I både USA og Europa har det, helt siden arkadespillet Death Race dukket opp i 1976, vært en tendens til utpeke data- og videospill som en fare for barn og unge.
Stan Lee er mannen bak tegneserier som Spider-Man og The Hulk, og nå har han kastet seg inn i debatten om spill. I et åpent brev til den amerikanske organisasjonen Video Game Voters Network skriver han følgende:
– Hukommelsen min har alltid vært elendig, og den blir ikke bedre med alderen. Men den er god nok til at jeg husker en tid hvor regjeringen gjorde det samme mot tegneserier som flere politikere nå ønsker å gjøre med spill, nemlig å sensurere dem og forby salg av dem. Det var en dårlig idé for et halvt århundre siden, og det er en dårlig idé nå.
Ifølge Stan Lee er historien i ferd med å gjenta seg i USA, hvor flere stater forsøker å innføre strengere regler for salg av dataspill.
– Jeg skapte Spider-Man, Iron Man og The Hulk, de virtuelle forfedrene til figurene i dagens spill. På femtitallet var det et nasjonalt hysteri om de såkalte farlige effektene tegneserier hadde på vår nasjons unge, sier Lee.
Han fortsetter:
– Tegneserier, ble det sagt, var en faktor som førte til ungdomskriminalitet. En underkommité i Senatet etterforsket dem og besluttet at USA ikke hadde råd til «den kalkulerte risikoen involvert i å gjennom tegneserier fore sine barn en konsentrert diett bestående av kriminalitet, skrekk og vold». Tegneserier ble brent. Staten Washington gjorde det forbudt å selge tegneserier uten lisens, og Los Angeles vedtok en lov som gjorde det forbudt å selge «kriminelle tegneserier».
Lee er en sterk motstander av lover som begrenser salg av spill, fordi de i hans øyne begrenser ytringsfriheten. I tillegg frykter han en domino-effekt – hvis stater vedtar og innfører regulering av spillsalget, åpnes døren for at de kan gjøre det samme med filmer og bøker.
Derfor anbefaler han amerikanske spillere å engasjere seg i kampen mot vedtatte og kommende lovendringer.
Toppbildefoto: Gage Skidmore. Kilde: Wikipedia.