Sniktitt

Cursed Mountain

Sinte ånder og kuldegrader

Bli med på en fjelltur til fordømte Himalaya.

1: Side 1
2: Side 2

STOCKHOLM (Gamer.no): Det er ikke akkurat overvekt av «survival horror»-spill til Wii – spesielt ikke den typen satt til dystre, kalde, atmosfærerike Himalaya, med en dyp affinitet til buddhistiske ritualer og konsepter. Så når Martin Fillip fra Deep Silver inviterte oss til Stockholm for å klatre litt i ulent terreng i en nesten-ferdig versjon av deres kommende, Nintendo-eksklusive tittel Cursed Mountain, var jeg ikke sen om å få på meg seletøyet.

Mytologi-tung

På flyet fra Oslo sitter jeg med en gammel fotografibok fra Himalaya i fanget, og blikket faller over et bilde av kolossen Mount Everest. Disse sitatene akkompagnerer bildet: «It made a prodigious sight as I looked – a forbidding pyramid of grey and white with rugged sides. In the marvelously thin and clear air it stood bleak and menacing» (Captain Noel); «As he looks at the mountains the climber’s heart swells with joy and pain. It is so beautiful and yet so inaccessible. Oh! to set foot on those virgin slopes – even though death waits poised above» (Edmund Hillary).

Jeg føler jeg kommer i den rette stemninga.

I det jeg møter Fillip (som tidligere har jobbet på prosjekter som Grand Theft Auto 3, Vice City, Max Payne 1 og 2) og den rimelige tause Esther som demonstrerer spillet for oss, legger han ut på en lang monolog om mytologien bak spillet.

– Vi er veldig stolte over det buddhistiske aspektet. Vi prøver å alltid å etterstrebe en form for autentisitet i alle prosjekter vi gjør, og det samme gjelder Cursed Mountain. Ikke bare er lydsporet, noe vi alltid har vært opptatt av utviklermessig sett, laget med autentiske instrumenter fra området spillet er satt, men store deler av spillets struktur er basert på buddhistiske konsepter og gamle tibetanske fabler.

– Forut for spillet undersøkte vi mange faktiske historiske kilder, og en mengde karakterer og objekter tar sin inspirasjon fra dem. Det er så mye ekstraordinært materiale fra virkeligheten, og vi ønsket det slik at hvis spillerne spiller gjennom spillet og lar seg inspirere av mytologien i det, skulle de kunne gå til biblioteket eller Wikipedia og fortsette eventyret der.

Mens Esther bruker Wiimoten og Nunchuken som to ishakker for å klatre oppover en bratt fjellvegg, forteller Fillip at Cursed Mountain utspiller seg en gang på slutten av 1980 tallet, på det fiktive, 8000-meter høye fjellet Chomolonzo ved Tibet (Chomolungma er det tibetanske navnet på Mount Everest). Det er en historie om to brødre, Frank og Eric Simmons, hvor den yngre broren Frank – den mer kjepphøye og skjødesløse av de to – forsvinner på mystisk vis under en farefull og myteomspunnet ekspedisjon. Eric, en erfaren og ydmyk fjellklatrer stemmelagt av en jovial skotsk fyr, befinner seg i nærheten, og setter straks av gårde når han hører hva som har skjedd.

- Når du starter spillet er dette all informasjon både du og Eric sitter på. Du har med andre ord ingen aning om hva som foregår og ønsker derfor å vite mer. Vi håper en slik tvetydig og mystisk begynnelse involverer spilleren fra første øyeblikk. Det er spillets formål å gi deg en håndfull puslespillbiter om gangen slik at du ved spillet slutt kan avdekke den store hemmeligheten på toppen av fjellet. Det blir emosjonelt sterkt, og jeg tror vi har vært temmelig smarte, forteller Fillip meg.

Fengende historie, subtil vold og lettere galskap

Jeg tenker at denne snasne detektivformelen er relativt velbrukt. Derimot virker settingen omkring plottet rimelig nyskapende og veldig innbydende. Uten satelitt-telefon, GPS-peilere eller slike moderne ting – uten noe særlig HUD-display i det hele tatt – ville en énmanns-redningsaksjon i utgangspunktet vært en vanskelig affære, spesielt med såpass dårlige værforhold. Men ettersom Eric klatrer høyere oppover fjellet skjønner vi at det er mer til brorens forsvinning enn det som møter øyet.

Les også
Studio med lange tradisjoner

Historien i spillet, det som sannsynligvis vil være spillets største salgspunkt, fortelles delvis via Erics indre monolog, mellomsekvensscener som bruker spillets egen motor, eller flashback gjennom en artistisk dreiebok. I tillegg til voldelig ånder og demoner vil du møte en rekke distinkte karakterer som driver fortellingen videre. I likhet med Bioshocks lydbånd finner du diverse dokumenter og bøker spredd omkring som utdyper bakgrunnshistorien for de som vil leve seg lenger inn i spillets univers.

Fillip viste meg fire-fem forskjellige og svært mangfoldige scenarioer fra spillet og kunne, mens vi spilte, forklare historien videre slik:

- Broren til protagonisten leitet etter en artefakt som visstnok kunne bringe udødelighet til den som besitter den, men han gjorde ikke de rette ritualene før han prøvde å bestige Cholomonzo (direkte oversatt og referert til som «Den Hellige»). Dette forårsaket fjellets vrede, som i vårt spill er personifisert som en kvinnelig guddom, og hun forbannet alle levende og døde som oppholdt seg på henne til Bardo (et slag buddhistisk Limbo på veien til Nirvana), derav tittelen Cursed Mountain. Etter denne hendelsen forsvinner mesteparten av sherpaene, bøndene og munkene langs ruten opp fjellet, men åndene deres befinner seg der forsatt. Mange vet ikke en gang at de er døde og driver på som vanlig, mens andre er sinte fordi de sitter fast i dette mellomstadiet, forklarer Fillip.

Han fortsetter:

– I det Eric klatrer oppover verdens tak på vei til å finne Frank – som også sitter fast i Bardo – vil han møte på og bekjempe disse åndene som tar sin aggresjon utover ham, inkludert andre fjellklatrere og eldre tibetanske demoner. Eric er egentlig ingen voldelig person. Gjennom kampsekvensene befrir du faktisk munkene, sherpaene og fjellklatrerne fra limbo ved å ta i bruk spirituelle verktøy. Det var viktig for oss at denne buddhistiske settingen var en del av gameplayet også, sier Fillip.

– Dere skyter dere ikke i leggen her, og ber om trøbbel ved å legge seg så nært opp til en religions område, relikvier og tro?

– Det er viktig å huske på at denne glorifiseringen av buddhisme er et vestlig fenomen. Alle kjendisene elsker den. Richard Geere er venn med Dalai Lama. Men vi vet alle fra historiske bøker at det i Tibet og Asia generelt fantes buddhistiske krigermunker som lærte seg kampkunst og var til enhver tid stålsatt for krig med naboklaner. Munkene bar på septer eller hadde på seg smykker med dødssymboler bestående menneskebein, og det er mange avbildninger der kjente ledere sitter på hodeskaller, forteller Fillip.

Han utdyper:

– Bare ta et blikk på historien til gudene deres og du skal se de gikk sine vestlige kolleger en høy gang hva voldelighet angikk. Denne informasjonen er lett tilgjengelig for alle. Men samtidig ønsker vi å presisere at det aldri har vært vår intensjon å støte noen, spesielt ikke på dette tidspunktet hvor Tibet er såpass mye i vinden. Vi har den største respekt for religionen, og vi håper at det lyser ut igjennom spillet, forklarer han.

Hva vi har her er altså et spill som er voldelig på en veldig uortodoks måte. Fillip forsikrer meg at spillet har 16-årsgrense (de ville ikke blitt tatt seriøst av skrekkspillfantaster hadde de ikke hatt det, legger han til), og du vil møte på forfrosne, mumifiserte lik og buddhistiske riter som skaper frykt i menigmann. Men én titt på Cursed Mountain, og du vet at dette ikke er et slasher-aktig spill. Man kan ikke, med mindre man er Ghostbusters, være voldelig mot spøkelser. I stedet har Deep Silver gått for en slag subtil blanding av psykologisk og «survival horror», med mer eksterne fiender (fjellet i seg selv er en slik fare), og ikke så mye interne slik vi kjenner dem fra H. P. Lovecrafts Chuthulu-mytologi.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden