Kickstarter-kampanjen til skaperne av de klassiske Tex Murphy-spillene har holdt på i en halv måned, og utviklerne har nå klart å samle nesten 319 000 dollar, eller 1,9 millioner kroner, fra gamle og nye Tex-tilhengere. Dette er mye takket være en spektakulær førstedag, hvor over en tredjedel av det nåværende beløpet ble samlet inn. Utviklernes mål er 450 000 dollar, altså litt over 2,7 millioner kroner, og de har cirka femten dager å oppnå det på.
For Tex Murphy-tilhengerne er det viktig at målet blir oppnådd. Utviklerne har nemlig gjentatte ganger forsøkt å stable sammen en oppfølger til de klassiske spillene, og hvis de ikke lykkes via Kickstarter er det lite trolig at vi noensinne får et nytt Tex-eventyr:
– Kickstarter-programmet er en storartet måte å samle budsjett på, men det er også en god måte å måle hvor populært et produkt er med kundene. Hvis det ikke er nok interesse er det ikke særlig mye poeng i å lage spillet. Vi håper at folk får vite at vi holder på med denne kampanjen, og at de som liker spillene våre vil støtte den, forteller Chris Jones, som spiller Tex Murphy, til Gamer.no.
Men Jones og gjengen er fornøyd med kampanjens fremdrift så langt:
– Det har gått veldig bra. Vi nærmer oss 70% av målet, og har litt over to uker igjen. Backerne har vært veldig positive til muligheten til å få Tex tilbake, og har gjort en kjempejobb med å «spre ordet» i spillmiljøet, sier han.
Det nye spillet lages i stil med de tre Tex Murphy-spillene Under a Killing Moon, The Pandora Directive og Overseer. Serien følger detektiven Tex, som prøver å få endene til å møtes i post-apokalyptiske San Francisco. Uheldigvis har han en stygg tendens til å rote seg opp i saker som var langt farligere enn de i utgangspunktet virket, men til nå har han alltid klart å komme ut av dem med livet i behold. Jones forklarer:
– I Tex Murphy-spillene får du rollen som en hardkokt privatdetektiv i en litt blek, Blade Runner-aktig verden med en film noir-stemning. Men vi bringer også humor inn i spillet, så det har en egen stil. I stedet for å bruke dataskapte figurer bruker vi videosekvenser og ekte mennesker i rollene i spillet. Vi planlegger også flere ulike ruter gjennom spillet, med forskjellige avslutninger.
De gamle Tex Murphy-spillene var forut for sin tid på flere måter. Der andre utviklere, som Sierra og LucasArts, fortsatt holdt på det tradisjonelle, todimensjonale pek-og-klikk-konseptet, tok nemlig Access steget inn i den tredje dimensjonen og laget førstepersonsspill der du fritt kunne bevege deg rundt i omgivelsene dine. Her måtte du lete etter spor, finne nyttige gjenstander, manipulere ting i miljøene, snakke med folk og så videre.
Hvis du ønsker å ta en titt på spillene kan vi forøvrig nevne at de er til salgs for halv pris på GOG denne uken.
Les også: Tilbakeblikk: Under a Killing Moon
Les også: Tex Murphy-spill relansert