Skal utfordre profesjonelle Dota 2-spillere med superavansert kunstig intelligens

Hvem vinner?

Bilde fra en tidligere Dota 2-kamp mellom mennesker og OpenAI.
OpenAI
Vis mer

Kunstig intelligens-teknologien har kommet langt, og et av områdene hvor teknologien virkelig testes ut er innen spilling. Et slikt prosjekt er OpenAI, et forskningsinitiativ sponset av blant andre Tesla-grunnlegger Elon Musk og Microsoft, som nå skal utsettes for en skikkelig test.

OpenAI-bloggen kan man nemlig lese at systemet skal utfordre profesjonelle topputøvere i strategispillet Dota 2 under den store The International-turneringen i august. Før dette skal systemet spille mot toppspillere i en kamp som vil bli sendt live på nettet den 28. juli, som kan følges på Twitch-kontoen til OpenAI.

180 år med spilling hver dag

Valve

OpenAI har allerede «trent» i lengre tid på Dota 2, og har hittil beseiret flere lag med amatør- og semiprofesjonelle spillere. Dette regnes som en milepæl innen kunstig intelligens med tanke på kompleksiteten til denne type spill, og ifølge OpenAI vil systemer som takler slike oppgaver kunne få en rekke bruksområder utenom spill.

Ifølge OpenAI lærer systemet å spille på egen hånd gjennom å spille «mot seg selv» med en mengde som tilsvarer hele 180 år (!) med spilling hver eneste dag. Systemet består av fem såkalte «nevrale nettverk» som maskinvaremessig benytter til sammen 256 grafikkprosessorer og 128 000 CPU-kjerner. Det er en oppskalert utgave av OpenAI-systemet vi skrev om allerede i januar i fjor.

Mer teknisk informasjon om prosjektet kan du finne på OpenAI-bloggen, og i videoen under ser du en video fra en tidligere kamp mellom mennesker og OpenAI som demonstrerer noe av det systemet har lært seg hittil.

Les også: Dota 2 har fått Battle Royale-modus »

Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
17.02.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent B2B
Søknadsfrist:
17.02.2025
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
17.02.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Spoki0
7 år siden

Ja jøss, AI som kan reagere på millisekundet gjør det bedre enn mennesker!

 

Selfølgelig mye tekniske detaljer som er vanskelig å lære AI eller programmere, men i spill hvor reaksjon og presisjon er viktig, er en maskin tullete mye bedre enn menesker. Det er bare å prøve å spille mot en bruker med aimbot i div FPS, se om du vinner.

Sesseth
7 år siden

Kult.

Jotne
7 år siden

Ja jøss, AI som kan reagere på millisekundet gjør det bedre enn mennesker!

 

Selfølgelig mye tekniske detaljer som er vanskelig å lære AI eller programmere, men i spill hvor reaksjon og presisjon er viktig, er en maskin tullete mye bedre enn menesker. Det er bare å prøve å spille mot en bruker med aimbot i div FPS, se om du vinner.

 

Ren reaksjon (refleks) og presisjon er viktig i Dota 2, men ikke på langt nær som CS og andre FPS spill.

"Split-second-decicion-making" og tålmodighet er mye viktigere. Der kan det hende at mennesker er bedre. Å gjøre en beslutning i sanntid, som i AKKURAT det tilfellet går mot det som ellers ville vært riktig, tror jeg er vanskelig for en datamaskin.

 

Derfor tror jeg også Dota 2 er et perfekt spill for AI å trene på ting den historisk sett ikke har vært så god på.

Respwner
7 år siden

Det her er dog mye mer avansert enn "scripting" og "aimbots" siden den gjør alt selv. Blir som å sammenligne en som løper hele maraton selv, og en som bare hopper ut fra en bil og sprinter en kort distanse for så å sette seg i bilen igjen.

Siste fra forsiden