjelder det å justere indikatoren ved å bevege på musen, slik at hopperen din oppnår så høy fart i tilløpet som mulig. På hoppkanten må du finne det perfekte tidspunkt for å trykke inn både venstre og høyre musetast, for å få så mye kraft og presisjon i satsbevegelsen som overhodet mulig.
Så svever du da, høyt der oppe blant fugler og fly. Du aner fred og ingen fare, da en ny indikator plutselig dukker opp nede i hjørnet av skjermen. Denne indikatoren viser hvor rett du ligger i luften, og jo rettere, jo bedre. Vinden presser på deg fra alle kanter, og du kjenner at du begynner å helle til siden, men du må prøve å holde deg rett! Du går etter hvert inn for landing, og da gjelder det å bruke musa til å rette opp hopperen og trykke vekselsvis på venstre- og høyre museknapp mens du ber om at hopperen på skjermen vil foreta et vellykket telemarknedslag. Etter en vellykket landing gjelder det å holde hopperen oppreist så lenge at han kommer seg stående over fallgrensen, for faller han før den, ja da blir det kraftig trekk fra dommerne i dommertårnet.