Vi har nettopp lagt et sterkt 2008 bak oss, men det betyr ikke at vi må vente lenge på stortitlene i det nye året. Skate 2 kommer 22. januar til Xbox 360 og Playstation 3, og anmelderkopien har vi allerede prøvekjørt. Det første Skate børstet på mange måter støv av skateboardsjangeren og ga oss et spill med mer realisme og en herlig kulhetsfaktor. Klarer oppfølgeren å hoppe etter Rob Dyrdek?
Ny rulleopplevelse
Vis størreTrailer: Skate 2 #2
- spill
- xbox 360
- playstation 3
- sport
- skate
- rullebrett
- skateboard
Nytt regime
Etter en svært stilig introduksjonsfilm, som presenterer de mange skateboardstjernene du skal jobbe med og konkurrere mot, er det dags for en oppfrisker. Spillet har en fin opplæringsdel for de rustne og ferske rullebrettentusiastene der ute. Du får også vite at det som nå er New San Vanelona er under et strengere regime. Sikkerhetsvakter fra Mongocorp er ute etter alt som ruller, og du er intet unntak. Man har også lagt klemmer på rekkverk og gelendre, men disse kan fjernes – mot en pris.
Det glitrende kontrollsystemet, der du nesten føler at du faktisk står på brettet, trenger ikke mange minuttene for å imponere atter en gang. Bruken av de to analoge styrespakene er fantastisk og skaper et svært dynamisk kontrollsystem. Presisjon og variasjon er begge av første klasse, og gir deg en herlig skateopplevelse.
Den største nyheten i Skate 2 er nok utvilsomt at du kan hoppe av brettet når som helst og hvor som helst. Det høres kanskje ikke ut som en stor nyvinning, men det sparer deg for enormt mye irritasjon og frustrasjon. Selv om løpedelen ikke er helt perfekt er det velsignet at man til enhver tid kan bytte ut planken med apostlenes hester. Dette hindrer deg ikke bare i å sette deg fast og tryne på små kanter – du kan forme deler av New San Vanelona etter din egen smak.
I Skate 2 kan nemlig fyren du styrer flytte rundt på enkelte ting i miljøet, slik at du selv bestemmer hvordan triks og oppgaver skal løses. Denne nyheten er gledelig, og det er morsomt å eksperimentere litt. En oppgave var for eksempel at jeg skulle hoppe over to avsindig lange containere. Dette var umulig, tenkte jeg. Men neida. Jeg fant frem en rampe i en bakgate og flyttet containerne slik at langsidene sto i mot rampen, det var som å leke med et fysikkpuslespill. Oppgave bestått!
Som i det første spillet må du forholde deg til et oversiktskart og et mylder av skatepersonligheter som gir deg ulike oppgaver. Videre må du eksponere deg selv så mye som mulig, da det er dette som gir klingende mynt i kassa. Med kontanter kan du blant annet bestille brekk mot klemmene som er satt rundt i byen av Mongocorp eller kjøpe deg nytt utstyr. Dessuten kan du når som helst laste opp filmer og bilder av deg selv til en nettjeneste slik at hele verden kan se hvor fortreffelig du er på brett. I skating handler jo nesten alt om å bli sett og å være den råeste på fire småhjul.
Selvskading
Det å være rå handler også om å skade seg selv, gjerne så grovt som mulig. Dette aspektet har man tatt et steg videre i Skate 2. Her er systemet for selvpåførte ulykker langt dypere, ja det minner litt om kollisjonssystemet i et spill som Burnout: Paradise. Her kan du tjene penger på å kaste deg av brettet der du flyr gjennom lufta, for så å knuse alt av bein og brusk på biler, vegger og gelender.
Du kan til og med styre den flygende kroppen mot alle fysikkens regler – noe Burnout-fans har erfaring med fra tidligere spill i den serien. I teorien ganske simpelt, men enkelte plasser i byen er faktisk dette glimrende tidsfordriv.
Grafisk er ikke fremskrittene fra det første spillet voldsomme. Spillet er litt penere og har kanskje en smule bedre tegnedistanse. Flyten er også noe bedre, men ellers får vi servert mye av det samme her. Lastetidene er også litt drøye, samt at spillet stykkes vel mye opp mellom oppgaver. Man skal liksom presentere så veldig mye fakta før og etter hver minste hendelse.
Lydbildet var fantastisk i det første Skate, og kvaliteten har blitt enda bedre i oppfølgeren. Hvert underlag lager unike lyder mot dine små hjul, og de øvrige miljølydene bidrar til å gi deg en følelse av å ferdes i en storby. Musikken er minst like bra, her snakker vi skikkelig «street». Variasjonen er god og man blir aldri lei eller forstyrret av bakgrunnsmusikken. Den er bare skikkelig kul!
Flerspiller har vi foreløpig ikke testet, men vi har fått et lite innblikk i hva denne biten handler om. Lokalt kan man spille «Party Play», noe som betyr at dette kan bli en sofaklassiker. På nett ser man også ut til å ta inspirasjon fra Burnout: Paradise. Et tastetrykk skal holde for at New San Vanelona blir en skikkelig sosial tumleplass. Dette kan bli et morsomt kaos.
Konklusjon
De timene vi har tilbrakt i Skate 2 har så langt vært svært solide. Kontrollene og spillegleden de gir er i høyeste grad intakte, og muligheten til å gå av brettet og flytte på ting gir spillet en helt ny dimensjon. Kulhetsfaktoren er akkurat der den skal være, mye takket være dine skatekolleger og et herlig musikkutvalg. Vi gleder oss til å fortsette rulleeventyret i New San Vanelona, og lover å komme med en dyptgående anmeldelse i god tid før utgivelsen i slutten av januar.