SimCitys startvansker ser ut til å være en saga blott, og spillet fungerer per i dag uten de helt store problemene. Men det trenger fortsatt nett for å kunne spilles, og spørsmålet om dette virkelig er nødvendig har ikke fått noe klart svar.
I forrige uke hevdet Maxis-sjef Lucy Bradshaw at serverne var nødvendige for at spillet skulle fungere:
– Vi flytter en omfattende mengde kalkulasjoner til serverne våre, slik at disse overføres fra de lokale PC-ene og inn i skyen. Det ville ikke være mulig å lage en offline-versjon av spillet uten omfattende endringer fra teamet vårt, sa hun i et intervju med nettstedet Polygon.
Hva gjør egentlig serverne?
Nettstedet Rock, Paper, Shotgun har imidlertid snakket med en kilde i Maxis, som hevder dette ikke stemmer.
– Serverne gjør ingen av kalkulasjonene som trengs for å simulere byen du spiller på. De fungerer fortsatt som servere, og gjør noen utregninger for å flytte ulike typer beskjeder mellom spillerne og byene. Og de lagrer spillene i skyen, samhandler med Origin og alt det der. Men for selve spillet? Nei, de gjør ikke noe. Jeg har ingen idé om hvorfor de sier noe annet. Det er mulig Bradshaw har misforstått eller blitt feilinformert, men utover det aner jeg ikke.
Rock, Paper, Shotgun forsikrer om at kilden er troverdig, men vil selvsagt ikke gå ut med navnet hans eller hennes.
Spillbloggen Kotaku har også gjort noen tester, som viser hvor lenge byene faktisk klarer seg uten tilgang på nettet. I to tilfeller fortsatte de å kunne spille i cirka 20 minutter før spillet sa stopp.
– Fem minutter etter at koblingen ble brutt fikk jeg en beskjed om en naboby. Femten minutter etter fikk jeg beskjed om at søppelbilene mine hadde hatt et vellykket oppdrag i en naboby, og tjent penger. Alle bygningene i byen min fortsatte å simuleres uten nettet, skrev Stephen Totilo i en artikkel.
Den eneste indikasjonen på at byen savnet serveren var at fabrikkene tilsynelatende ikke eksporterte varer til regionen når han var uten nett. Men da spillet ble avsluttet og han koblet på nettet igjen, ble byen hans synkronisert med serverne og han kunne fortsette å spille med den, uten problemer.
Vurderer offline-versjon
I mellomtiden har Maxis faktisk skrevet, via den offisielle Twitter-kontoen til spillet, at det ikke er utenkelig med en offline-versjon:
– Vi har for øyeblikket ingen intensjoner om å gjøre SimCity til et offline-spill, men vi vil se på saken som en del av vårt forsøk på å få tilbake deres tiltro.
Maxis har alltid hevdet at nettfokuset har vært en del av designfilosofien bak spillet:
– Dette er spillet vi har ønsket å lage siden SimCity 4, da vi ønsket å utforske dynamikken mellom byer innad i regioner. Ekte byer eksisterer ikke i bobler, de spesialiserer seg og deler ressurser, arbeidere og mer, sa Lucy Bradshaw i Polygon-intervjuet.
Hvorfor dette forholdet ikke kan simuleres av spillet, med tanke på at simulering av virkeligheten er Maxis' spesialfelt, er fortsatt et spørsmål vi ikke har fått svar på. Kilden til Rock, Paper, Shotgun mener i alle fall at det ikke bør være noe problem å lage en offline-versjon:
– Det ville ikke kreve veldig mye arbeid å gi spillerne en begrenset enspillerdel uten regiongreiene, mente kilden.
Les også: Anmeldelse: SimCity
Les også: Nyhet: Skandaløs lansering av SimCity