I en pressemelding sendt ut fredag forteller den polske spillutvikleren CD Projekt RED at de har pusset opp sin egenproduserte spillmotor. Første gang vi fikk bivåne REDengine var i det bejublede rollespillet The Witcher 2: Assassins of Kings fra 2011. Med Xbox 360-utgaven i 2012 gikk motoren i sin andre iterasjonsfase, og gikk da internt under navnet REDengine 2. Nå har de altså nådd versjon 3.
CD Projekt RED lover at spillmotorens nye hamskifte vil gjøre det lettere å lage rollespill i sandkasseverdener:
– Om vi ser på rollespill i dag ser vi to tilnærminger: en som fokuserer på historien, men setter begrensninger for spillverdenen, og en som bygger en storslagen verden men skorter på historien. Med REDengine 3 kombinerer vi de positive aspektene fra begge disse tilnærmingene, og skaper en åpen verden med en kompleks flertrådet historie, heter det i pressemeldingen.
Studioet har frigjort ett bilde (se til høyre for artikkelen) som skal vise hva den nyeste motoriterasjonen er god for.
Jobber med to prosjekter
For tiden jobber CD Projekt RED med Cyberpunk 2077, som vi fikk vite litt mer om for et par uker siden. I tillegg skal utvikleren avduke nok et prosjekt allerede 5. februar – vårt stalltips er at det er The Witcher 3 vi får høre om. Begge disse benytter seg av den siste motoriterasjonen, og studioet hevder at Cyberpunk 2077 vil by på «gode eksempler som demonstrerer at REDengine 3 er det perfekte verktøy for å skape engasjerende univers, fylt av spennende, ikke-lineære historier.»
CD Projekt RED understreker at motoren er gjort klar for neste generasjons konsoller – kanskje ikke så dumt når vi mest sannsynlig får se Sony og Microsofts nyeste på markedet i løpet av et års tid. Etter alt å dømme kommer Sony til å vise hva de har å by på allerede 20. februar.
Les også: Ambisiøs cyberpunk fra The Witcher-studioet Les også: Cyberpunk inspirert av Game of Thrones