Det var ikke måte på hvor fantastisk Fable i sin tid skulle bli. Men selv om spillet definitivt hadde noe for seg, vi belønnet det tross alt med en nier i 2004, så kom spillprodusent Peter Molyneux i sedvanlig stil med masse lovnader han aldri gjennomførte.
Nå har norske Jo-Remi Madsen (22, til venstre i toppbildet), som blant annet står bak enmannsprosjektet Roflgames, tatt saken i egne hender. Han er nemlig godt i gang med å lage en retrohyllest til spillserien, der han blant annet skal få med etterlengtede funksjoner som aldri kom med i de to opprinnelige spillene.
Forbedrer en storselger
Disse funksjonene inkluderer dynamisk plantevekst, at alle våpen skal kunne plukkes opp og et solid fiskesystem som er inspirert av det tilsvarende systemet i The Legend of Zelda: Ocarina of Time og Sega Sea Bass Fishing (se video).
I tillegg skal det bygges videre på andre spillmekanismer fra de to første Fable-spillene. Det betyr at kroppen din utvikles i takt med livsstilen din, økonomien skal balanseres ytterligere og at du står fri til å ta moralske valg.
– Konseptet bak Fable har inspirert mange av mine ideer, og rollespillaspektet som sier «gjør hva du vil, men ta konsekvensene for det» er solid. Samtidig har spillene hatt problemer med å leve opp til løftene, noe som har skuffet mange spillere. Dette er en hyllest og vil kanskje ikke fange Fables magi, men det skal i det minste by på mange av spillenes grunnleggende konsepter, sier skaperen via hjemmesiden sin.
Kjent fjes
Dette er ikke første gang vi hører om den lovende spillutvikleren, i fjor mars fikk han og kompisen Simon Stafsnes Andersen (23) mye oppmerksomhet under den årlige Game Developers Conference-messen i San Francisco. Der presenterte de nemlig et annet prosjekt, prisvinnende Owlboy, i virke av sitt tomannsprosjekt D-Pad Studio.
Spillhyllesten er utformet i grov og sjarmerende gammeldags 8bit-stil, sees fra siden og skal utgis i en spillbar versjon før Fable III treffer butikkhyllene 29. oktober.